Sklabiná 13. 5. 2007 – zmena je život

Napriek predpovedi bolo tento víkend veľmi pekné počasie, priam letné. V sobotu sme si poplnili rodinné povinnosti a v nedeľu popoludní sa poschádzali v klube a na letisku. Napriek tomu, že bolo trinásteho.

Ja som si zobral opravenú Speedy Bee a Varianta. Kým sa mi dobili baterky, porozprávali sme sa. Vlado si pripravil svojho Transalla.

Transall-1

Ako obvykle, lietal perfektne a nízke prelety nad plochou sú efektné a stále pre nás fascinujúce.

Belanca-4

Novinkou na letisku je Samova Belanca. Po dlhom čase elektier znova skúsil spaľováka, aby nemal problémy v miernom vetre. Model je to pekný, no zdá sa, že sa Samo bude musieť ešte trochu pohrať s podvozkom a najmä novým štvortaktom.

Gripen-2

Overenou zležitosťou je na našom letisku Gripen. Pajlotmato si zaobstaral novú sadu aku GP 1300, aby predlžil dobu letu. Pripomínam, že 588 g ťažký model z Depronu je poháňaný MIG 400/6 V s prevodovkou MP JET 3:1 BB a vrtuľou 9 x 7,5 HD a má ovládané krídelká, smerovku, kachniu plochu a otáčky motora. Vodorovne lieta na pol plynu a „z kopca“ si dokonca Maťo dovolil na chvíľu úplne vypnúť motor!

Miro Š. nám priviezol ukázať ešte nedokončenú Cessnu, samozrejme z Depronu. Pri pohľade na tento stroj by človek neveril, že sú to guličky. Miro už jeden stroj mal, havaroval s ním. Aj túto polomaketu poháňa MIG 400/7,2 V s prevodom 2,3:1 a sedemčlánok NIMH TT1100.

Cessna-2

S Vladovým sedemčlánkom 650 mAh NiMH som sa pokúšal laborovať s ťažiskom aj vrtuľami, no dnes to bolo len trápenie sa, ktoré zakaždým skončilo v urastenej repke. Našťastie pre model, na nervy pre mňa. Nech som dal baterky kamkoľvek, model neletel, iba ak pár sekúnd. Furt si to namieril k zemi a ak sa mi po rozbehnutí podarilo udržať ho chvíľu v rovine, po chvíli sa vzopäl ako divý kôň. A skončil v repke. Skúšali sme dať krídelká do rôznych negatívov, no nič nepomohlo. Nakoniec som to vzdal skôr, než by som ho zase rozbil, ako minule a vybral z neho prijímač.

Doma ma napadlo ešte jedno riešenie, no ak ani to nezaberie, model bude už len ozdobou klubu a keď budem potrebovať tri malé servá, viem, kde ich nájdem. Škoda, nerád by som tento EPP projekt odpískal, najmä keď mám v živej pamäti, ako dobre lietala malá Depronová Lazzy Bee.

Variant-1

Variant dnes lietal. No nie so mnou, do vzduchu ho dostal a na zem bezpečne priviedol pajlotmato. Jeho skúsenosti s rýchlymi modelmi a citlivosť riadenia je poznať. Pomohol mi model vytrimovať, namixovali sme smerovku kontra do krídeliek, zväčšili uhol nábehu krídla a našli správne ťažisko. Baterky som použil 7x GP 1100 v rade, upevnené k podvozku. S vrtuľou GWS 6×3 model nebol schopný stúpať, s 6×5 to bolo o poznanie lepšie. Zo zeme model odštartuje po dosť dlhom rozbehu a pri jemnom pritiahnutí výškovky. Na krídelka je veľmi citlivý, plná výchylka je cca 3 mm! Keď som model riadil ja, vydržal vo vzduchu asi nie dvadať sekúnd. Pri práci s krídelkami vyžaduje neustále jemné priťahovanie VOP a mne to s mojimi grambľavými rukami stále nejak nejde. Musím sa, maminka, veľa učiť, veľa učiť…

Náladu som si chcel napraviť osvedčeným Juniorom. Chcel. Hoci som v klube pred odchodom na letisko nalepil modré ozdobné pásiky ako na minulom krídle. Po troch kotrmelcoch do repky som si všimol, že som síce zmenil model v CamPac module, ale nenastavil trimy. Našťastie moja nepozornosť si nevyžiadala žiadnu cenu a po chvíli som odštartoval. Skúšal som moje „obľúbené“ zatáčky s krídelkami, ale jednoducho krídelká a výškovka na pravom knipli, to je pre mňa nadľudský výkon. Po krátkom čase jednoducho stratím pojem o tom, kde ten knipel vlastne mám a väčšinou naťahujem až moc až stratím rýchlosť. Skrátka mi to nejde. Aj keď Junior veľa odpustí, dnes už som pocítil, že si na to musím dávať pozor a nadrieť to.

Tak som pristál a prehodil mód z 2 na 4. Teda prehodil smerovku z ľavého knipla na pravý a krídelká z pravého na ľavý.

Konečne mi to ide!
Uvažoval som o tomto už dávno a dnes som to konečne uskutočnil. Zatiaľ len u Juniora a zrejme to urobím aj na ostatných modeloch čo najskôr. Ľavou rukou ovládať krídelkami smer a pravou ovládať výškovku sa mi teraz zdá prirodzenejšie. Asi to bude to pravé orechové pre mňa.

Raz darmo, život je zmena 😉

Fotografie nájdete v Internej galérii.

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>