Jar je tu. Po zime vylietajú modely opäť na oblohu a k starým ostrieľaným borcom sa pridávajú aj piloti-nováčikovia. A tak ma napadlo spýtať sa vás: Koľko Juniorov vlastne bolo postavených a koľko ich lieta na nebi nad Slovenskom aj Čechami a Moravou? Odpovedzte prosím v diskusii a budem rád aj za Vaše komentáre pod článkom. Môžeme tak urobiť jedinečný prieskum.
Vyvinúť Juniora bol nápad za milión.
Po tom, ako Vlado postavil z depronu Lazy Bee a demonštroval nám tak vhodnosť tohto materiálu na stavbu modelu lietadla a schopnosť motora MIG400 s prevodovkou takýto model na vtedy dostupné akumulátory NiMH udržať vo vzduchu, sme sa v klube rozhodli postaviť sériu jednoduchých cvičných modelov, aby sa bývalí automodelári naučili lietať. Pôvodne malo ísť o šesť lietadiel. Z dostupných podkladov a plánov z internetu sme nakoniec vybrali tvarovo pekný stroj Junior firmy Potenský a pôvodný halový model zväčšili na rozpätie 1100 mm, aby tak vyhovoval rozmerovo aj hmotnostne uvažovanej pohonnej jednotke. Do nákresu som zakreslil rozmiestnenie serv, prijímača, akumulátora a reglera tak, aby bol stroj vyvážený a všetko prístupné. Preto aj aku je vkladané zospodu trupu, aby sa nemuselo pri každej výmene demontovať krídlo. Svetlo sveta nakoniec uzreli tri prototypy.
Prvý Junior mal ušaté krídlo, veľmi stabilné pri lete, ale nevhodné do vetra. Pohon motorom MIG 400 7,2V s prevodovkou 2,3:1 a sedemčlánok NimH 1100 mAh. Desať minút pohodového lietania, štarty zo zeme alebo z ruky, pristávanie na asfalt alebo do trávy.
Ja som si postavil Juniora bez podvozka, len s lyžinami a používal som najprv pohon MIG 400 7,2V napriamo, bez prevodovky (nemal som peniaze, bol som rád, že som ho dostal do vzduchu 😉 ) a neskôr som používal motor MIG 400 6V a prevodovku 3:1, tiež na sedemčlánok NiMH 1100 mAh. Na fotke je už model s V-krídlom a krídelkami, pretože len tak poletovať nás po pol roku omrzelo.
Takýto model už bol trochu živší a už nelietal len sám, bolo ho treba aj trochu pilotovať a opäť nás posunul o kúsok ďalej.
Tretia verzia Juniora dostala priame krídlo skrátené na 900 mm, čo teda urobilo z Juniora poriadneho divocha a ani pristávať už nechcel sám bez motora, bolo potrebné ho neustále riadiť.
Model Junior je vhodný naozaj pre každého:
Znalosť materiálu, jeho spracovania aj odolnosti nás posunula oveľa ďalej, rovnako ako dostupnosť čínskych motorov, regulátorov a lipoliek, ktoré možno nepatria k najvýkonnejším na svete, ale v spojení s depronom tvorili lacný, ale solídny základ na stavbu jednoduchých modelov, ktoré mali naučiť lietať každého.
A aj naučili.
A tak uzreli svetlo svet aj rôzne modifikácie, ako napríklad tento Junior Sport pre nočné lietanie:
Naopak cez deň zase vynikol tento „Junior“ z depronu polepeného reklamnou samolepiacou fóliou:
Že Junior v prevedení Turbo (riadne premotorovaný) dokáže byť peknou mrškou vo vzduchu, sme si tiež overili:
Junior sa osvedčil aj ako zimný model:
Dokonca Junior bol prvý model, ktorý u nás vozil mobil a s ktorým sme robili fotografie (ovládanie spúšte pomocou bluetoth z notebooku) alebo videá nad naším letiskom.
Neskôr sme depronu robili aj ďalšie modely alebo ich krídla. Junior však bol prvý a radi sme ho predvádzali na akciách, ktorých sme sa hrdo zúčastňovali. Páčil sa natoľko, že sme ho u nás v klube stavali aj pre našich priateľov. Najlepšie išla robota vo dvojici pri štvorkusovej sérii 🙂
Z ohlasov vo fórach viem, že model Junior si podľa plánika, ktorý mi nakreslil kamarát z Južných Čiech a ktorý som potom doplnil novým krídlom, postavilo množstvo ľudí.
Preto Vás prosím, doplňte svoje poznámky a skúsenosti v diskusii pod článkom. Urobíme tak spolu medzinárodnú anketu o rozšírenosti tohto modelu na oblohe nad Slovenskom, Čechami aj Moravou. A ak lieta Junior aj v iných krajinách, budem o to šťastnejší.
Prajem Vám mnoho príjemných chvíľ pri pilotovaní akéhokoľvek modelu a toľko pristátí, koľko štartov.
