Sklabiná 13.5.2007 – ako sme horeli

Predpoveď bola mizerná, vraj teplo a dážď. Po druhej popoludní naozaj spŕchlo, ale našťastie z balkóna klubovne máme dobrý výhľad smerom na 7 km vzdialenú Sklabinú a tak sme modely naložili do áut a vyrazili na letisko. Dobre sme urobili.

Keďže mňa čakali ešte v podvečer taxikárske povinnosti vo vopred neurčenom čase, zobral som si len Juniora, pre prípad, že sa do klubu už nevrátim, aby som kolegov neobťažoval odvozom množstva vybavenia. Vlado si naložil Transalla a Miro K. Juniora s krídlom Variant. Na letisku náš už čakal Samo s Belancou a dorazil ešte aj Maťo s Gripenom a neskôr aj ďalší Miro s novou Cessnou. Miro „drevorubač“ z iného dnešného článku nás svojou návštevou neobšťastnil, tak sme mali na letisku pohodu. Po daždi ani stopy, tak poďme hurá do vzduchu.

Prvý štartoval Samo, ktorý už mal Belancu pripravenú a od minula aj napravený podvozok. Po krátkom rozbehu sa model vzniesol a letel. Dnes dal ešte zopár letov a neskôr si dovolil trochu viac, ako len lietať, je vidno, že z 3D depronových akrobatov už má obraty v rukách. Tíško som mu závidel…

Veľmi rýchlo po príchode zvykne štartovať aj Miro K. Priam si vychutnával prelety a nácvik základných obratov s Juniorom a priamym krátkym krídlo z Varianta. Junior je s ním celkom živý, ale stále odpustí zopár chýb. Tiež si to ešte pár razy vyskúšam, kým pôjde Variant znovu do vzduchu. Oproti nemu je to totiž baránok.

Maťov Gripen je stále lahôdkou a narastajúca istota pilota je znať. Nakrútil som asi trojminútové video z jeho letu.

Trojminútový let a pristátie depronového Gripena na MIG 400/6V s prevodom 3:1 a vrtuľou GWS 9×7,5 so sedemčlánkom GP 1300.

Na videu nájdete aj let Vladovho Transalla. Na chvíľu ho požičal aj Maťovi, hoci ten je zvyknutý na trochu rýchlejšie stroje, ale dvojmotorák je dvojmotorák. V dnešnom takmer bezvetrí si Vlado vychutnal pri niekoľkých letoch aj pár nízkych preletov bez motorov alebo len na veľmi malý plyn. To sa musí skrátka vidieť.

Trojminútový let a pristátie dvojmotoráka Transall, rozpätie 1,5 m, pohon dvomi motor MIG 400 s prevodovkou.

Vladom s Mirom K. opravili aj Tucano, ktorému pri minulom zálete prasklo krídlo. Rozpätie 767 mm, pohon sedemčlánok NiMH GP 1100 a motor MIG 400/7,2V napriamo so sklopkou, odhad niečo okolo 6×4. Model po odhode Mirom K. pilotoval opäť Maťo a nádherný let trval poldruha minúty, potom Maťo za slabnúceho ťahu motora pristál. Po kontrole modelu sme si zapísali ďalšie prikázanie elektroletca: Regulátor svoj chladiť budeš.
Amatérsky analóg (M. Koreň) s deklarovanou záťažou do 20 A nevydržal, hoci motor berie okolo 10 A, a zadymilo sa z neho. Ako sa zvyšuje vonkajšia teplota a súčasne záťaž našich motorov, musíme viacej myslieť aj na takéto veci.

Nebol to jediný regulátor, čo sme dnes odpísali. Aj Cessna po nekontrolovanom rozbehu skončila v tráve a než sa majiteľ k nej dostal, motor pod plynom a s vrtuľou v tráve odpálil 10 A regler.

Ja som dnes lietal v pohode, učil som sa ovládať model v zmenenom móde (z 2 na 4) a myslím, že bez problémov. Po prvom lete som vypol mix krídelká-smerovka a trochu sa potrápil. Síce nie je nad automatiku, ale oveľa lepšie je to vedieť sám. Len raz som zle odhadol výdrž staršej baterky a tak som sa prešiel asi sto metrov v urastenom obilí…

Keďže iné škody sme nezaznamenali, ako tie dva regulátory, môžeme považovať tento letový deň za úspešný a trochu poučný.

Budúcu nedeľu sme na ukážke vo Veľkej Čalomiji, ak počasie dovolí.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.