Úplav je sviňa

Vedia o tom všetci piloti skutočných lietadiel. Najmä tí z malých lietadiel si dávajú pozor, aby sa nedostali do úplavu za veľkými lietadlami, pretože by mohli mať vážne problémy. Dnes som si to vyskúšal na letisku Sklabiná aj ja. Spadol som s modelom v úplave za ultralightom. A prišlo to veľmi rýchlo, náhle. Nabudúce si budem dávať pozor, veľký pozor!
 

Úplav je turbulentné prúdenie, ktoré vzniká (vo vzduchu ale aj vo vode) za pohybujúcim sa telesom. Dĺžka priestoru s úplavom, teda nestabilným vzduchom, závisí od veľkosti a rýchlosti lietadla.

Dnes som popoludní lietal na Sklabinej s Eindeckerom a trénoval som akrobaciu a po vybití baterky na polovicu, keď to už toľko neťahá, tak nízke prelety, letmé pristátia a podobné záležitosti. Už som mal šťavu asi tak na minútu, keď od Krtíša priletel ultralight, bol som nad plochou tak dvadsať metrov vysoko, tak som to stočil nad pole, nech si preletí nad dráhou. Aj preletel, skontroloval si ju a keď bol na jej druhom konci, už som vytrácal výšku a blížil sa na pristátie. V dvoch metroch ma pretočilo okolo pozdĺžnej osi na ľavú stranu a už som zaryl čumák Eindeckera do asfaltu na okraji dráhy!

E-III nehoda

Zbehol som rýchlo pre trosky, aby som uvoľnil dráhu, kým sa ultralight otočí nad poľom, ešte som ho stihol pri pristávaní aj odfotiť.

V prvom momente som len pozeral na model na zemi, ale vzápätí mi to došlo. Síce mi preblesklo hlavou „Rušenie“, ale to som okamžite zavrhol. „Čo mohlo model prevrátiť tak prudko na pravé krídlo?“ pýtal som sa sám seba a už aj som vedel odpoveď. „Úplav za väčším lietadlom.“ Vyzeralo to, ako by vletel do tunela. Letel som pomalým ustáleným letom, blížil sa k asfaltu a chystal sa sadnúť. A zrazu ako keby iný priestor. Moment a bol na zemi. Bolo to oveľa rýchlejšie, ako keď vám na dvojmotoráku vysadí jeden motor. Tu som nemal za tú sekundu šancu nič urobiť.

V podstate čistý lom EPP, ešte v sobotu podvečer som to v klube zalepil za pomoci sekunďáku a aktivátora. Okrem rozbitého čumáku, mimochodom už druhý raz tento mesiac, som zistil aj nalomenie ľavého krídla pri trupe v zadnej časti. Stalo sa mi to pri štvrtej baterke, takže aspoň som si v sobotu dobre zalietal a dostával E-III „do ruky“. Okrem výkrutov s výškovkou sa mi darili aj súvraty a lety na chrbte v definovaných obrazcoch.

Mimochodom, chalani z Tornale prišli na návštevu jedného z domácich pilotov, dnes už bez žltého lietadla. A ja som dostal lekciu, ako lietať vo vzduchu za podstatne väčším lietadlom.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.