Ďusi Fábián, DepronTeam Veľký Krtíš
je tu est planik niegde?
Samozrejme, v sekcii Download je plánik a stále je tu séria článkov, ako postaviť Juniora s množstvom fotografií, ako na to.
Ja som postavil 3 kusky a 4. je v stave pre pripad nudze. Prvy skoncil po zlomeni kridla v poli, ale druhy prave zacina treti sezonu. Vymenil som iba kridlo z povodneho usateho na veckove s kridelkami a funkcnymi ledkovymi pozicnymi svetlami. Treti som polepil samolepiacou foliou Oracover a vybavil som ho predovym typom podvozku s riaditelnym prednym kolesom spriahnutym so smerovkou. Este nelietal. Taktiez mu svietiia pozicky na kridle a blika kylovka. Staval som podla planu Junior Sport. Material je zeleny styrodur z Baumaxu 3 a 6 mm hruby. Vzletova hmotnost najstarsieho bola nejakych 420g. Novsie su trochu tazsie, ale kompenzoval som to zvacsenym rozpatim kridla. Pouzivam striedave motory rady 2830 so zadnou montazou, vrtule 8/6 a 9/4. Regulatory 25A, akumulatory Lipol trojclanky 1200mAh. Tie ale nahradim toto leto dvojnasobnou kapacitou. Co sa tyka dalsich uprav, po prvej havarii som do vsetkych dalsich kridel vlepil uhlikovu trubku 4mm. Modely sa mi velmi osvedcili a kludne ich odporucim komukolvek, kto by sa rad zoznamil aj so stavbou a nielen s lietanim. Dalsie stavby Juniora uz neplanujem, predsa len by som rad skusil aj nejake dalsie konstrukcie.
Zatial som nestaval juniora, ale ta nocna uprava ma zaujala. asi sa necham ispirovat a postavim si jedneho pre nocne lety…
Zatiaľ som nevidel tento model lietať,ale podľa obrázkov je to asi model pre každého kto si chce zalietať len tak pohodovo na spríjemnenie pekného dňa.Celkom ma zaujal a možno sa dám do stavby.Ja si myslím,že by ich mohlo lietať tak 200ks.
Ja lietam dvoch.
Ja som postavil dvoch, jedného s V krídlom a druhého s rovným krídlom a krídelkami. Oba sú už žiaľ tatám…
Ja som dnes, po dlhej dobe, zrušil Juniora XII. Dvanástka sa vyznačovala najmä tým, že trup bol zúžený o 12 mm (menší čelný odpor), na jeho stavbu bol použitý Extrupor 3 mm (veľmi nevhodná voľba) a prevodovku používal prvý typ Rival.
Bál som sa, že sa purexom lepené spoje vo vzduchu pri zaťažený rozpadnú, tak som vybral výbavu, odložil do sáčkov pre nejaké nasledujúce modely a trup dal deťom z krúžku na hranie sa.
Až do čísla 48 sme u nás v klube stavané stroje číslovali, potom som už ale stratil orientáciu :-))
Ja som si postavil jedného Juniora s V-krídlom ovládaná výškovka a smerovka, má rozpätie 1200mm. Použil som striedavý motor 2826/1000 a 1500 mAh LiPO akumulátor. Lieta veľmi dobre, naozaj ideálne lietadlo pre začiatočníka 🙂
Ahoj, dovolím si aj ja priložiť polienko. Mame dvoch Juniorov, po postavení a odskúšaní prvého sme zacali stavať druheho, pretoze „ten“ depron nič nevydrží a kedže poletovanie s Juniorom bolo celkom prijemné, tak aby bolo do zálohy keby niečo…… Ale čuduj sa svete, „ten “ depron drží, a náš junior uz lieta 4. – slovom štvrtý, rok bez potreby robiť generálku. Smozrejme že nejaký ten purex sme použili, pretože nieje nič ľahšie ako odlomiť alebo nalomiť smerovku na Juniorovi. Druhý akože záložný ešte nikdy neletel. Toto univerzálne cvičné lietadlo naučilo lietať mnoho nasich známych malých či veľkých. Junior lieta s kolieskovým podvozkom, lyžami a dokonca aj s plavákmi. Článok na tunajšom webe „Junior Hydro“ je práve o našom lietadle, obsahuje aj setup v akom lieta. Akoby tých vlastností a chvál nebolo dosť, Junior dokonca slúžil ako vlečná pri vlekaní asi 80 centimetrového EPP rc „vtáka“ Shani. Paráda. Čo sa týka lacnej čínskej výbavy Junior stále lieta s tým istým motorom, s tým istým regulátorom, tými istými HXT 900 servami a dokonca baterka rhino 1700 2s je tiez povodná. Ked bola nová lietal sňou pol hodinu, teraz vydrzi 30 minút. No jedným slovom úžas, náš Junior má výsadu „dožitia“ Nebude nikdy odstrojený ani inak zlikvidovaný.