Už dlhšiu dobu som si pripadal na letiskách ako „posledný mohykán“ s vysielačom na frekvencii 35 MHz. Tí, čo ma dobre poznajú, tak vedia, že nie som odporcom nových technológií a materiálov, ale ani bezhlavo nepreberám najnovšie trendy. A že mám rád kvalitné veci a používam ich dovtedy, kým spoľahlivo slúžia a robia to, čo sa od nich očakáva. Najnovšie funkcie ma nezaujímajú, ak ich nepotrebujem, ani u vysielačiek ani u počítačových programov. Na druhej strane keď si o niečom myslím, že to potrebujem alebo účelne využijem, chcem to mať. No a teraz na konci leta sa stretli všetky premenné v jednom bode a ja som urobil dve zmeny v jednom. Presedlal som z pultového vysielača Futaba FC-16 v pásme 35 MHz na palcové rádio Turnigy TGY-i6 na 2,4 GHz. Aké sú moje prvé dojmy?
Keďže čítate tento článok, tušíte, že odpoveď nebude na jednu vetu. A ani sa nedá napísať jednou vetou. Pokúsim sa ale zodpovedať otázky zrejmé a možno aj tie nevyslovené ohľadne zmeny vysielačky pre lietadlá. Pretože pri autách som na 2,4 GHz presedlal už dávno, používam pištoľový vysielač KoProPo EX-5UR.
V klube sa vysielačky na 2,4 GHz používajú už dávno. Začalo to modulmi Assan do Hitec Optic, neskôr kompletnými rádiami. Nájdete u nás ako Auroru, tak Spectrumy, ale aj čínske vysielače a prijímače. Síce pri začiatkoch ich používania sme museli riešiť niektoré technické problémy, ktoré sa na pásme 35 MHz nevyskytovali, ale výrazne to zjednodušilo naše lietania na letisku aj na iných plochách. Odpadla celá procedúra zisťovania používaných kanálov inými modelármi a koordinácia letov a prípravy modelov. U nás v klube som skoordinoval nákup kryštálov tak, že sme všetci mohli lietať naraz a nikoho sme nezarušili. Bolo to výhodné aj vtedy, keď každý z nás lietal na kopci na inom konci mesta. Aj keď Veľký Krtíš je malé mesto, žiadne rušenie nehrozilo.
Postupný prechod kolegov na 2,4 GHz znamenal, že sa už nikto nemusel starať o to, kedy môže a kedy nie zapnúť svoj vysielač a naladiť model. Žiadne rušenia vo vzduchu, žiadne zhadzovanie modelov kolegovi omylom zapnutým svojím vysielačom. V tomto smere je výhoda 2,4 GHz pásma nesporná. No aj napriek tomu som nákup nového rádia odkladal. Moja FC-16 spoľahlivo robila, čo som od nej očakával a tie stopky, ktoré sa zapínajú až od 50% výchylky knipla motora, som prekúsol. Ako som hovorieval, na Futabu nemám a čínu nepotrebujem.
Situácia sa zmenila. Na novú Futabu stále nemám, ale tá stará už nie je taká, ako bývala. Stále spoľahlivo vysiela a stále spoľahlivo funguje, ale len s dvomi pozíciami pre nastavenia modelov. Campac modul odmieta spracovať. Prišiel čas pre nákup nového vysielača.
Už dobré dva roky sledujem situáciu okolo 2,4 GHz vysielačov. Možno to tak nevyzeralo, ale dôsledne som čítal české aj slovenské diskusie modelárov, pozoroval kolegov v klube aj na letiskách, zisťoval nálady a spokojnosti s tým, čo kto používa. Z tých lacnejších totiž každá má niečo, čo iná nie a chýba jej to, čo má zase iná. Len čítať diskusie samozrejme nestačí, je treba si vysielač aj osahať, ako padne do ruky, najmä keď mi nejaký ten kúsok prsta chýba, že 😉 Takže mi pár takých vysielačov aj prešlo rukami, vrátane jedného u Pepana v Přibyslavi, kam chodievam na rodinné stretnutia a pri jednej návšteve sme strávili čas nad kávou, vysielačom a debatou o modeloch.
Čo ma viedlo k nákupu práve vysielača Turnigy TGY-i6?
1. Je to vysielač na 2,4 GHz. Odpadne problém s rušením inými vysielačmi aj zháňanie kryštálov do prijímačov pre nové modely.
2. Je to palcový vysielač. S tými sa mi modely riadia lepšie, ako s pultovými. Po desiatich rokoch prišiel čas k návratu k palcovkám.
3. Padol mi do ruky, keď som ho skúšal, hoci tie kniple sú na mňa krátke a aj keď ich v rámci možností nastavenia predĺžim, stále sú mi krátke, prídu do nich predlžovacie elementy. Je to dôležité, pretože pri rovnakej dráhe pohybu prsta, ako na FC-16, s krátkym kniplom dávam väčšiu výchylku a let lietadla vyzerá strašne lomcovaný!
