Balza – modelársky chlieb

Tak sa volal seriál článkov v časopise Modelář, ktorý pred desaťročiami popisoval vlastnosti a použitie tohto základného materiálu na stavbu modelov lietadiel. Doba však pokročila a prišli nové materiály aj do leteckého modelárstva. Dokážu nahradiť balzu, tradičný materiál? Ako sa spracovávajú a zmenil sa spôsob stavby modelov?

Letmý pohľad na modelárske weby naznačí, že elektromotory ovládli modelárske nebo začiatočníkov ale aj rekreačných modelárov. Spolu s Poptronom. U elektromotorov bol trend jasný už dlhú dobu a spolu s príchodom nových druhov akumulátorov a so znižovaním ich ceny sa podarilo znížiť letovú hmotnosť modelov a ich dostupnosť širším vrstvám. Za skutočnú revolúciu však možno považovať nahradenie balzy penovými materiálmi. Prvé pokusy s polystyrénom neboli najúspešnejšie. Spevňovanie papierom zvyšovalo hmotnosť, samotný polystyrén má nízku pevnosť prevážne úzkych dielov, ako napr. krídlo.

Extrudované materiály, používané v obalovej technike či ako tepelno-zvukové izolácie, sa ukázali ako výhodnejšie. Dnes asi najrozšírenejším materiálom sú dosky 4 mm hrubé, predávané pod rôznymi obchodnými názvami, ako Poptron, Depron, Thermoplan a podobne. Biele dosky na Slovensku je najľahšie možné kúpiť v predajni Hornbach v Bratislave. V Košiciach nemali ani tucha, čo chcem a ani som ho nenašiel. V Blave nám ho kupuje dočasne presídlený klubový kolega. Predavačov sa nepýtajte, netušia, čo chcete, zájdite od vchodu trochu doľava k sanite a podlahám a vyberte si biely balík z regálu. Materiál by sa mal používať ako podklad pod plávajúce podlahy, v rámci úsporných opatrení potratové firmy izoláciu nepoužívajú vôbec alebo len symbolickú, z molitanovej fólie.

Z dosák 4 mm hrubých sa ostrým (!) lámacím nožíkom dajú pohodlne narezať prepážky aj bočnice trupu či diely krídla. Pravda, modely vyzerajú po konštrukčnej stránke trošku inak, ako sme my, klasickí modelári, zvyknutí. Mnohé veci sa robia inak. Ale výsledkom je model, ktorý dobre vyzerá a dobre lieta. Trup „klasickej“ konštrukcie z prepážok a bočníc je neuveriteľne ľahký a pevný. Z balzy robíme len motorovú prepážku a prvú trupovú prepážku – firewall medzi motorovým priestorom a kabínou. A uloženie krídla na trup. Krídlo je ale robené úplne, úplne inak. U menších modelov s rozpätím do cca 800 mm je tvorené len hornou profilovou doskou, odspodu vystužené prilepením zopár rebier, aby držalo tvar. U väčších modelov do cca 1200 mm sú „uši“ modelu robené rovnako, stred krídla je ale tvorený spodným, väčšinou rovným poťahom, na ktorý sú prilepené rebrá a hlavný nosník vo vrchole profilu z Poptronu alebo balzy a uzatvorené vrchným poťahom krídla. Takého krídlo je neuveriteľne pevné a pritom stále ľahké!

Lepenie:
Poptron je možné lepiť disperznými lepidlami ako napr. Herkules, Ponal. Lepené diely je možné po priložení ešte dopasovať a zaťažené nechať zaschnúť.
Ďalšou možnosťou sú lepidlá na báze polyuretánových pien. Medzi modelármi je vari najznámejší Purex. A občas nedostatkový či drahý. Rovnaké a lacnejšie sa predáva aj pod značkou Soudal 66A. Lepí skvele. Doporučujem preliať do menšej nádobky, aby zbytočne nevyschlo. Niektoré pramene doporučujú riediť ho 1:1 liehom. 250 g sa dá dostať za cca 130 Sk.
Kontaktné lepidlá reprezentuje LA Tmel. Drahšou alternatívou je UHU Por alebo lacnejší StyroCeys. Obe lepené plochy potrieme tenkou vrstvou lepidla, necháme zaschnúť (podľa druhu 10 až 20 minút) a potom k sebe pritlačíme. A je zlepené. Lepené diely však nie je možné posúvať a dopasovať! StyroCeys je možné použiť aj klasickým spôsobom, teda potrieť jeden lepený diel, druhý priložiť a prípadne dopasovať. Lepený spoj je však potrebné nechať dlhšie vyschnúť. LA Tmel je potrebné použiť presne po 20 minútach, ostatné dva lepidlá môžu byť nanesené aj dlhšiu dobu, kým oba diely k sebe priložíte. Môžete sa teda počas schnutia lepidla venovať príprave iných dielov a nemusíte sa stresovať sledovaním hodín.

Purex je žltý a na povrchu je viditeľný. Kontaktné lepidlá sú transparentné. Oba druhy lepidiel je možné použiť aj na spojovanie Poptronu s balzou. Purex vyplní penou prípadné nerovnosti a je vhodný aj na opravy po haváriách. Urýchliť celý proces je možné ľahkým orosením lepených plôch.
Samozrejme je možné použiť aj epoxydové lepidlá, v prípade sekundových lepidiel treba použiť špeciálne druhy na polystyrén.

Povrchová úprava nie je nevyhnutná. Najľahšie je polepiť model samolepiacimi fóliami na reklamu. Môžete použiť aj farby typu Balakryl, neriedené. Treba mať na pamäti nárast hmotnosti modelu.

Predpokladám, že nikto nebude chcieť polystyrénový model osadiť spaľovacím motorom. No ako modely pre pohon elektromotorom sú priam ideálne. Stavba je lacná, motorák s motorom M 400 a rozpätím 1100 mm sa dá postaviť za dvesto korún (mimo vybavenia, samozrejme) a ľahký model aj v prípade havárie/pádu sa poškodí len minimálne a ľahko sa opraví. Ľahko štartuje z ruky a pristáva do trávy. A ak by sa nebodaj poškodil tak, že sa ho neoplatí opravovať, ľahko a rýchlo sa postaví nový. Alebo iný 😉

V prípade klasickej balzovej stavby trvalo hodiny a hodiny, kým sme model dokončili. Každá havária znamenala hodiny opráv. A prípadná totálka riadne mrzela.
V prípade polystyréňákov je všetko trochu inak. Model je rýchlo na svete, je lacný a pokiaľ vás zunuje alebo ho zlikvidujete, použité vybavenie môžete namontovať do úplne iného lietadla.

V súčasnosti v našom klube prevádzkujeme zopár modelov z Poptronu a máme rozostavanú sériu modelov Junior 400. Pokiaľ pripravím reportáž zo stavby a zalietania týchto modelov, pozrite si zatiaľ sériu fotografií zo starších modelov.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.