Začala demontáž ZMOSu pre peniaze?

V mailovej schránke ma prekvapila pozvánka na mimoriadnu konferenciu Klubu leteckých modelárov Zväzu modelárov Slovenska. Nebol som si vedomý nejakého blížiaceho sa termínu pravidelných rokovaní. Tak čo sa deje? Prečítal som si pozvánku aj súvisiace dokumenty a bol som prekvapený druhý krát. To, čo sa nepodarilo na poslednej konferencii ZMOSu sa deje teraz inak. A ako inak, zase ide len o prachy niektorým ľuďom.


Kedysi som bol veľmi aktívny pretekár, organizátor súťaží aj činovník, či už vo Zväzarme alebo neskôr vo Zväze modelárov Slovenska. Ako predseda klubu sa stále zúčastňujem konferencií. Z roku 2014 tu mám dva zápisy z Konferencie automodelárov aj leteckých modelárov, ktoré boli deň po sebe, ale úplne, úplne odlišné a už vtedy veľa naznačovali. Z Valného zhromaždenia v Banskej Bystrici už som článok nenapísal, ale poznámky by som určite našiel, keby som chcel. No aj tak si dosť pamätám. Kto si chce osviežiť pamäť, odporúčam najmä druhý odkazovaný link na tomto webe, v druhej polovici to je zaujímavé čítanie, aj s ohľadom na súčasnú situáciu a predpokladaný vývoj okolo leteckých modelárov.

V skratke: Všetky odbornosti majú svoju Radu a na Konferencii sa hlasuje počtom mandátov. Čím viac členov v klube, tým väčšia váha hlasu delegáta. Takže v rámci kategórie alebo celého leteckého modelárstva vzorová demokracia, ktorá umožňuje presadiť akúkoľvek zmenu alebo úpravu, ktorá je v záujme modelárov.
V rámci predsedníctva ZMOSu má každá odbornosť rovný počet hlasov, bez ohľadu na počet ľudí v kategórii.

Teda 90 automodelárov má rovnaký počet hlasov, ako 900 leteckých modelárov. Takto sa však nerozhoduje o súťažných a stavebných pravidlách, ani o organizácií súťaží či zložení reprezentácie kategórie. Nerozhoduje sa o ničom technicky dôležitom. Iba o peniazoch.

A sme pri kameni úrazu. Z pozvánky na mimoriadnu konferenciu leteckých modelárov a zároveň ustanovujúcu schôdzu ich novej organizácie a doprovodných materiálov stále cítiť ponosu, že oni ako väčšina doplácajú na menšinu ostatných modelárov, lebo štátne príspevky na reprezentáciu sa týkajú len ich a raketových modelárov (ktorí vraj idú s nimi), ale deliť sa musia aj s automodelármi. A že sa nerešpektujú ich odborné problémy na rozhodovaní Predsedníctva ZMOSu. Rád by som vedel, ktoré.

Nikdy by som nebol veril, že to poviem takto nahlas, ale musím. Mali sme v klube jedného skvelého pretekára, reprezentanta. Jeho záujem o automodelárstvo skončil práve vtedy, kedy skončil záujem dovtedajšieho štedrého sponzora ďalej financovať nášho koníčka Pro 10. Ešte väčšia pikoška je to, že pán reprezentant krátko predtým odmietol ísť predviesť „svoje špičkové auto“ na parkovisko pre *“nejaké deti“ práve tohto sponzora…

Cieľom novej leteckomodelárskej organizácie je mať všetky štátne peniaze len pre seba a svojich členov. Som zvedavý, dokedy im vydrží členská základňa a koľkí budú naďalej modelárčiť a reprezentovať, keď štát salámovou metódou svoje príspevky ďalej skrúhne.

Čo na to ja, čo na to my v klube?

V prvom rade pripomeniem, že náš Model-Klub s poradovým číslom 31 my u nás berieme ako zakladajúceho člena ZMOSu. A že sme multi-klub. Teda u nás majú dvere otvorené vyznávači všetkých modelov. Aktuálne sme registrovaní niektorí ako automodelári a niektorí ako leteckí modelári. V súčasnosti ale nie sme pretekári, súťažiaci. Jazdíme aj lietame si pre radosť, spolu aj s ľudmi, ktorí nie sú členovia žiadnej organizácie a o existencii ZMOSu možno ani netušia. A pripomeniem aj posledný fakt, že sme odmietli vystúpiť zo ZMOSu aj vtedy, keď v rozpore s logikou, vývojom a politikou v Strednej Európe vznikol na území ČR a SR po prevrate v 1989 federálny automodelklub. A boli sme aj pri tom, keď sa automodelári z neho pokorne vrátili do ZMOSu. Teda čosi pamätáme, čosi vieme, a naše predikcie v minulosti sa ukázali minimálne ako prezieravé. Ja viem, je to otrava mať vždy pravdu, ale za tie roky, čo mám, som si už zvykol.

