Mechové pneumatiky malých modelov automobilov

RC modely automobilov najčastejšie používajú mechové pneumatiky na kolesách. Sú vhodné na všetky druhy povrchu. Jazdí sa s nimi na koberci aj na asfalte a v minulosti sme ich používali aj na palubovkách či leštených parketách a v športových halách aj na gumových povrchoch. Vyrábajú sa v rôznych tvrdostiach a ich priľnavosť môžeme zlepšovať nie len všelijakými prípravkami, ale aj vhodnou starostlivosťou o ne.

Nie je žiadnym tajomstvom, že som ako žiak začínal s dráhovými modelmi automobilov. Pri jednej mojej ceste vlakom od starkej na Vysočine do Brna do Lužánok na plánovaný tréning počas stredoškolských prázdnin som si spomenul, že som doma zabudol namazať mechové pneumatiky dráhoviek mazadlom, ktoré malo účinkovať aspoň dve hodiny, aby guma na kolesách zmäkla a dobre držala na dráhe. Trvalo to tak dlho preto, že som ako študent nemal na drahé zahraničné mazadlá, ktorým stačilo 15 minút a používal som lacnú a dostupnú náhradu z domácich zdrojov. Rheumazin olej na kĺby z lekárne. Fungoval dobre, len mal jednu nevýhodu. Smrdelo to ako… no ako rheumazin 😀 Takže som si otvoril kufrík, vybral autíčka a mazadlom dôkladne ponatieral všetky kolesá vrátane rezervných. Keď som po asi desiatich minútach skončil a obzrel sa, v mojej polovici osobného vagóna som bol úplne sám a všetci cestujúci sa tlačili v druhej polovici vagóna 😀

Dnešné prípravky na zlepšenie adhézie mechových pneumatík našťastie už nepáchnu, veď aj pravidlá zakazujú používanie mazadiel s odórom, ale toto nie je jediný spôsob, ako zlepšiť fungovanie pneumatík. Kolesá, tak ako každá súčasť pretekárskeho modelu automobilu, vyžadujú starostlivosť a údržbu.

Čistá guma lepšie jazdí

Mechová guma sa inak nazýva aj mikroporézna a tvoria ju vzduchové bublinky, obalené gumou. Je ľahká a jej priľnavosť k povrchu je určovaná dvomi hlavnými faktormi. Veľkosťou pórov a „mastnotou“ gumy. Mazadlá dokážu zmeniť túto druhú vlastnosť, lepivosť pneumatiky k dráhe, ale veľa pretekárov zabúda aj na tie póry. Čím sú póry menšie, tým má guma možno lepší grip, ale súčasne je náchylnejšia na zanesenie týchto pórov prachom. A nie len vonku na asfalte, ale aj v halách. Nie nadarmo v niektorých kluboch koberec pred pretekom povysávajú. Na pneumatikách plných prachu sa auto kĺže, ako keby sme jazdili na pneumatikách z plnej a tvrdej gumy.

Pokiaľ sa prachu nevieme zbaviť, musíme použiť pneumatiky s väčšími pórmi. Pri správnej veľkosti sa malé čiastočky prachu vo veľkých póroch neudržia a sami odstredivou silou povypadávajú/odletia.

Čo ale robiť, keď sme si pracom zaniesli tie najlepšie pneumatiky a radi by sme ich opäť používali tak ako predtým?

Niektorí modelári používajú šmirgel a pneumatiky obrúsia buď na aute alebo v špeciálnych brúskach na kolesá. Ani jedno ani druhé nám netreba, keď máme po ruke vhodnú kefku s kovovými štetinami. Napríklad takúto, predávanú na údržbu semišovej (brúsená koža) obuvi.

kefka

Koleso chytíme do jednej ruky a kefkou v druhej ruke kefujeme povrch pneumatiky pod uhlom 45°, tak spoľahlivo vyhádžeme prach z pórov gumy a celý povrch pneumatiky je ako nový. Len si dávajte pozor na prsty, tie oceľové štetiny dokážu byť pri neopatrnej práci nepríjemné.

Keď sa guma zasekáva

Niekedy sa náš model auta dostáva do situácie, že pneumatiky držia až moc. Najmä v zákrute. Perfektne ju vykružujete, guma drží na hranici a zrazu sa auto zasekne a koprcne cez vonkajšiu hranu kolesa. Keby sa šmyklo, tak si poviete, že treba pridať mazadla, ale ono sa ako keby zastavilo na moment a prevráti okolo hrany pneumatiky.

