Po oprave

Ako som spomínal, Junior potreboval opravu motorovej prepážky a tiež som osadil novým prijímačom Rival Short. Práce bolo dosť, tak sa to všetko vlieklo, ale keďže od roboty aj kone dochnú, v sobotu som si urobil čas a poobede sa vybral na letisko s obidvomi modelmi.

Pôvodne som uvažoval o kompletnej výmene motorovej prepážky, v dielni som ale rozhodol iba pre jej opravu. Purex všetko vyriešil. Súčasne som opravil aj ostatné drobné problémy, predovšetkým lepené spoje styroCeys-om, kde toto kontaktné lepidlo nebolo použité ako kontaktné, ale priamo. Rozdielnosť v sile spoja je výrazná! Kontaktne lepené spoje sú nezničiteľné, ostatné sú ale krehké a praskajú. Najviac trup za krídlom, kde som model chytával a takmer som tiež stratil chvost. Opravoval som Purexom, už s ním viem narábať lepšie, ako na začiatku, takže nevyteká a netvorí nevzhľadné bubliny.

Opravu potreboval aj podvozok. Intenzívny tréning pristávania sa na ňom podpísal. Lyžiny širšie, ako trup, sa vyhýbali smerom von najmä v prednej časti a tak som sa ich rozhodol opraviť teraz, keď bol model na prvej strednej oprave v dielni. Prednú, najviac poškodenú, tretinu som odrezal a nahradil plným blokom polystyrénu, lepil som, ako inak, Purexom. Predpokladám, že pri dosadaní modelu na širšiu plochu sa predĺži životnosť podvozku, aj pri pristávaní v náklone, kde úzke lyžiny trpeli najviac. Po zalepení a zabrúsení bloku polystyrénu som ho opäť pokryl polykarbonátovou fóliou z fľaše od minerálky pomocou obojstranne lepiacej pásky. S takýmto podvozkom sa dá pristávať na asfalte aj na tráve, štart zo zeme sa mi nepodaril, model hádžem z ruky. Mám už ale pripravené riešenie so vsúvacím kolieskovým podvozkom pre asfaltové plochy.

K staršiemu prijímaču Jeti Rex 7 som konečne dostal príslušný kryštál a tak som ním nahradil trojkanálový prijímač Futaba 40 MHz v Rivalovi. Konečne už nemusím prevádzkovať dva vysielače, starať sa o dvoje akumulátory. A môžem skúsiť mixovať funkcie. Najmä pri prudkom pridaní plynu sa Rival vzpínal a furt som musel tlačiť výškovku. A už sa mi nechcelo :o))

Tak som teda dorazil na letisko, kde sa lístok nepohol a slnko moc nepražilo. Skrátka poobedňajšia pohoda. Prvý šiel do vzduchu Junior. Nevážil som ho, ale určite bude trochu ťažší. Skúsil som pár zatáčiek, zmenu rýchlosti. Všetko OK a tak som šiel na prvé pristátie na asfalt. Zákruta na pol plynu, upravenie výšky, postupné stiahnutie plynu, vyrovnanie a plynulé dosadnutie pri miernom natiahnutí tesne nad zemou. Ukážkové. Ešte som si to pár razy vychutnal.

Na rade je Rival. Nastavenie reverzov, kontrola výchyliek a poďme na to! Rivala s Attackom som mal v ruke, s FC-16 som bol trochu rozpačitý. Zopár stúpavých zákrut, vytrimovanie smerovky, skúška stúpavosti a potom som radšej pristál, aj keď ďalej od seba. Za tých pár minút som toho mal celkom dosť. Zmenšil som výchylky smerovky a znova hore. Výchylky boli stále veľké, tak som trochu nastúpal výšku a venoval sa vysielaču. Postupne som sa dopracoval k prijateľnej veľkosti výchyliek a opäť pristál.

Po oddychovom lete s Juniorom som sa opäť venoval Rivalovi. Prekopíroval som v CAMPac module dáta modelu na novú pozíciu a zapol mix motora a výškovky. Skusmo som nastavil 22% a vyrazil opäť hore. Poviem vám, chvíľu som s tým zápasil. Motor štartuje veľmi pozvoľna, no výškovka reaguje lineárne. Ak pri plnom plyne model stúpa bez dvíhania nosa, na tretinu plynu skôr klesá, ako by letel rovno. Model som si nasmeroval pred seba, aby som ho dobre videl zboku a plný plyn. Korekcia, zákruta, stabilizovanie a úprava hodnoty na vysielači. Takto to šlo stále dokola, až kým som nedocielil stabilný let s motorom do tretiny plynu, mierne stúpanie s prudším plynom a len malé tlačenie výškovky pri plnom plne. Vysielač ukázal mix 8%. Musím sa ešte veľa učiť, maminka, veľa učiť.

S autami som pretekal takmer 20 rokov. Za ten čas som veľa vecí dostal do krvi, moje odhady boli často presnejšie, ako výpočty súperov. „Tréning robí majstra“ s obľubou hovorieva Miro a čo sa týka lietadiel, čaká ma ešte veľa toho tréningu, aby som sa skúsenosťami priblížil tým autičkárskym.

Na letisku som ostal až do zotmenia. Raz s Juniorom, raz s Rivalom som si vychutnával svoju obľúbenú disciplínu, výškové lety.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.