Opravy a tuning modelu Robitronic Scalpel part.2

V dnešnom dieli seriálu sa pozrieme na ďalší bonbónik v konštrukcii Scalpel. Keď som ladil model na minuloročné majstrovstvá do Polnej, tak som pri testoch večer pred pretekmi i po veľmi malých kontaktoch s drevenými mantinelmi zlikvidoval celú zásobu guličkových ložísk uloženia osi zadnej nápravy. Chvíľu mi trvalo kým som prišiel na to prečo to tak je … ..na vine bolo:

Spodné plato motorového bloku.

Toto plato je v origináli zhotovené z plechu z hliníkovej zliatiny a má hrúbku 1,5mm a evidentne sa nejedná o veľmi kvalitný materiál.

Scalpel

Celá červeno eloxovaná zadná náprava pôsobí veľmi atraktívne, ale popravde veľmi nefunguje. Na fotu je vidieť jasné skrútenie zostavy nápravy. Príčinou problémov je jednak zlé konštrukčné prevedenie, kde zadnú nápravu tvorí zostava plátu a bočníc v podobe otvoreného písmena U a to je problém. Ak sa pozrieme na podobne konštruované modely dvanástin tak zistíme, že majú tento prvok vystužený tak aby tvoril uzavretú sústavu. Napr. v modeli Xray je vystužený duralovou rozperou. Vo formuli od 3Racing tvorí výstuhu druhé vrchné plato a vzniká uzavretá tuhá skriňa. Scalpel nič podobné nemá a spojenia v podobe plata trecieho tlmiča potrebné vystuženie neprináša. Stačí potom aj nie príliš silný bočný náraz na zadné koleso a celá zostava, u ktorej záleží predovšetkým na kolmosti bočníc, súosovosti polohy ložísk a tiež na rozstupe vložiek ložísk, sa zrúti. Hliníkové plato sa totiž nenávratne zdeformuje. Výsledkom tohto stavu je absolútne nefunkčný model s drhnúcou zadnou osou, ktorá ak vôbec funguje, tak robí nedefinovateľné veci a tiež sú výsledkom často poškodené a zadreté guličkové ložiská.

Scalpel

Ideálnym riešením by bolo uzavrieť tento konštrukčný celok výstuhou. Bohužiaľ táto varianta vyžaduje výrobu nových bočníc, čo je celkom nákladné riešenie. Z tohto dôvodu som otestoval výmenu spodného motorového plata z hliníka dielom zo sklolaminátu. Laminát je síce pružný ale po prípadnom náraze sa vráti do pôvodného stavu.

Scalpel

Úprava sa jednoznačne osvedčila a problémy so skrútenou zadnou nápravou ustali. Iste by sa dal sklolaminát nahradiť vzhľadovo atraktívnejším carbonom ale predsa len carbon je krehkejšie a u otvoreného prevedenia by sa pravdepodobne skôr či neskôr objavil problém s praskaním plata po nárazoch.

Scalpel

Potrebný diel je možné objednať na e-shope ALSracing tu.
Na výber sú diely zo sklolaminátu hrúbky 1,5mm a 2mm. Na objednávku je možné dodať tento diel tiež z carbonu cca 2mm hrúbky.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.