V druhom rade priznávam, že je mi známe, že vo svete je bežné, že modelári využívajúci vzduch, sú v rôznych štátoch akousi súčasťou organizácie ľudí využívajúcich vzduch skutočnými strojmi. Veď aj na medzinárodnej úrovni je CIAM FAI súčasťou FAI. Takže by sa dalo povedať, že leteckí modelári nerobia nič iné, len sa „vracajú“ do zabehaných koľají. Proti tomu nič nemám. Ako vždy často, nevonia mi načasovanie, spôsoby a dôvody. Ale ľudia sú svine, čo je civilizácia civilizáciou, šesť tisíc rokov staré záznamy o tom hovoria, že peniaze dávajú moc a moc núti túto moc využívať.

A keď už so mnou súhlasíte, urobte tak aj pri poznámke, že na Slovensku nemusí byť len jediná organizácia, ktorá združuje leteckých modelárov. Takže popri ZMOSe kľudne môže vzniknúť ďalšia organizácia modelárov ako prívesok Národného aeroklubu Slovenska. My, čo nemáme ambície reprezentovať seba a svoje ego za štátne peniaze a robiť si výlety do Čile, na Island alebo Nový Zéland, si budeme kľudne stavať naše modely pre radosť a lietať s nimi pre zábavu.

Písal som to niekoľkokrát. Modelárstvo považujem za hobby. Sami si platíme za svoju zábavu. Prečo len za materiál, benzín na letisko alebo na súťaž v susednom meste? Vláda z vysoka kašle na mládež a ich krúžky aj šport – pravda okrem ľudovej zábavy obyvateľstva – a reprezentáciu, tak nám neostáva nič iné, len si to platiť sami, zháňať si sponzorov alebo zvažovať, ktorých akcií sa zúčastníme a ktorých nie.

Pamätám si dobre, že Európska federácia automobilových modelárov akceptovala vo svojich radov len jedného reprezentanta národnej organizácie. A pochopiteľne to bude v každej modelárskej odbornosti rovnako. Na druhej strane sa u nás súťaží v leteckých modeloch nie len podľa medzinárodných technických a súťažných pravidiel FAI s možnosťou postupu z národných majstrovstiev na Majstrovstvá Európy, sveta alebo na pohárové súťaže. Preto ma vôbec neprekvapí, ba dokonca mi nebude vadiť, keď v leteckomodelárskej organizácii Národného aeroklubu budú organizovaní modelári, túžiaci po porovnávaní si modelov a ich výkonov podľa týchto medzinárodných pravidiel a budú sa pechoriť o možnosť postupu na súťaže najvyššieho rangu, a vo Zväze modelárov Slovenska budú organizovaní leteckí modelári, ktorých zaujímajú obyčajné hádzadlá z balzy (a uhlíku) či depronové modely a budú si lietať na oddychových akciách typu Ilija alebo Lučenec. Ba si viem predstaviť oživenie niektorých súťaží alebo vznik nových, povedzme Junior Cupu (mám na mysli depronového Juniora s predpísaným motorom ako súťaž pre žiakov a začínajúcich pilotov). Pretože štát nám nebude na našu činnosť prispievať, nebude do nás vŕtať a predpisovať nám, ako si máme svoje vlastné peniaze organizovať.

Povedal som to aj na ostatnom Valnom zhromaždení ZMOSu. Až keď bude ZMOS úplne bez peňazí, len vtedy sa ukáže, kto je skutočný modelár a má záujem o modelárstvo a jeho rozvoj. Tá doba sa blíži, zdá sa. Leteckí modelári si chcú založiť novú organizáciu. Derie sa mi na pery ono staré Klausovské „Ať si jdou“. Zväz modelárov bude síce menšou, no na druhej strane zrejme aj pružnejšou, menej skostnatelou organizáciou ľudí, ktorým ide o skutočné modelárstvo, o fair pravidlá a šport, kde rozhodujú schopnosti. Kde nepôjde o to, kto urve väčší kus z balíka na reprezentáciu, ale tiež o to, aby sme ako modelári nevymreli. Aby sme nie len vo Veľkom Krtíši mali krúžok mládeže, kde sa neriadime pofidérnymi pravidlami školstva, ale kde sami vo vlastnej réžii učíme deti poznať materiály a postupy ich spracovania, kde ich učíme lietať, ale nezabúdame ich učiť aj bezpečnosť lietania.

