Depronový model Junior 400 sa stal veľmi úspešným modelom nie len v našom klube, hoci mal ambíciu stať sa len jednoduchým cvičákom. Po čase prišlo na diskusiu, čo ďalej, čím nahradiť v pokračovacom výcviku alebo rekreačnom lietaní osvedčeného, no predsa len pre niekoho priveľmi začiatočníckeho, Juniora.
Najrýchlejšie zareagoval Pajlotmato, tak vám teraz v skratke predstavujem jeho Junior Sport.
Maťo píše o svojom stroji takto:
Rozpätie 1208 mm, dĺžka 845 mm, váha 580 gramov a s pohonom v zloženi TURNIGY 2830/1100 kv s vrtuľou GWS 9×5 HD, regulátorom SUPERSIMPLE 20A a baterkou ZIPPY FLIGHTMAX 3S1P 1300 mAh 15C to papá 13 A a je tam cca 130W, keď som to skúšal na nenabitej baterke tak to driapalo hore ako raketa… sú tam dve servá HXT 900 takže celý model som vyrátal na cca 50 EUR aj s materiálom…Osvetlený plus ďalších 20 EUR…
Prvý stroj nemá krídelká, no ďalší už ich bude mať. Krídlo je priame, bez vzpätia (jednoduchá stavba). Podvozok je dvojkolesový, ja uvažujem skôr o trojkolesovom. Maťo sľúbil aj výkres, tak snáď ho tam zapracujeme. Model má zabudované osvetlenie.
Riadi Pajlotmaťo
Filmuje Ďusi
Celá stavba trvala asi týždeň po večeroch a to som mal čo robiť s inštaláciou diód a káblov osvetlenia. Už som to chcel konečne postaviť odkedy som to videl na stránkach rcgroups.com. Model má aj malú ostruhu (poznámka k dvojkolovému podvozku) ale nieje ju dobre vidieť na fotke. Predpokladám, že takúto istú verziu bez osvetlenia s krídielkami by som vedel postaviť do hmotnosti 500 až 550 gramov čo by s týmto lacným pohonom mohlo zabezpečiť naozaj zábavné polietanie. Môj návrh nového juniora má trochu objemnejší trup ale myslím, že letové vlastnosti to vôbec neovplyvnilo. Model letel na prvý krát, akurát bolo treba posunúť trochu baterku ale inak to hodnotím dobre. Prvý nočný let ho čaká keď sa trochu zlepší počasie. Video samozrejme dodáme. Model je kompletne postavený z dvoch platní 4 mm depronu, ktorý už viac menej všetci poznáte, klasický thermoplan z Hornbachu. Lepil som to kontaktným UHU POR lepidlom ale samozrejme čo by to bol za deproňák keby tam nebolo aj trochu purexu. Myslím, že takto jednoduchú stavbu zvládne úplne každý začiatočník. Na výkrese pracujem, chce to len nejaké úpravy, na ktoré som prišiel až počas stavby tohoto môjho modelu. Ak chcete niečo jednoduché, malé a odolné tak táto nová verzia je celkom vhodná na to. S dobrým pohonom a krídielkami sa potom dá blbnúť aj na malom priestore a pri tej spotrebe je aj dobrý letový čas cez 20 minút. Dúfam, že tak ako prvý Junior, ktorý mimochodom naučil lietať okrem kopy ďalších ľudí aj mňa, tak aj tento JUNIOR II SPORT si nájde pár nadšencov, ktorý ho postavia a samozrejme budeme sa tešiť na vaše fotky. Letu zdar. PAJLOTMATO
Ako tak pozerám , tak ide o hornoplošník klasickej konštrukcie… Mňa by ale zaujímalo osvetlenie a veci okolo toho ako napríklad zdroj, rozvody kablov a pod. Ja by som ale volil iné polohy svetiel, presne ako pozičné svetlá na skutočných lietadlách.
Pozičné svetlá sú síce maketové, ale nedá sa podľa nich lietať v noci.
No to čo napísal Ďusi je pravda. Takto vidíš celý model aj siluetu a vďaka rozlíšeným koncom krídel a výškovky sa dá aj dobre orientovať. Pozičné svetlá sú pre efekt na podvečerné lietanie pri miernom šere ked model ešte vidieť, toto je riešenie na lietanie v úplnej tme. LEDky sú napájané jedným staručkým článkom lipol 1200 mAh a LEDky majú napájkované odpory na katóde aby to sedelo na napätie toho lipol článku. Káble sú tie najtenšie vodiče co som našiel doma, s tým, že v krídlach som to spojil včelárskym viazacím drôtom, je ľahší, nemá bužírku a dobre sa pájkuje. Len som musel ukotviť epoxidom niektoré uzly aby sa nedotýkali. Všetky sú paralelne takže treba premyslieť pospájkovanie aby sa šetrila hmotnosť.
S tými pozičnými svetlami si dovolím nesúhlasiť. Mal som elektrovetroňa r. cca 1400mm, kde som mal 4 vysokosvietivé červené LEDky: 2 na koncoch krídiel, 1 v predu na kabíne a 1 na vrchole smerovky. Za šera s tým bol problém ale za úplnej tmy úplná pohoda. 🙂
No možno ty si s tým nemal problem ale ak to chytí do rúk nejaký nadšenec čo okrem toho, že nebude vedieť rozoznať polohu nebude vedieť poriadne ani pilotovať nastáva dosť problém…
Predpokladám, že v noci bude lietať iba ten, kto už s pilotážou má skúsenosti a s modelom, ktorý „má v ruke“!
