Kategória Technika

Môj nový dvojtakt štyridsiatka

Nikdy som sa netajil tým, že moja obľúbená farba je modrá. A hoci sa považujem za elektro-modelára, začínal som ako väčšina modelárov v osemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia so spaľovákmi. S jednovalcovými dvojtaktmi malých objemov. No mojou obľúbenou hračkou posledného obdobia je zelená mašinka so štyridsiatkou motorom.

Čítať ďalej

Vysielač Turnigy TGY-i6 – prvé dojmy

Je to zhruba mesiac, čo som začal používať pre riadenie modelov lietadiel nový vysielač Turnigy TGY-i6 v pásme 2,4 GHz. Zatiaľ som ho vyskúšal v dvoch modeloch lietadiel a lietal som nie len na kopci na tráve, ale aj na asfaltovom letisku v Sklabinej a tiež som absolvoval zatváranie neba v Lučenci. Ešte je priskoro na hodnotenie tohto ovládača z dlhodobého hľadiska, ale nejaké prvé dojmy už má a rád vás s nimi oboznámim.

Čítať ďalej

Turnigy TGY-i6 – moja nová vysielačka pre modely lietadiel

Už dlhšiu dobu som si pripadal na letiskách ako „posledný mohykán“ s vysielačom na frekvencii 35 MHz. Tí, čo ma dobre poznajú, tak vedia, že nie som odporcom nových technológií a materiálov, ale ani bezhlavo nepreberám najnovšie trendy. A že mám rád kvalitné veci a používam ich dovtedy, kým spoľahlivo slúžia a robia to, čo sa od nich očakáva. Najnovšie funkcie ma nezaujímajú, ak ich nepotrebujem, ani u vysielačiek ani u počítačových programov. Na druhej strane keď si o niečom myslím, že to potrebujem alebo účelne využijem, chcem to mať. No a teraz na konci leta sa stretli všetky premenné v jednom bode a ja som urobil dve zmeny v jednom. Presedlal som z pultového vysielača Futaba FC-16 v pásme 35 MHz na palcové rádio Turnigy TGY-i6 na 2,4 GHz. Aké sú moje prvé dojmy?

Keďže čítat...

Čítať ďalej

Staručká Futaba FC-16 ma opúšťa

Tento rok na Iliji a v Lučenci som zistil, že som jeden z posledných (rekreačných) leteckých modelárov, ktorý ešte lieta na pásme 35 MHz. A možno som aj dolietal. Pre riadenie svojich modelov mám už staršiu, ale stále spoľahlivú Futabu FC-16. Spoľahlivú až do tohto leta.

Čítať ďalej

7A zdroj Hobbyking

Mám tu niekoľko článkov na tému nabíjanie a jeden o úprave počítačového zdroja. Dnes by som seriál o nabíjačkách a nabíjaní modelárskych akumulátorov rád rozšíril o popis kupovaného zdroja z obľúbeného čínskeho obchodu. Konkrétne o malý a ľahký zdroj pre použitie s malými akumulátormi.

Čítať ďalej

Stavba XRAY M18MT VI. – karoséria

Celý model auta máme poskladaný, je schopný jazdiť, ostáva len zakryť podvozok karosériou. Lexanová karoséria je samozrejme súčasťou stavebnice, treba ju len nafarbiť a prípadne polepiť samolepkami. V tejto časti seriálu si povieme, ako postupovať. Ak nemáte skúsenosti so striekaním lexanových karosérií, nebojte sa. Pri troche zručnosti ide aj to.

Čítať ďalej

Stavba XRAY M18MT V. – servo riadenia a elektronika

Pomaly sa blížime do finále stavby malého terénneho modelu auta. Po skompletovaní podvozku nám ostáva osadiť servo riadenia prednej nápravy a elektroniku, aby sme mohli ovládať smer a rýchlosť jazdy. Poďme teda na to.

Čítať ďalej

Stavba XRAY M18MT IV. – riadenie a pruženie

Tretí diel seriálu o stavbe osemnástkového monstertrucku sme zakončil takmer hotovým podvozkom. Aby ale auto mohlo jazdiť, musí aj zatáčať a držať stopu. Montáž riadenia prednej nápravy a odpruženia a tlmenia všetkých kolies tohto podvozku bude hlavnou náplňou tohto článku. Čaká nás skompletovanie podvozku.

Čítať ďalej

Stavba XRAY M18MT III. – podvozok

Druhú časť seriálu o stavbe modelu štvorkolky do haly aj do terénu sme zakončili zložením predného a zadného diferenciálu, nevyhnutných častí pre pohon modelu. Teraz je čas primontovať k obom diferenciálom nápravnice a pripraviť podvozok na montáž vybavenia. Zatiaľ sme skladali len jednotlivé komponenty, teraz náš nový RC model začne dostávať podobu auta.

Čítať ďalej

Lupa na drobné súčiastky

Malé modely majú veľkú nevýhodu: majú malé súčiastky. A keď sa k tomu pridá vek pánov v najlepších rokoch, ľahko sa môže stať, že na to jednoducho nevidíte. Alebo nevidíte dosť dobre. A ani okuliare nemusia vždy pomôcť. Riešením by mohla byť lupa. Ale ak máte v jednej ruke lupu a v druhej model, čím chytíte šrobovák alebo pilník?

Čítať ďalej