Lexanové karosérie modelov automobilov sú ľahké a pevné a hoci sa lexan netrhá, ani on nevydrží všetko. Preto sa na opravu nárazmi poškodených karosérií alebo na ich spevnenie používajú rôzne lepiace pásky. Kedysi mi bola doporučená jedna konkrétna a od tej doby sa výrazne predĺžila životnosť mojich karosérií.
Moja prvá karoséria na osemnástke bola originálna kasňa Scalpel výrobcu Robitronic. Ten ich predáva už nafarbené v rôznych farbách. Ja som získal červenú a neskôr aj modrú a zelenú, tie som ale zatiaľ nepoužil.
Modrá karoséria je prakticky nepoužitá, ale jej pôvodný majiteľ ju preventívne vystužil páskou na miestach, kde by mohla najviac utrpieť.
Ja som svoju prvú karosériu Scalpela vystužil sklennou páskou z Hobbykingu a zvnútra som vylepil všetky kritické miesta. Pretože medzi nárazníkom z plastu na podvozku a karosériou je voľné miesto, pri náraze na mantinel sa karoséria vždy trochu prehne a hrozí jej prasknutie. Páska karosériu trochu ochráni, ale občas je ju potrebné vymeniť za novú. Páska dobre drží a je pevná, ale na karosérii je po asi siedmych pretekoch vidieť, že dostala zabrať.
Potom mi niekto na preteku v Čechách poradil použiť pásku Tesa Extra Power Perfect, tak som si ju kúpil v nejakom hobbymarkete v čiernej farbe.
Jedná sa o textilnú, veľmi pevnú pásku s kvalitným lepidlom, ktorá dobre drží na karosérii, dokonca aj v oblúkoch. Po Scalpelovej karosérii som na svoj vtedy nový podvozok 148 mm použil lexanovú karosériu, pôvodne navrhnutú na XRay štvorkolku a tú som tiež zosilnil touto Tesa páskou. Takto vyzerá karoséria po asi dvanástich pretekoch.
Tesa páskou som vystužil nie len prednú časť, ktorá je prvá na rane pri kolízii, ale aj otvory pre stĺpiky karosérie a miesta, kde sa mi pri prepružení dotýkali kolesá karosérie. Kasňa síce dostávala zabrať, ale páska pomohla zabrániť výraznejšej deštrukcii materiálu.
Keď som pred Medzinárodnými majstrovstvami ČR 2015 menil karosériu, tak aj novú Lolitu som vystužil touto páskou. Tu sú fotografie, ako karoséria vyzerá po dvoch pretekoch.
Opäť som zosilnil predok pred nárazníkom a tiež miesta okolo otvorov pre stĺpiky. Asi som použil málo pásky, tak sa mi odškierala vo vnútri blatníkov. A hoci som namiesto nízkeho plastového nárazníka použil väčší penový, ešte vždy je ďaleko od predku karosérie a preto sa po nárazoch vyhýnajú najmä predky blatníkov do vonka. Musím vyrobiť väčší penový nárazník. Pri zohýnaní predku sa ale lámu aj okraje úzkych blatníkov, ako je to vidieť na ďalších fotkách. Páskou sa naozaj šetriť neoplatí.
Pre porovanie tu mám rovnakú karosériu po množstve pretekov, jej spodok ale bol až po okraj chránený lexanovým nárazníkom s plným obrysom karosérie. Túto karosériu som získal spolu s nákupom jazdeného Scalpela, ktorý hodlám použiť na kratších dráhach.
Škoda skracovať životnosť krásnych karosérií, preto keď som zistil, že sa mi krátia zásoby kvalitnej pásky, dal som sa ju hľadať v slovenských predajniach. Prešiel som ich veľa, nakoniec som ju objavil v banskobystrickom Baumaxe.
Okrem čiernej farby mali aj škálu ostatných, pre seba som si zobral aj červenú pre Scalpel a modrú pre pripravovaný projekt, pre ktorý už mám pripravené koncepty viacerých článkov 😉 V krabičke je páska šírky 19 mm o celkovej dĺžke 2,75 m a predáva sa od 3,30 do 3,90 eura za krabičku, podľa farby.
Pri malých autách vydrží jedna krabička dosť dlho, ja som s čiernou vydržal dve sezóny a dve karosérie a ešte mi trochu čiernej ostalo. Ale na červenú Lolitu použijem červenú farbu, bude jej svedčať určite lepšie. Fotografie spravím na nasledujúcom preteku.
Komentáre