Počul som o nich už dosť, videl som ich zopár v akcii a keďže ma strieďáky ako pohonné jednotky zaujímajú, rozhodol som sa, že sa im pozriem trochu na zúbok.
Začal som zbieraním materiálu. Najskôr toho teoretického. Na nete je kopa materiálu o stavbe „samodomo“ striedavých motorov z vyradených CD-ROM mechaník. Dozvedel som sa, že okrem klasického zapojenia „hviezda“ (menšie otáčky, väčší krútiaci moment) alebo „trojuholník“ (vysoké otáčky) existuje aj zapojenie „LRK“ podľa skratiek mien autorov navinutia (pre ešte väčší „prevod“). Najskôr sa mi zdalo, že je to všetko vlastne jednoduché, s hlbším poznaním problematiky som mal pocit, že je to komplikované a ja stále nič neviem a nakoniec som skončil s hlavou ako melón, ale s pocitom, že všetko by sa malo dať v pohode zvládnuť. A aby som nič nezabudol, všetko som si poctivo ukladal na disk svojho počítača.
Medzitým som kontaktoval všetkých mojich kamošov, ktorí môžu mať do činenia s počítačmi a dal som sa zháňať pokazené disketové mechaniky, CD-ROMky aj pevné disky a prezrel som aj svoje staré odložené počítače. Výsledkom následnej „rozborky“ je niekoľko starých PC case určených do zberu, 200W zdrojov na prerábky ako zdroje pre nabíjačky, veľká kopa plošákov so SMD súčiastkami, o ktoré prejavil (predpokladaný) záujem klubový kolega drevorubač (vraj si ich odpájkuje a pozdejšie použije na stavbu svojich elektronických zariadení – RC súpravu už stavia tuším piaty rok, kniple z novodurových rúr už sú medzi odpadom) a pár kilo hliníkových odliatkov (tiež skončia v zberni, okolo ktorej jazdím za svojím zákazníkom). No a samozrejme aj striedavé motory rôznych rozmerov.
V disketových mechanikách 5,25 aj 3,5″ sú motory dosť veľkých priemerov, no úzke. Ako štúdijný materiál zaujímavé, no čo sa týka praktického použitia, som skeptický.
Motory z CD-ROM sú osvedčeným materiálom, mne sa podarilo získať zopár exemplárov so statorom priemeru 22 mm a šírkach 4,5 mm. S pôvodným rotorom a magnetom som videl tieto motory po previnutí ponáňať malé modely o hmotnosti cca 300 g.
Kapitolou samou o sebe sú pevné disky. Rozobrať ich a dostať sa k motoru trvá približne tri razy tak dlho, ako rozhodiť disketovku alebo CD-ROM. „Cestou“ k motoru získate kvalitné guličkové ložiská z čítacej hlavy a naozaj silné magnety, napríklad pri prichytenie zapaľovača plynu v kuchyni. Alebo pre vyvažovačku vrtulí. Dostať sa do samotného motora je však tvrdý oriešok, okrem bežných postupov vylisovania je často potrebné použiť naozaj hrubú silu. Odmenou môže byť stator o priemere 25 až 28 mm a šírky od 4 do 6 mm a tiež nejaké to ložisko. Magnet na rotore vyzerá byť silnejší, ako bývajú v CD-ROM.
Postupne dopĺňam zásoby medených smaltovaných drôtov pre prevíjanie statorov. Prevíjal som si dráhové motory aj motory Mabuchi 380 do RC áut 1:12, takže v samotnej technike problém nevidím, nejaké skúsenosti už mám. A odpadne mi problém vyvažovania po previnutí 😀
V klube mám k dispozícii sústruh, ale aj dobrého sústružníka v meste, takže ani s výrobou nových dielcov motora problém nevidím. Nejaké výkresy som si stiahol z netu, rovnako mám isté skúsenosti s kreslením (ručne, hoci soft mám). Zatiaľ som neporiešil magnety, hoci podľa dostupných informácií by ani to nemusel byť problém a navyše sa na to nijak zatiaľ neponáhľam.
Regulátor zatiaľ nemám, ale obzerám sa po nejakom 12 až 18 A. Zrejme začnem s nejakým používaným. Na CD-ROM motory by mi určite stačil aj nejaký slabší, do 8 A, ale po overení svojich schopností uvažujem skôr o výrobe silnejších motorov. Zaobstarať si musím aj digitálnu váhu a postaviť stand na meranie motorov.
Myslím, že do jesene, kedy som si naplánoval prvé konkrétne výsledky, ma ešte čaká dosť roboty. Doterajší priebeh som nafotil do fotogalérie.
Komentáre