Môže za to buď mäkká hrana mechovej pneumatiky alebo poškodená hrana mechovej pneumatiky. Obidvom problémom sa dá predísť jediným opatrením. Spevnením bočnej hrany pneumatiky. Na spevnenie použijeme lepidlo, ktoré nanesieme opatrne v tenkej vrstve po celom boku pneumatiky.

predné koleso

zadné koleso

Toto zadné koleso modelu 1:18 Scalpel má už bočnú ochranu opotrebovanú a je ju potrebné znova naniesť.

zadné koleso s lepidlom

Čerstvá vrstva lepidla po pár minútach uľahne a bude tenká, ako na prvom obrázku predného kolesa Scalpela.

Zosilnená bočnica pneumatiky spôsobí, že sa tvrdý povrch po dráhe skôr zošmykne, ako zasekne. Pri jazde na hranici priľnavosti teda namiesto prevrátenia sa auto prejde do šmyku, čo býva menej problémové, ako prejsť na búdku.

Niektorý modelári používajú na spevnenie bokov pneumatík sekundové lepidlo, ktoré vytvorí naozaj tvrdú vrstvu. Tak tvrdú, že sa začne lámať. A potom sa správa nepredvídateľne a môže naopak spôsobovať zasekávanie sa pneumatiky v zákrute. Keď sa totiž guma „kúsne“ o ostrú hranu lepidla alebo o samotnú gumu, môže dôjsť k vytrhnutiu kúska gumy a na tomto mieste sa guma seká oveľa viac a je prakticky nemožné prejsť zákrutu v pôvodnej rýchlosti. Na tomto obrázku vidíte pneumatiku zo Scalpela ošetrenú práve sekundovým lepidlom. Pár nárazov bokom o drevený mantinel a šmykľavá páska na spoji koberca v zákrute takto vyhrýzli gumy v priebehu jediného preteku. Snažil som sa to zachraňovať, aby som aspoň ako tak dojazdil.

poškodené kolesá

poškodené kolesá

Aké teda lepidlo použiť na spevnenie bočnej strany mechovej pneumatiky? Mne sa osvedčil chemoprén, zaschýna do 15 minút a už sa s tým dá jazdiť. Lepšie je ale samozrejme si kolesá ošetriť deň pred pretekom.

Ale aj chemoprénom či iným podobným pružným lepidlom upravené pneumatiky potrebujú svoju údržbu. Kým gumy so sekundovým lepidlom praskajú, chemoprénové bočnice sa odierajú a to tak, že nepravidelne a vznikajú na ich okrajoch žmolky z lepidla a zachytených vlasov koberca či iné nečistoty.

Scalpel 148 mm

Scalpel predné koleso

Scalpel zadné koleso

Preto je potrebné šmirgľom (používam stovku) tieto hrany jemne obrúsiť a raz za čas naniesť novú vrstvu lepidla, ako bolo na obrázkoch vyššie. Túto súčasť svojho automodelárskeho boxu vozím so sebou už pekných pár rokov, pretože spotreba je pri malých modeloch automobilov naozaj mizivá.

naradie na kolesá

Ak sa vám odlepí vnútorná hrana pneumatiky od disku, na preteku ju prilepte sekundovým lepidlom. Ja používam radšej hustejšie, nech sa mi nerozleje po celom kolese a nenatečie kam nemá, mohli by sa zmeniť vlastnosti pneumatiky a jazdné vlastnosti modlelu. Ak opravujem takýto problém doma, používam ten istý chemoprén, ako na spevnenie bočníc pneumatiky. Do preteku to zaschne a dobre drží.

Čím slabší motor, tým sú menšie nároky na kvalitu a stav pneumatík modelu auta. Ale aj pri malých autíčkach môžete správnou údržbou a dobrou starostlivosťou predĺžiť životnosť pneumatík a zlepšiť jazdné vlastnosti svojho modelu.

A či sa oplatí kúpiť si špeciálnu brúsku na pneumatiky? Podľa typu, ktorý máte vo výhľade, je cena takéto zariadenia od 100 do 500 eur. Jeden pár nových kolies (disk a mechová obrúsená guma) stojí na model 1:18 podľa typu od 5 do 10 eur. Za cenu brúsky a bordelu z gumy všade okolo môžem mať dvadsať až päťdesiat párov kolies. Keby som na každom preteku zodral jeden pár predných aj zadných (čo nehrozí), mám za cenu brúsky kolesá na desať až dvadsaťpäť pretekov…
Kedysi som mal špičkové vybavenie od Hudého. Vtedy som sa staral o gumy aj komutátory elektromotorov nie len pre všetkých v našom klube. Takže moja voľba dnes je jasná. Rád by som používal špičkovú výbavu od špičkového výrobcu, ale samému sa mi neoplatí do toho investovať. A to už som si nakúpil na Scalpela aj mechové kolesá XRAy 1:18 a adaptéry na ne.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.