Model z Depronu – diel VII. – Rekapitulácia

Náš Junior 400 je hotový. Poďme teraz trochu rekapitulovať, upresnime si nejaké parametre a pripravíme model na prvý let.

Prijímač
Na ovládanie Juniora stačia tri funkcie. Výškovka, smerovka a motor. Ak neskôr plánujete postaviť V-krídlo s krídelkami, budete potrebovať štvorkanálový prijímač. Máme odskúšané Futaba R135, Jeti Rex 5 MPD aj Hitec Feather. Hoci sa Junior radí medzi slow/park flyery, dokáže vyletieť aj poriadne vysoko. Kto bol s nami v 2006 na Iliji, tak vie 😉 Nechcem kecať, ale 300 m to mohlo byť. Poniektorí už model ani nevideli. Ak Vás zaujímajú aj takéto výlety, doporučujem poriadny prijímač, lebo ak Vás zláka cena niečoho malého do haly… aby ste o model neprišli.

Servá
Vyskúšali sme opäť niekoľko druhov. Hitec HS-80 sú zbytočne veľké (16 g) a zbytočne silné (2,5 kg/cm), najradšej používame GWS Naro Pro (Naro Pro BB) alebo Naro Max (Naro Max BB) 13 g a 1,5 kg/cm. Ja lietam Waypoint 084 (8,4 g a 1,5 kg/cm) a tiež som s nimi spokojný. Nemajú síce guličkové ložisko výstupného kolesa, ako BB servá, ale zatiaľ idú dobre. Zrejme by stačili aj menšie s ťahom cca 0,8 kg/cm.

Tiahla
Vo veľkých modeloch sa používajú rôzne tiahla z drevených líšt, v halových modelov zasa uhlíkové, u deproňáka zostaneme u jednoduchších. Úplne stačí tiahlo z oceľového drôtu 0,8 mm z modelárskej predajne v plastikovej trubičke pre tento drôt. Keby Vám pochybelo, stačí aj palička s tamponikmi do uší. Je dutá.
Ukončenia tiahla je najjednoduchšie urobiť do pravého uhla alebo tzv. Z-ohyb. Na servách sa osvedčili blimpy MP JET 1 mm.

Motor
Všetkých 15 doteraz u nás postavených Juniorov lietalo na „plechovky“ MIG 400 a akumulátory GP 1100 mAh či TT 1100 v sedemčlánkovej sade.
Jeden stroj lietal bez prevodovky s motorom MIG 400/7,2 V, s vrtuľou 6×4. Skúšal som aj 6×3, to nemalo žiadny ťah, s 7×4 to žralo ako divé a hrialo sa. 6×4 je asi optimum, doba letu cca 8 minút. Model je solídne rýchly, nemá však ťah, na všetko ho treba najskôr nechať rozbehnúť. Táto alternatíva je vhodná, ak potrebujete pri stavbe ušetriť. Hmotnosť aj cenu. Motor to vydrží asi tak jednu sezónu, opotrebujú sa uhlíky aj komutátor.

Drvivá väčšina modelov lieta s motorom MIG 400/7,2 V a prevodovkou MP JET BB 2,3:1 s guličkovými ložiskami. S klzným puzdrom sú prevodovky lacnejšie, ale ak to myslíte s modelmi čo len trochu vážne… Vrtule máme odskúšané od 8×4,3 (úplné bezvetrie, poletovanie len tak okolo hlavy bez ambícií, začiatočníci), 8×6 a 9×4,7 s ktorými sa model udrží vo vzduch okolo 12 minút a má celkom slušný rozsah rýchlostí. Môžete si dovoliť naozaj nízke a pomalé prelety nad letiskom ako aj svižné nastúpanie do výšky a po miernom roztlačení aj nejaký ten premet. Tlačený však nie, ani let na chrbte. Je to predsa len cvičák.

Zopár modelov má motor MIG 400/6V a prevodovku MP JET BB 3:1. Vrtule mám najradšej 9×4,7 a 9×7 z produkcie GWS. Občas si vyskúšam aj trojlistú 9×7 (občas označovaná ako 9×7,3), s ňou má model na deproňáka nezvyklé trvalé stúpanie pod uhlom 30° donevidím. Výkon na vrtuli cca 50 W 😉 Už sa teším na nové osemčlánky.

Ak uvažujete použiť strieďák, doporučujem uvažovať s efektívnym výkonom na vrtuli od 35 do 45 W. Pri hornej hranici treba byť opatrný, už nám dva razy za letu odtrhlo ucho, keď sme to prehnali s rýchlosťou a raz som vo vetre prišiel o celú smerovku. Pravda, oboje bolo bez výstuh, ktoré už sú v návode popísané. V každom prípade je to celkom sranda pristávať s jedným uchom alebo bez smerovky. Oboje som však zvládol bez straty desiatky.

Akumulátory
Ako som už písal, lietame Juniora na sedemčlánky NiMH. KAN 1050 sú slabé, nad nejakých 6 A to nemá ani zmysel, baterky sa trápia a dlho nevydržia. GP 1100 sú vynikajúce, nemajú problémy s prúdom, no časom klesá ich schopnosť dodať prúd a po takých 50 cykloch je už výrazný rozdiel medzi novými a staršími sadami. TT 1100 www.rivamodels.sk dávajú o niečo menší prúd, no ich krivka klesá pomalšie a mám pocit, že sú pre rekreačné použitie vhodnejšie, na jar aj na jeseň sú baterky a teda aj lety približne rovnaké.

