V soboru večer som sa vrátil z Košíc a v nedeľu už o pol tretej ráno som vstával na cestu na opačný koniec sveta. Chcel som si zajazdiť osemnástky tak, ako som bol v minulosti v Čechách zvyknutý. Navyše som Košičanom sľúbil videá malých formuliek. Ráno som netušil, ako si zajazdím už pri samotnej ceste do Karlovíc. Ale nakoniec všetko dobre dopadlo a som si zajazdil aj so Scalpelom.
Išiel som spodom na Nitru a od Demandíc po Nitru bola taká poľadovica, že miestami aj šesťdesiatka bola veľa. A cestári samozrejme nič, ani náznak soli alebo piesku. Smutne som pozeral na navigáciu, ako sa postupne posúva čas dojazdu do Karlovíc. Zato som vstal zavčasu, aby som stihol ešte aj nejaký tréning pred pretekom…
Našťastie od Nitry na Hlohovec sa dalo ísť dobre a aj diaľnica na Trenčín bola v dobrom stave, ale čas už som nedobehol. Po prekročení hraníc do Čiech sa teplota vyhupla nad nulu a cesty boli v oveľa lepšom stave, takže som cez kopce a doliny bez problémov dorazil do Karlovíc a zastal pred Obecným úradom/Kultúrnym domom krátko po ôsmej hodine. Práve sa vybaľovali aj ostatní účastníci preteku.
Vo vnútri už nás čakala dráha na koberci a moje obľúbené vodiace mantinely. Modely 1:18 sa zmestia na menšie dráhy, ako športové haly a v Českej republike sa často jazdia práve v takýchto malých obecných kultúrnych domoch, kde je malé javisko, tanečný parket/hľadisko a miesto pre stoly a nad ním balkón. Usporiadatelia hovoria, že takto platia menší nájom, ako v športových halách a tiež koberec je treba podstatne menší, ako pre modely 1:10 a teda aj lacnejší. Aj keď na tomto koberci je vidno, že už toho má dosť za sebou a vlnky na niektorých miestach boli zaujímavým spestrením preteku. Pre modely 1:18 neboli nebezpečné, hoci občas bolo treba hľadať ideálnu stopu nie len s ohľadom na geometriu dráhy, ale aj s ohľadom na zvlnenie povrchu. Avšak malé blchy, ako tu volajú modely 1:24, miestami išli na troch alebo aj dvoch kolesách, keď nadskočili na takejto sérii vlniek koberca.
Diblíkova formulka s narýchlo spichnutou „karosériou“ 😉
Osemnástky sú autá, kde aj dnes majú veľkú šancu amatérsky stavané konštrukcie, nie je potrebné kupovať drahé stavebnice.
Toľkí sme jazdili
Čo ma mrzelo najviac, neprišiel Sváťa Hájek, vraj pre zdravotné dôvody. Ani Lukáš Diblík nevybral dvojkolku a aj ostatní jazdci sa ospravedlnili. Takže nás nakoniec bola asi polovica z prihlásených. Chvíľku som zaváhal, či sa mi oplatilo prísť takú štreku (260 km, 4 hodiny cesty). Nakoniec sme sa dohodli, že v osemnástkach dvojkolky a štvorkolky pôjdu spolu, rozdelení do dvoj skupín. Vzhľadom k tomu, že tu štvorkolky jazdia nie len plechové motory MIG 280, ale aj strieďáky do 3000 kV a trať bola naozaj členitá, tak to nebol rovný súboj.
Trochu som laboroval s pneumatikami, znížil výkon motora na 80% a aj tak som mal problém trafiť sa do dráhy. Často som sa „zviezol“ po pružnom mantinely. Ten je ale našťastie milosrdný k modelom a ich karosériám. Plastové pásiky sú zápustnými vrutmi pripevnené k dreveným blokom alebo sú kovovým háčikom na vrchu bloku pricvaknuté pásiky k bloku, ktorý má na spodku buď drsný šmrigel alebo suchý zips a tým drží na koberci. A tak, aj keď som často ideálnu stopu opúšťala do ďalšej zákruty ma viedol skôr mantinel, ako vysielač, model ostal po preteku nepoškodený.