4. Telemetria mi hlási v základe stav prijímačovej batérie a prípadné problémy s dosahom prijímača a s prídavným modulom a výkonnejším prijímačom aj stav pohonnej batérie alebo iných senzorov. To kompenzuje neprítomnosť stopiek pre knipel plynu.
5. Vysielač je šesťkanálový, štyri kanály sú na krížových ovládačoch, dva na otočných potenciometroch na vrchu vysielača alebo priraditeľné na jeden zo štyroch páčkových prepínačov. Tri prepínače sú dvojpolohové, jeden trojpolohový.
6. Vysielač má pamäť na nastavenie dvadsiatich modelov, pred programovaním každého z nich si môžete vybrať typ lietadlo, typ vetroň a typ vrtuľník. To by mi malo stačiť na dosť dlhú dobu 😉 Doteraz som si vystačil s ôsmymi aktívnymi pozíciami.
7. Predáva sa tiež desaťkanálový typ vysielača s rovnakým systémom prenosu dát, takže zakúpené prijímače neprídu v nivoč, ale kedykoľvek budem môcť prejsť na kvalitnejší vysielač s viacerými funkciami bez „straty desiatky“.
8. Cena vysielača s jedným jednoduchým šesťkanálovým prijímačom so základnou telemetriou je necelých 50 eur (bez poštovného). V pondelok doobeda som objednal z Holandského skladu hobbyking.com, vo štvrtok som už vybaľoval svoj nový vysielač.
Vysielač je napájaný štyrmi tužkovými akumulátormi alebo alkalickými batériami. Mal by mať spotrebu cca 100 mA a teda sada alkalických batérií vraj vydrží jednu sezónu. Ja mám osem kvalitných akumulátorov z vyradeného foťáku aj dobrú nabíjačku IPC-1, tak nemusím riešiť napájací zdroj. Pri prevádzke na akumulátory vysielač hlási pri 4,2 V nízke napätie a pri 4,0 V alarm, čo pri akumulátoroch môže byť aj skôr, ako sú NiMH aku vybité. Aká bude skutočná výdrž na GP Recyko 2050 uvidím neskôr, zatiaľ nosím so sebou náhradnú sadu.
Vysielač som si kúpil v móde 2, dá sa nastaviť aj do módu 1, samozrejme bez neutralizácie strednej polohy ľavého knipla. Módy 3 a 4 nie sú v SW, ale nie je problém prehodiť servá na prijímači.
Prvý deň som si preštudoval dodávaný návod a prešiel komplet menu vo vysielači. Staršie verzie mali problém, že po uložení názvu modelu k číslu v pamäti sa nezobrazoval názov. Tento kus už týmto neduhom netrpí. Vysielač sa mi dobre drží aj jednou rujou, pre lepšie pohodlie je v strede hák pre popruh.
Pre spoznanie vysielača TGY-i6 v praxi som zvolil najpomalší model v mojej letke, EPP model Fokker E-III Eindecker. Pôvodne sa jedná o combatový stroj, ja som si ho ale po postavení omotoroval trochu pomalšie. 2830 1000 kV motor napája dvojčlánok a točí vrtuľou 9×7 alebo 10×4,7. Prvé dojmy z rádia nie sú zlé. S vysielačom som si objednal aj druhý rovnaký prijímač, ten lepší s kompletnou telemetriou v Holandsku nemali. Neskôr som si ho objednal spolu s napäťovou sondou v HongKongu, ale zatiaľ nedorazil.
Po asi troch letových popoludniach musím konštatovať, že neľutujem svoju voľbu. Detailnejší popis vysielača, jeho funkcií a programovania prinesiem v niektorom z budúcich článkov.
Zdravím mám vysielačku Turnigy ZGY-i6 a mám problém zo spárovaním prijímača, dám bin kábel do prijímača a pripojím baterku, prijímač začne rýchlo blikať Potom držím bind tlačídlo a zapnem vysielačku prijímač začne pomali blikať , vysielač vypíše mi že bind ok. Potom odpojím bateriu od prijímača vytiahnem bind káblik a znova napojím bateriu a prijímač bliká rýchlo ako na začiatku. Nevieš mi s tým nejak pomôcť? prosím?
Ja som postupoval podľa návodu http://rcmodely.nasehobby.sk/vysielac-turnigy-tgy-i6-prve-dojmy/ a spároval som všetky prijímače bez problémov. Samozrejme, že prvý raz som to robil zle a preto mi to nešlo. Ale po prečítaní príručky to išlo na prvý raz.
ja som si to prečítal a aj to tak robím a nejde mi to aj tak veeli by ste mi napísať váš presný postup bindovania. Prosím?
Ja som to robil niekoľkokrát vždy presne podľa návodu k vysielačky a nikdy som nemal problém. Môj presný postup Vám napísať nemôžem, pretože to nerobievam každú chvíľu, Robil som to pred rokom a odvtedy som to zabudol. Keď budem mať nový prijímač, opäť si otvorím návod.