Jajaaaaaj…Videl som už iných expertov, u nás máme tiež jedného takého 🙂
A netreba uz podkladat kridlo ??? Inak nad tym osvetlenim som tiez uz davnejsie uvazoval,, vraj sa to da aj pridanim dalsieho jednosmerneho reglu, napajacie kable paralelne s motorovym reglom k baterke a na konektore do prijimaca sa udajne iba vytiahne +, cize cerveny kabel, tym by sa to teoreticky malo dat ovladat dialkovo, co je vyhoda, okrem toho plus ovladanie intezity a nizsia hmotnost, len samo asi to chce poriadne preratat rezistory pred LED. Co poviete ? neskusali ste ???
Je to úplne iný model, takže krídlo už podkladať netreba 😉
Ostatne to nebolo treba ani na pôvodnom Juniore, keď sa dokreslili zo dva tri milimetre na výšku na zadnom konci centroplánu, ako to píšem v článku 😉
S tým reglom je to zaujímavé a podľa mňa by to ani nemusel byť regler jednosmerný. BEC je minimálne 1A silný a to by museli byť inakšie diódy, aby to bolo málo. Takže vytiahnuť z konektora červený káblik a vytiahnuť paralelku z čierneho a bude to svietiť na 5V, len odporom upraviť prúd do diód. Vypínanie osvetlenia sa mi zdá zbytočné, cez deň ho nevidno a v tme nevidno model bez osvetlenia. Garantujem.
Ano,, len neviem ako vy v klube,, ja osobne mam napajacie regle ktore maju vystup na BEC 2 A a asi by som neriskoval ze pri prehriati mi odpoji od napatia prijimac aj so servami a model pojde kvoli osvetleniu k zemi, preto asi radsej ten dodatocny regler. Nechcel som diody vypinat,, ale mohlo by byt efektne pocas nocneho letu regulovat intenzitu svetiel 🙂 V kazdom pripade to casom urcite vyskusam, len teraz mam rozrobene ine veci 🙂
Este raz,, prepac, pri prvom precitani som dajako nepochopil tvoj zamer ktory opisujes,,, jasne slo by to aj tak,,, ale zasa ta regulacia intenzity 🙂 To je to co ma na tom lakalo, ze zapackovanim vo vzduchu by sa dalo modelom aj zablikat 🙂 a uz ked tam ten reg naviac je, tak skoda ho nevyuzit. Mne osobne sa jednosmerne valaju doma nevyuzite minimalne 3, tak aspon ich suzitkujem 🙂
Jasne, že som mal na mysli druhý, doplnkový regler. A ak ich už máš doma, je to jasné, len kupovať dnes sa to asi neoplatí a nováčikovia majú doma viacej tých striedavých reglov, ako jednosmerných.
Verím, že ťa láka „zapáčkovaním“ zablikať modelom vo večernom vzduchu, no na kniploch tú páčku asi mať nebudeš (tými budeš riadiť model) a v tej tme si neviem dosť dobre predstaviť, ako lapáš po nejakom prepínači, potom zase po kniploch, aby model nespadol a potom zase hľadáš vypínač, lebo už nevidíš model :-))
Navrhujem postaviť si svietiaci model, skúsiť si s ním lietať a potom ho tuningovať :-p Ja som to len filmoval a môžem ti povedať, že za tie dva krátke lety, čo sú na videách, som toho mal plné okuliare…
Pohoda,,, urcite postavim. Ved aj prveho juniora som postavil, lietal skoro sam. Pre zaciatocnikov to je super stroj za par korun. Ked bude vonku pekne pocasie (teraz skor hala) urcite postavim aj novu verziu, som zvedavy ako to fici 🙂 Das tie videa aj sem ??? Nech mam troska inspiracie….:o) Rad by som si ich pozrel.
Mam otazocku,,, prave ho staviam. Bateria je vlozena od spodu, ale ako sa potom vybera a vklada ? Na plane je totiz nakreslene ze tam ma ist nalepit pas depronu. A este jedna,, kde je umiestneny prijimac ? Asi by som ho rad vedel premiestnit do ineho aera. Krislo je pevne prilepene o trup ?
Keďže Maťo má povinnosti celý týždeň, pokúsim sa odpovedať za neho.
Krídlo je k trupu pevne prilepené, keďže je tam trochu drátov pre osvetlenie. Pokiaľ budeš lietať bez svetiel, nie je problém klasicky uchytiť krídlo na gumičky.
Prijímač daj kam chceš, my ho uchytávame najčastejšie na suchý zips k bočnici trupu. Drahší prijímač je vhodné dať do zmršťovačky a až na ňu prilepiť sucháč.
Keď si lepšie pozrieš fotky modelu (odkaz na ne je na konci článku), tak zistíš, že na spodku trupu sú dvierka, nie nalepený pás depronu. Dvierka majú pánt zväčša z Omniporu alebo inej lepiacej pásky, zaistenie rovnako alebo magnetom.
A este sa spytam,,, aky spray je najlepsi na nastriekanie depronu ? Uvazoval som o akrylovom,, nebude sa odlupovat ? Kridlo som totiz robil z toho zeleneho depronu co sa pouziva pod parkety a tak by som ho rad dajako prestriekal. Osvetlenie nakoniec nerobim, radsej pridam kridelka, len neviem aku sirku mam zvolit.
Akryl bude dobrý.
Na prvom Juniore boli krídelká šírka 20 až 25 mm.
Dakujem :o)
Hosi,, dnes som zistil ze AKRYL NIEEEE,, kupil som, nastastie bol test na kusku depronu a naleptalo to. Radsej zainvestujem zajtra do origos styro sprayov :o)
krasa uz ho mam aj ja doma 🙂 len tie GWS vrtule stoja za prd. nemaju dobry zvuk pouzivam uz len JM a TGS-precisionky pripadne este masterky nadherny praskavy zvuk jak ma tyt 🙂 a pri rovnakom rozmere lepsie tahaju