Konverzia pôvodného Scalpela od Brown engineering (USA), ktorá odstraňuje najslabšie miesto Scalpela – T-bar. Dá sa objednať aj na Slovensko, platba Paypalom. Sám som si od neho pár vecí kupoval.
Po skončení rozjádz som sa dostal do B finále. Na striedavé štvorkolky som jednoducho nemal. Občas ma aj moji kolegovia v béčku potrápili, ale proti nim som sa cítil výraznejšie lepší. Až na tretiu jazdu, kedy som sa v polici šesťminútovej jazdy zamyslel, začal skúšať niečo na dráhe a nechal a dobehnúť a predbehnúť súperom, za čo ma pán Antonín Hráček, ktorý pretek pozoroval a pomáhal ako nasadzovač, nepochválil. Nič to ale nezmenilo na fakte, že som B-finále vyhral a skončil celkovo piaty zo siedmych pretekárov.
Aj keď sme občas jazdili 3D pretek, keď auto išlo na vlnkách nad povrch, pretek sa mi celkom páčil, najmä jeho priateľskou atmosférou. Veľa jazdcov jazdilo dve kategórie, najčastejšie formule a 1:24 alebo formule a 4WD 1:18, takže nasadzovačov veľa nebolo, ale prestriedali sme sa, aj keď sme nemali práve „službu“. A keď sme nestíhali nabíjať alebo údržbu, tak sme jednoducho pár minút počkali na opozdilca.
Priateľskú atmosféru v Karloviciah dobre dokumentovali poruchy a problémy, ktoré nás ten deň sprevádzali. Ešte pred štartom rozjázd (ktoré sa tu jazdia spolu s finálovkami na šesť minút – moja spotreba 150 mAh z dvojčlánku!) kolegovi s Vysočiny, ktorí mi to v tej tretej finálovke „natrel“, zahlásila nabíjačka problém s podvybitou lipolkou. Prišli na pretek už v sobotu a v sále prespali v spacákoch, a po tréningu nechal baterku v aute. Jeden článok 2,5 V, druhý 1,5V. Hovorím mu, že ja mu ju svojou iCharger 106B+ oživím, že už som to pár krát robil. A pri tom mi moja nabíjačka zhasla! Po chvíli sme zistili, že mi odišiel zdroj pre nabíjačku. Tak som si požičal napájanie od zdroja kolegov cez stôl, rozchodil som im lipolku a po dosiahnutí 3,5V na článok som mu ju vrátil na dobitie. Aby ma mal s čím o pár hodín poraziť 😀
Inému pretekárovi odišla vysielačka Spectrum. Tak mu ju ochotne požičal iný jazdec, ktorý po dojazdení svojej jazdy prepol model a odjazdil pretek kolega. Požičiavanie si náradia alebo nejakých drobností som už ani neregistroval.
Cesta domov ubiehala podstatne lepšie, počasie situáciu vylepšilo. A hoci cesta trvala opäť dlho, rozhodol som sa, že sa zúčastním aj ďalšieho preteku, hoci bude málo obsadený. Dobrá atmosféra a dobré vzťahy mi za to stoja. Len si myslím, že na takéto dráhy by bolo predsa len lepšie auto s kratším rozvorom 140 mm. Alebo dokončiť formulku 1:18, aby som mohol jazdiť dve kategórie a teda dvojnásobný čas. Na formulku tiež mám všetky veci, len si nájsť čas. Možno by sa takéto auto páčilo aj na Slovensku a podporilo rozvoj osemnástok.
Keby ste niekto chcel ísť so mnou, pretek je preložený z pôvodného termínu 10.1.2015 (našťastie, lebo vtedy som v Košiciach) na termín asi týždeň po.
Všetky videá z tohto preteku mám v osobitnom článku.
Komentáre