Dnes som dal s JAKom ranu

S Jakom lietam každý alebo každý druhý deň. Snažím sa lietadlo dostať do ruky a čo najviac trénovať. Je to mrška malá a dnes som dostal ďalšiu lekciu. Využil som pekné slnečné počasie a šiel som poobede lietať na lúku pri čističke, aby som nevyrušoval na lúke pri cintoríne ľudí, čo si na dnes nechali svoje „povinnosti“ voči predkom. Pri treťom lete sa znížil počet pristáti voči počtu štartov.

V podstate sa to dalo čakať, bolo len otázkou času, kedy JAK-7 okúsi tvrdosť matičky zeme po tom, ako sa budem snažiť lietať stále nižšie a nižšie a ako budem hľadať jeho limity a zlepšovať svoje pilotné kvality. V podstate sa zopakovalo to, čo sa mi stalo kedysi s Juniorom, stroj doplatil na výcvik pilota 😉

V súčasnosti lietam na štyri baterky. Mám svoje dve Rhino 1250 mAh 3S a dve klubové 1500 mAh 3S z An-2. Scenár je vždy rovnaký. Prvý let je taký zoznamovací, ako to hore fúka, potom nejaký pokus o akrobačku a lety na chrbte, ku koncu pokus o pravidelné ovály alebo osmičky, snaha o udržanie horizontu, čo s Jakom nie je celkom triviálne. V piatok som si prvý raz vyskúšal JAKa hodiť pri štarte do vzduchu sám, takže už nepotrebujem pomocníka. Keď som dnes pristál s rezervou v prvej baterke, vyskúšal som si zopár štartov a po okruhu pristátie. JAK potrebuje dosť rýchlosti v nízkej výške nad trávou, aby sa nezapichol alebo neskončil vo hviezde na stratu rýchlosti. Trénovať štarty a najmä pristátia sa mi osvedčilo už s deproňákom, hoci je mi jasné, že pri tom utŕži aj EPP model najviac šrámov.

Gumičkový unášač zachráni veľa, takže som si pár pokusov o najlepšie pristátie vyskúšal. A po výmene baterky zamieril opäť trochu vyššie. Zase nejaká akrobačka, tentoraz už nižšie, prílety na pristátie a odlety a tak stále dokola plus tie pravidelné obrazce. Pri treťom lete som šiel ešte nižšie, asi tak 3 až 5 metrov nad zemou. A asi v polovičke kapacity tretej baterky som doplatil na necnosť tohto stroja. Strata rýchlosti a pád. Stalo sa mi to v zatáčka v blízkosti cesty, pri pokuse o záchranu som sa dostal až nad asfalt a aj som ho trafil.

Predná motorová prepážka z preglejky prasknutá a vylomená z EPP trupu, konektory, ktorými je motor NTM Prop Drive 2826-1100 kV pripojený k reglu, dovolili motoru odpojiť sa bez poškodenia motora aj regulátora Turnigy Plush 30A. A vrtuľa GWS na franforce. Rýchlo som pozbieral trosky z cesty, kým je prázdna a zbalil sa. Pre dnešok som dolietal. Kolíziu som tipoval na štvrtý let, kedy som mal naplánované časté štarty a pristávania do trávy.

Keď píšem tieto riadky, model JAK-7 je už takmer opravený. Ledva sa stihla nabiť jedna lipolka a ja som zalepil purexom poškodený EPP predok modelu, potom ručne vyrezal z leteckej preglejky 3 mm novú motorovú prepážku, vyvŕtal v stojanovej vŕtačke tri vetracie a štyri upevňovacie otvory a obrúsil na elektrickej kotúčovej brúske s odsávaním boky prepážky a zaoblenia rohov. A prilepil prepážku na trup, opäť purexom. Zajtra mi ostáva dolepiť pár drobných kúskov EPP medzi prepážku a trup a tavnou pištoľou opäť upevniť káble od motora k reglu k boku trupu. Ešte že máme Mira a Vlada v klube, ktorí sa starajú o výber a nákup týchto strojov do dielne, potom to všetko ide od ruky.

Lenže už mám len poslednú vhodnú vrtuľu GWS 9×4,7, takže kým mi neprídu nové, budem lietať už len spôsobne a dostatočne vysoko, alebo si zalietam s Andulou, tá je predsa len vo vzduchu pokojnejšia a stabilnejšia.

Téma:  , , ,

2 komentárov k Dnes som dal s JAKom ranu

  • Stefan Puzder  napísal:

    Pozdravujem Vás a teší ma, že model lieta dobre. Ono to je kombat a je stavaný na rýchlejšie lietanie. Ak náhodou padá po krídle po prudkom pritiahnutí VOP treba zmenšiť výchylky. Možno ešte dvihnúť kridelka smerom hore, diferenciacia atd. Doladiť ťažisko a fakt sa pohrať s tými výchylkami. Je to piplačka ale oplatí sa to. Ja som mal ešte na svojich lietadlách aj flaperóny a to boli teda obraty.

    Nech Vám slúži k spokojnosti. Stefan.

    • Ďusi  napísal:

      Ďakujem za Váš komentár, potešil ma. Samozrejme že ladím tie výchylky, prakticky každý letový deň robím drobné úpravy a stále je to lepšie a lepšie. Len na prvé lety to bol pre mňa rýchly model. Teraz zase mám pocit, že všetko ostatné je na mňa pomalé 😀

      Bohužiaľ som dal druhú ranu (asi na problémy s prijímaním signálu – rozpíšem sa v inom článku) a po oprave chvosta ma čaká opäť zalietavanie a ladenie. Keď mi prídu vrtule, ktorých som mal posledné dni veľkú spotrebu. Ale s Jakom lietam rád, lebo je to zábava a dúfam, že mi dlho vydrží aj napriek tomu, že pri trénovaní mu občas ublížim.

Nechajte komentár Zrušiť odpoveď

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.