Model z Depronu – diel IV. – Kormidlá

Načase sa pustiť do stavby deproňáka. Materiál a náradie máme pripravené, pracovné postupy naštudované. Začneme kormidlami. Jednak je ich stavba jednoduchá, jednak spotrebujú málo materiálu, takže v prípade omylu ich ľahko urobíme znova. A precvičíme si na nich použitie všetkých materiálov aj technológií.

Hlavným materiálom VOP a SOP je tak, ako na celý Junior, Depron hrúbky 4 mm. Na platňu nakreslíme podľa výkresu alebo obkreslením šablón z tvrdého papiera alebo tenkej plastovej fólie tvar kormidiel a ostrým lámacím nožíkom vyrežeme najlepšie pomocou oceľového pravítka. Vonkajšie hrany po obvode zabrúsime ostrým šmirgľom do oblúčika.

Ďalšou operáciou bude nalepenie výstužných líšt. Na obe polovice VOP nalepíme buď smrekovú lištu 4×2 mm alebo balzovú 4×4 mm. Smrekovú lištu sa mi osvedčilo lepiť disperzným lepidlom (Ponal Expres, Soudal 67) a nechať zaťaženú do uschnutia, balzovú purexom (Soudal 66). Pokiaľ budete Juniora poháňať motor MIG 400 7,2 napriamo alebo s prevodovkou 2,3:1 tak s vystužovaním SOP sa nemusíte namáhať. Pri ostrejšom pohone doporučujem pevnú časť vystužiť balzovou lištou 4×4 mm.

Junior-VOPaSOP

Výstuha VOP zabráni prehýbaniu výškovky za ostrejšieho letu alebo pri vetre ale najmä zabráni poškodeniu modelu počas transportu. Stačí totiž oprieť model o chvost a trochu pritlačiť a krehký Depron môže prasknúť.

Závesy pohyblivých častí môžeme realizovať viacerými spôsobmi. Mne sa najviac osvedčilo použitie „pántov“ z tenkej plastovej fólie napr. z hrebeňovej väzby dokumentov či katalógov alebo z diskety. Na smerovku stačia dva pásiky o rozmeroch 5 x 15 mm, na výškovku použijeme štyri. Konce pásikov zdrsníme jemným šmirgľom alebo predierkujeme, aby na nich lepidlo lepšie držalo a záves sa nevytrhol z Depronu.

Do Depronu urobíme drážku špičkou lámacieho nožíka. Do výstužných líšt VOP musíme drážku ešte pred nalepením líšt na Depron vyrezať alebo vybrúsiť. My používame v klube malú ručnú elektrickú brúsku. Po nalepení drážku prehĺbime do Depronu opäť lámacím nožíkom. Potom do jednej časti kormidla špičkou bralenky nanesieme trochu purexu a vtlačíme pásik závesu. Po vytvrdnutí lepidla postupujem rovnako s druhou časťou kormidla. Medzi oboma plochami necháme medzeru 2 mm, aby sa nám pohyblivá časť plochy mohla voľne pohybovať.

Junior-VOPaSOP

Viac o závesoch sa dočítate v článku Závesy kormidiel malých modelov.

Ovládacie páčky kormidiel môžeme použiť hotové napr. MP JET, vyrobené z plastu

Junior-VOPaSOP

alebo si ich sami vyrobiť. Ideálnym materiálom sa javí tenká preglejka hrúbky 1 mm, prípadne plastové doštička napr. z výstražných tabuliek.

Junior-VOPaSOP

Páčky robím tak, že prvý otvor na tiahlo je asi 8 mm od povrchu kormidla, teda 10 mm od jeho osi. Druhý je o 3 mm ďalej. Tiahla používam z oceľového drôtu 0.8 mm a preglejku vŕtam vrtákom 1 mm. Šírka páčky v Deprone je 15 mm a sú v nej v mieste zalepenia dve dierky 1 mm, aby nimi prestúpil purex a nevytrhávali sa z kormidla.
Pri lepení páčiek si treba uvedomiť, že osa otvorov pre tiahlo musí prechádzať osou otáčania kormidla, teda stredom medzery medzi pevnou a pohyblivou časťou kormidla. Inak by totiž výchylky kormidla na obe strany neboli rovnaké, dochádzalo by k tzv. diferenciácii výchyliek. Preto najmä na páčke VOP musíme v mieste pravého uhla trojuholníkovej páčky „vyzobnúť“ drážku na výstužnú lištu.

Junior-VOPaSOP

Hotovú výškovku a smerovku zlepíme na seba purexom a počas vytvrdzovania lepidla zaistíme opornými trojuholníkmi či inými vhodnými predmetmi tak, aby boli na seba kolmé. Tým sú v podstate kormidlá hotové.

Nabudúce sa pustíme do stavby krídla.

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>