Štefanský pretek 2010

Keď som ešte aktívne pretekal s modelmi áut 1:12 a neskôr 1:10, tak Štefanský pretek v Banskej Bystrici bol pevnou súčasťou súťažného kalendára. Keď som sa na sklonku roka 2010 pozeral do kalendára súťaží AMK BB a našiel tam tento termín, začal som vážne uvažovať o svojej účasti. A keďže sa nič mimoriadneho neprihodilo, mohol som v nedeľu zavčas ráno vyštartovať smer Banská Bystrica.

Po prvom preteku so Scalpelom som potreboval ešte nastaviť nejaké parametre auta a naučiť sa hlavne citlivo riadiť smer jazdy. V Bystrici sa však na pohári predpisuje pre modely 1:18 striktne pohon oboch náprav, ale dohodol som si účasť mimo hodnotenia, aby som mohol štartovať. Súčasne som využil Ivanovu ponuku zapožičania modelu 1:10 4WD Xray pre účasť v preteku Stock, predsa len potrebujem teraz čo najviacej jazdiť, aby som to všetko dostal znova do ruky.

Jazdenie s dvomi modelmi síce môže urýchliť získanie správnych návykov, netreba ale zabúdať, že každý pretekár po skončení svojej jazdy ide nasadzovať modely v nasledujúcej jazde a až potom sa môže venovať údržbe svojho modelu a dobíjaniu pohonnej batérie a mazaniu kolies. Takže jazda s dvomi modelmi vyžaduje buď mať svojho mechanika/nasadzovača alebo účasť na preteku s dostatočným počtom skupín v rozjazdách a finálových jazdách. Našťastie v Bystrici sa štartovalo v siedmych skupinách všetkých kategórií, takže sa to dalo stíhať. Jedna jazda trvá päť minút, medzi jazdami sú tri minúty do štartu. Po dokončení jazdy ide model na stôl technického komisára na kontrolu a až po skončení nasadzovania môže ísť pretekár venovať sa údržbe.

Tentoraz to vyšlo tak, že som jazdil prvú a tretiu skupinu a nasadzoval teda druhú a štvrtú a na servis mi ostali tri skupiny, teda cca 25 minút. Mal som k dispozícii dve nabíjačky, jednu pre každý model a dve baterky pre Scalpel a štyri pre Xray, takže by problémy nemali byť. Do Scalpela som použil baterku 2S500 mAh LiPol po skúsenostiach v Pozděchove a aj lepšie sa mi zmestí spolu s káblami pod malú karosériu, ako 2S800 mAh, ktorá je vyššia. Prvú jazdu 1:18 som ale nedokončil, po dobre mierenom náraze zozadu tesne pred koncom jazdy sa odlomil prívod do motora MIG280. Výmena motora je v Scalpeli celkom komplikovaná záležitosť, takže som druhú jazdu vynechal. Ešte že mi pájkovačku požičal Marian Dočkal, ktorý mal depo kúsok odo mňa a vedľa mojej nasadzovacej pozície a ja som mal kúpený rezervný motor. Do tretej jazdy som už mohol nastúpiť. Keďže však dráha v Bystrici je podstatne širšia a dlhšia, ako na Morave a aj koberec je iného typu, prakticky stále som auto ladil a ladil a snažil sa uhýbať súperom, ktorí najazdili o polovicu viac, ako ja. Na tejto dráhe dvojkolka oproti štvorkolke nemá šancu, rovnako ako motor s 9100 kV, ktorý používali takmer všetci pretekári 1:18, oproti MIG280. Po piatich minútach som dobíjal asi 160 mAh.

RC autá

S DTM-kou sa mi jazdilo podstatne lepšie. Možno preto, že väčšie auto je na veľkej dráhe, najmä v jej vzdialenejších rohoch, lepšie vidieť. Alebo že by preto, že je to 4WD? No aj tak som prvú jazdu nedokončil, uletelo mi koleso, asi som pri ich výmene slabo dotiahol skrutku. V druhej jazde to bolo podstatne lepšie, 16 kôl pri 20 kolách víťaza. Dobíjanie 1400 mAh do šesťčlánku NiMH 3200. Po tréningu, ktorý som skončil s plným plynom počas celej jazdy, som menil prevod, aby som trochu zrýchlil a bolo to badať. Vedel som, že na súperov v podstate nemám šancu, tak som sa venoval hľadaniu a udržaniu ideálnej stopy a hlavne koncentrácii, aby boli minimálne rozdiely medzi jednotlivými kolami. V rozjazdách sa aj tak jazdí proti počítaču s postupným štartom s cca trojsekundovými rozostupmi.

Počas rozjázd sa koberec hlavne zatáčkach trocha zvlnil a jazda so Scalpelom sa stala skôr utrpením, ako pretekaním. Chvíľu dom zvažoval, že finálové jazdy nedokončím, ale nakoniec som sa rozhodol pokračovať, motor síce bol zabiehaný, ale pár minút na dráhe mu len prospeje a mne tiež prospeje učenie sa udržanie modelu v ideálnej stope. Len som musel vymeniť predné gumy za nové, lebo boli neskutočne nasiaknuté mazadlom z dráhy a priveľmi držali stopu a Scalpel sa stával veľmi pretáčavý. Tiež som skúšal rôzne nastavenia tvrdosti predného pruženia na zvlnenej dráhe. No nakoniec som bol rád, že pretek 1:18 skončil. Na takúto dráhu možno neskôr vyskúšam konverziu Scalpela na rozvor 150 mm.

Na finálovky C Stock 4WD som vymenil pastorok, aby som auto ešte trochu zrýchlil. Celkom sa mi páčilo to postupné sa zlepšovanie a doťahovanie súperov. Menej spokojní s tým však boli súperi, ktorí ma zrejme po tréningu považovali za „křoví“. Dva razy prišli za mnou, že som ich na dráhe nepustil… Ja som sa snažil jazdiť svoju stopu, ktorú som považoval za ideálnu. Ak je niekto výrazne lepší, ako ja, nech ma predbehne. Ak ma nedokáže predbehnúť, tak asi nie je lepší… Ak sa mi niekto natlačí do stopy a nabúra do mňa, musí byť pripravený akceptovať svoju haváriu. Ak niekto vyletí v zákrute zo stopy, musí byť zmierený s tým, že ho obehnem. Bez ohľadu na to, ako sa volá a z ktorého klubu je. Myslím, že som na preteku.

Z celkového počtu 25 pretekárov kategórie Stock som skončil na 23. mieste a v celkovom poradí pohára po troch pretekoch som z 32 pretekárov na 30. mieste. Jazdenie sa mi celkom páčilo, DTM majú čosi do seba, ale nie som si istý, či sa mi chce investovať do takého modelu a do jeho servisu a údržby. Ivan mi sľúbil ešte model požičať, takže sa v Bystrici asi pár razy zveziem.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.