S odchodom veľkého množstva ľudí zo Zmosu odíde aj veľký počet skúsených funkcionárov. Hlásim sa opäť do služby. V komornejšom prostredí skutočných, nie kariérnych modelárov, budem rád pracovať pre rozvoj organizácie aj modelárstva samého. Ja som modelársku organizáciu zakladal a nebudem ju pochovávať. Ani nebudem v partii, ktorá ju trhá na kusy pre väčší kus žvanca. Na to mám modely a ľudí okolo nich príliš rád.

Čo na to modelársky ľud?

Zo skúseností aj z histórie viem, že ľud nič nechce, len mať pokoj na život, prácu aj zábavu. No vždy sa postaví na tribúnu nejaký potentát a prednesie „spravodlivé požiadavky ľudu“ a vyzve ľudí, aby ho nasledovali. Skôr či neskôr sa ale vždy ukáže, kto za koho kope, kto komu slúži a čo bolo skutočným cieľom jeho vystúpenia.

Keď si dám dokopy veci spred troch rokov, ktoré zazneli na Konferencii leteckých modelárov v Trenčianskej Turnej a následne na Valnom Zhromaždení ZMOSu v Banskej Bystrici, keď si spomeniem na neúspešné pokusy a nátlak na zmenu Stanov ZMOSu, začína mi byť jasné, že niektorí ľudia už vtedy museli pripravovať to, čo dnes vrcholí. A „modelársky ľud“ netušil ani vtedy a mnohí možno ani dnes, čomu sa prepožičali, čomu slúžia.

Predpokladám, že vo Vrútkach veľkou väčšinou leteckí modelári odsúhlasia vznik novej leteckommodelárskej a raketomodelárskej organizácie na Slovensku. Veď im sľubujú samostatnosť a nezávislosť od autíčkárov a lodičkárov a aj to, že už nebudú na nich doplácať. Kde som to len počul? Rozdeľ a panuj, hovoria mocní. Keď ministerskí úradníci takto rozdelia modelárov na dve malé partie, vybabrú s oboma. Aj s tými funkcionármi leteckých, ktorí sa pred pár rokmi snažili vlákať do ZMOSu späť plastikových modelárov, očakávajúc že spolu s rakeťákmi „vyvážia nespravodlivú prevahu“ lodných, automobilových a železničných modelárov a budú si môcť vo ZMOSe silou svojich mandátov urobiť, čo potrebujú. Nevyšlo, tak odchádzajú.

Nevyšla im zmena vnútorných pomerov zmenou Stanov a hlasovacích práv na základe veľkosti členskej základne, nevyšla im zmena rovnováhy síl vytvorením ďalšieho odborného klubu. Pamätám si časy, keď aktívnych súťažiacich automodelárov bolo toľko, že by leteckých umlátili prachovkami na čistenie modelov. Nikto z nich vtedy nepredniesol „oprávnenú požiadavku“ na zmenu hlasovacích práv v Predsedníctve. Pretože je to nezmysel, pretože to nepotrebovali. Pretože nepripravovali vnútorný prevrat.

Čo ďalej?

Som si vedomý toho, že existuje akýsi Letecký úrad, je mi jasné, že musia existovať nejaké pravidlá, regulujúce pohyb lietadiel, bezpilotných prostriedkov a modelov vo vzduchu. Nie preto, aby nás chránili, preto aby sme nezavadzali policajným, vojenským a tajným aj zahraničným jednotkám. Celý hon na drony s kamerami nemá nič spoločné s ochranou súkromia občanov, má chrániť občanov od toho, aby sa dozvedeli niečo, čo vedieť nemajú.

Je mi jasné, že ak chcem si občas na lúke za záhradou polietať a občas sa stretnúť s kamarátmi pri lietaní a guláši, je výhodné byť organizovaný v nejakom spolku. Aj to, že si za to musím zaplatiť. Nemám s tým najmenší problém, veď aj preto som vo ZMOSe. Hoci viem o veľa ľuďoch, ktorých baví postaviť si model od základu alebo zložiť polystyrénovú stavebnicu a chodia si niekam zalietať a pritom nemajú ambíciu zúčastniť sa nejakej súťaže a preto nemajú záujem byť členom žiadnej organizácie. A je mi jasné, že sú medzi nami súťaživé a ambiciózne typy, ktoré žijú pretekaním a urobia čokoľvek, aby sa mohli hrdiť titulom najlepšieho doma, na Slovensku, vo svete. A tí potrebujú pre takýto postup za sebou nejakú organizáciu. Keď neexistuje, alebo im neslúži, vytvoria si svoju.