Pri použití LiPol alebo LiIon batérií ušetríte na hmotnosti alebo získate letový čas. No lietať pol hodinu Vás asi skoro prestane baviť a priľahký model je hračkou vetra.

Regulátor motora
Pre MIG 400 motory stačia regulátory do 10 A prúdu, overené máme rôzne amatérske aj regulátory JETI. Silnejší nie je na škodu, no je zbytočne ťažký. Podľa prevodovky by ste mohli použiť aj nejaké menšie, cca do 6 až 8 A, ak ich máte doma.

Podvozok
Na výkrese aj v návode je spomenutý dvojkolesový podvozok z oceľového drôtu 2 mm a kolesá sa nám osvedčili cca 35 až 45 mm priemer. Tenší drôt sa ohýba, hrubší je ťažký. Špic do bicykla sa Vám ohne pri tvrdšom pristátí. Uhlíkový je prepych u takéhoto modelu.
Tri modely lietajú s pristávacími lyžinami z polystyrénu. Pristanú na tráve, asfalte, snehu. Pri ostrejšom pohone z týchto povrchov aj odštartujú. Návod na stavbu bude v niektorom z nasledujúcich pokračovaní seriálu. Kolieska môžete použiť gumové alebo mechové. Mechové majú zanedbateľnú hmotnosť, no odložený model nesmie stáť na kolieskach, lebo sa ľahko otlačia a model pri štarte poskakuje.

Ostruhu robím z balzovej lišty 4 alebo 5 mm hrubej, preglejková sa môže pri ostrejšom pristátí zarezať do Depronu. Fajnšmekri si môžu vyrobiť ostruhové koliesko. No pozor, ten plastik tak nejak divne hrkoce…

Hmotnosť
Kompletne pripravený model na štarte by mal mať s uvedeným vybavením hmotnosť cca 550 g. Takýto môže lietať aj v miernom vetre, kedy iné poletuchy na motory MIG 280 ostávajú radšej na zemi. Máme overené, že to bez problémov letí aj keď hmotnosť (po opravách po haváriách) ide aj cez 600 g. Samozrejme, že ľahší lieta lepšie.

Lietanie
S Juniorom môžete bez obáv lietať na futbalovom ihrisku a po čase Vám bude stačiť aj polovička. S týmto strojom pri ostrejšom pohone môžete svižne lietať vďaka dostatočne veľkým kormidlám aj okolo hlavy, ale môžete sa vydať na skúmanie oblohy až do výšok, kedy model sotva vidíte. Do piatich minút ste tam. Potom motor vypnete a kĺžete pomaly k zemi…

Model perfektne štartuje z ruky. S motorom naplno ho mierne hodíme rovno alebo len málinko hore proti vetru a model pomaly stúpa. Pri štaroch zo zeme mu stačia na rozbeh 3 metre a je hore. Len si dajte pozor a nestúpajte prudko hore, aby sa model nezastavil a nestratil rýchlosť.

Počas letu je model stabilný a pokojný, pokiaľ je v ťažisko v okolí nosníka krídla (nastavíte ho posúvaním bateriek), pre prvé lety radšej vpredu. Pri použití popísaného vybavenia by medzi sadou akumulátorov a prednou prepážkou mala byť medzera asi 10 mm, neskôr ju môžete vyplniť kusom EPP alebo polystyrénu. Pokiaľ sa Vám počas letu podarí čokoľvek pobabrať a ste vo výške aspoň 20 m, stačí pustiť kniple do neutrálu a model sa sám zrovná do vodorovného letu. Dokonca aj z letu kolmo k zemi.

Pristátie je jednoduché. Navediete model nad pristávaciu dráhu, stiahnete plyn alebo úplne vypnete motor a model si sám sadne. Pri vetre je lepšie nechať nízke otáčky motora.

Dúfam, že si s Juniorom užijete kopu radosti a pokiaľ je to Váš prvý model RC lietadla, že sa s ním naučíte štartovať, lietať a pristávať.

Chcel by som poďakovať pánovi Potenskému, že navrhol tak pekné lietadlo, do ktorého stačilo navrhnúť vnútornú konštrukciu a vznikol tak perfektný model pre začiatočníkov.

5 komentárov k Model z Depronu – diel VII. – Rekapitulácia

  • max  napísal:

    Super serial o stavbe, aj laikovi ako som ja je teraz vela veci jasnejsich.

  • Depron  napísal:

    Dobrý deň, chcel by som sa Vás spýtať či sa dnes po takmer piatich rokoch od uverejnenia tohto článku nezmenili odporúčaná elektronika resp. či sa na trh nedostala lepšia. Ďakujem

    • Ďusi  napísal:

      Servá máme overené lacné čínske 9 gramové, napr. HXT900, ako motor 2830 kV1000 až 1100 na dvojčlánok 1800 mAh a 10×4,7 vrtuľu alebo trojčlánok 1300 mAh a vrtuľu 9×4,7 s regulátorom napr. SuperSimple 20A.

  • Alex  napísal:

    Dobrý večer, neviem nikde nájsť plánik na stiahnutie. Mohli by ste mi ho, prosím, poslať na e-mail ?

    Ďakujem.

Nechajte komentár Zrušiť odpoveď

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.