No tak sa jedného dňa zobudím a na Slovensku budú dve oficiálne organizácie, v ktorých budú združení leteckí modelári. Pravdepodobne veľa aktívnych modelárskych pretekárov vystúpi zo ZMOSu (lebo ako povedal niekto v Trenčianskej Turnej, mám to aj v zápise, oni vstupovali do Klubu leteckých modelárov, nie do ZMOSu) a stanú sa členmi novej SNAsráckej organizácie. Ale ja aj moji kolegovia v Model-Klube sme stále leteckí modelári a stále sme členovia Klubu leteckých modelárov ZMOSu a teda aj členovia Zväzu modelárov Slovenska. A takýchto bude viac.

Celkom sranda môže byť v medzinárodných zastúpeniach leteckých modelárov. Neviem si predstaviť, že príde niekto zo Slovenska s nejakým papierom, kde bude napísané, že včera založili klub leteckých modelárov, majú XY členov a sú jediným zástupcom leteckých modelárov Slovenska v medzinárodných štruktúrach. Legálne to nejde. Pretože Slovensko má svojho zástupcu v týchto organizáciach, letecké modelárstvo v jeho štruktúrach stále funguje. ZMOS by musel oficiálne oznámiť, že nemá záujem v týchto štruktúrach pracovať a navrhuje prijať inú organizáciu, zastrešujúcu túto činnosť na území krajiny, za člena. Teoreticky je to možné, ale koľko pokojných rozvodov ste už zažili? Aj keď prečo nie, ak nebude nová organizácia a bývalí členovia ZMOSu robiť problémy, všetko sa dá. Je to o dohode. A rád by som bol pri tom, keď sa táto dohoda bude koncipovať. Tak ako som bol pár krát pri tom, keď sa menila alebo chcela meniť štruktúra a vnútorné predpisy ZMOSu.

Kľudne sa môže stať, že budeme mať na Slovensku dvoje majstrovstvá, povedzme F3A alebo F5B. Každá organizácia si bude robiť svoje. No a čo? Možno jeden z Majstrov Slovenska nebude absolútny majster, ale no a čo? Zrejme na každej súťaži bude iný typ súťažiacich, ale to som zažil už aj pri autíčkach. Krikľúni, nerváci a pracháči v jednej partii, pohodári a kamaráti v druhej. Som za. Zažil som aj situáciu, kedy sa preteku zúčastnil nečlen organizátorskej organizácie a vyhral. No tak majstrom bol vyhlásený najlepší člen. Ľudia si zasúťažili, porovnali, vyhral najlepší a majster bol ten správny člen. Všetko sa dá, keď sa chce.

Ja chcem robiť modely. Lietať s nimi, jazdiť alebo plávať. A chcem sa stretávať s podobne „postihnutými“ na rôznych akciách. A možno si občas aj zasúťažím. No chcem mať možnosť venovať sa aj mladým. Vychovávať v podstate cudzie deti k láske k modelom, naučiť ich používať nástroje a materiál aj hotové modely. Nepotrebujem byť veľký funkcionár, no chcem vedieť, kam sa moja organizácia posúva a mať možnosť sa vyjadriť aj prejaviť. To všetko vo Zväze modelárov Slovenska môžem. Preto v ňom ostávam. Možno bude ZMOS menší, možno bude ZMOS priateľskejší. Možno bude ZMOS bez štátnych príspevkov. Na a čo? Nie kvôli nim som členom.

2 myšlienky na “Začala demontáž ZMOSu pre peniaze?

  1. Pekny clanok , v podstate som sa nan dostal cez web J.O. Ale tu poslednu vetu v prispevku J.O. Som vobec nepochopil, ako si to myslel. Len aby sa to neskoncilo tak, ze pod SNA budeme platit clenske 100e a nie ako doteraz 10e a vsetko ostatne bude po starom.

    1. Tvoja obava pramení z možnosti, že všetci aeromodelári sa stanú členmi organizácie pod Aeroklubom. A ja si myslím, aj po konzultácii s pár ľuďmi z iných klubov, že sa to organizovane a hromadne nestane. Je veľa leteckých modelárov, nie len ja, ktorí chcú zostať v ZMOSe (a možno ho opraviť) a nie sú reprezentanti za štátne. Takže ak nás ostane v ZMOSe o pár (desiatok) ľudí menej, nie je dôvod zvyšovať členské, odpadnú hádky o štátne peniaze a začneme sa venovať skutočnému modelárstvu. Ktoré je aj zábava, aj šport, ale nie nervy a hádky o víťazstvo za každú cenu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.