Celý model auta máme poskladaný, je schopný jazdiť, ostáva len zakryť podvozok karosériou. Lexanová karoséria je samozrejme súčasťou stavebnice, treba ju len nafarbiť a prípadne polepiť samolepkami. V tejto časti seriálu si povieme, ako postupovať. Ak nemáte skúsenosti so striekaním lexanových karosérií, nebojte sa. Pri troche zručnosti ide aj to.
Karoséria zaberá v škatuli so stavebnicou dosť veľa miesta, preto je využitá ako obal na všetky sáčky so súčiastkami. Postupne sme všetky sáčky otvorili a súčiastky z nich spotrebovali na stavbu podvozku 4×4, takže teraz už ostáva len pustiť sa do karosérie.
Karosérie z lexanu majú niekoľko výhod. Prvou je vysoká odolnosť proti poškodeniu, pretrhnutiu, zlomeniu či iným mechanickým poškodeniam, o ktoré nemusí byť pri náraze do prekážky alebo počas preteku do súpera núdza. Lexan odoláva mechanickému namáhaniu aj pri vysokých rýchlostiach, ktoré pretekárske autá dosahujú. Druhou významnou vlastnosťou je priehľadnosť.
Lexanové karosérie sa maľujú alebo striekajú zvnútra a preto je lak odolný proti poškriabaniu, o ktoré by inak nebola núdza pri vzájomných kontaktoch alebo nárazoch modelov. Toto farbenie zvnútra vyžaduje isté skúsenosti a cvik. Pokiaľ však neašpirujte na víťaza súťaže najkrajšia karoséria roka, tak to zvládnete bez väčších problémov aj sami. Rovnako ako ja. Doteraz som si všetky karosérie na svoje modely áut z lexanu nechával farbiť u iných modelárov alebo som ich kupoval už nafarbené. Karoséria na monstertruck bola vlastne druhá v živote, ktorú som si striekal sám. Tou prvou bola asi dva týždne predtým nová lexanová kasňa Lolita na model Scalpel 1:18.
Najlepšie je na lexan použiť originálne spreje. Odborníci odporúčajú farby Tamiya, ja som si dávnejšie kúpil farby od Graupnera. Staré farby sa však môžu od karosérie odlupovať. Poďme však pekne po poriadku.
K lexanovej karosérii M18MT dodáva Hudý aj návod na spracovanie a striekanie, žiaľ iba v angličtine. Ja viem, že na Slovensku ich veľa nepredá, ale aj tak. Preto som napísal preklad návodu na striekanie karosérií XRAY pre tých, ktorí angličtinou nevládnu.
Karoséria je výlisok, na zadnej strane je spojler. Ja som ho na auto nepoužil, nepáčil sa mi tam. Ako hovorí nálepka na karosérii, vonkajší povrch výlisku je prekrytý ochrannou fóliou proti poškriabaniu a postriekaniu, ktorá sa dáva dole až po finálnej úprave karosérie. Na konečnú úpravu karosérie z pôvodného výlisku budete potrebovať nástroje.
Ideálne je mať zaoblené nožničky na lexan, ktorými sa dobre vykrajujú oblúky. Nožničky na lexan majú na jednej z čepelí zúbky, ktoré bránia prešmyknutiu materiálu medzi dvoma ostrími pri strihaní. Ďalej je dobré mať rovné nožničky na strihanie rovných úsekov a brúsny papier na zaoblenie hrán. Ja používam stovku šmirgel na suchom zipe na drevenom hranole. Keď potrebujem zlepím ho dole na prácu v ostrých oblúkoch, alebo nalepím späť na rovné hrany.
Okrem toho je dobré mať po ruke fix permanent, používaný napríklad na popisovanie CD a DVD.
Chybu neurobíte, ak si pripravíte aj ostrý lámací nožík. Napríklad na odrezanie časti výlisku so zadným spojlerom. Tu je najlepšie začať so strihaním karosérie.
Ak som vo všetkých predchádzajúcich dieloch seriálu o stavbe modelu XRAY iba chválil, tak v tejto časti o spracovaní karosérie budem často kritický a pri jej spracovávaní som veľmi nadával. Človek zvyknutý na kvalitu XRAY pri nej až pričasto používa slovo fušerina. Ja viem, že die o náklady vo výrobe, ale podľa môjho názoru si kvalitný výrobok nezaslúži takto dehonestovať lacným výliskom. Je mi jasné, že Hudý si veľa vecí dnes už necháva vyrábať možno v lacnej Číne, ale s dodávateľom karosérie to riadne prestrelil.
Na spodku karosérie je potrebné odstrihnúť okraje výlisku. Na mojej karosérii boli na jednej strane vylisované čiary celkom zreteľné, na druhom boku som ich skôr iba tušil a musel som si všetko najskôr vymerať a až potom nakresliť čiaru, podľa ktorej som karosériu strihal, aby som mal obe strany rovnako dlhé. Pri tom som všetko neustále premeriaval a porovnával s podvozkom, aby som si neodstrihol viac a aby potom kasňa nevyzerala na šasí ako odvážna minisukňa. Škoda takto pokaziť dobrý dojem z celého auta za pár dolárov.
Navyše som zistil, že ani šírka auta v oblastí zadných dverí pri pohľade zhora nie je na oboch stranách rovnaká.
V prednej často karosérie, v mieste nárazníka, je dobré použiť oblé nožničky, lepšie sa tak strihajú oblúky. Rovnako tak je dobré nestrihať všetko na jeden záťah, ale radšej postupne, na viacej krát a radšej trochu materiálu nechať, ako zastrihnúť dovnútra. Opatrnosť sa rozhodne vyplatí. Prebytočný materiál odstrihnete na druhý raz alebo obrúsite šmirglom.
V mieste blatníkov je karoséria rozšírená, chýbajú tu ale akékoľvek označenia miest, kde by ste mali viesť strih. Karosériu obstrihanú dookola som viackrát položil na hotový podvozok, aby som sa uistil, kde urobiť výrezy na nápravy. Potom som si liehovým fixom naznačil miesta blatníkov za pomoci kolies zo Scalpela, použiť môžete liekovku alebo vrchnák z fľaše. Proste akýkoľvek predmet, podľa ktorého obkreslíte výrezy v blatníkoch.
Okrem oblúkových výrezov na nápravy si musíte naznačiť fixom aj pokračovanie rezov ku kraju karosérie a potom strihať podľa týchto čiar. Ak sa pomýlite, čiary môžete zmyť liehom a nakresliť nové. Alebo to prosto nechať tak. Ako som písal, vrch karosérie je pokrytý ochrannou fóliou, ktorú po nafarbení karosérie stiahnete dole, aj so všetkými prebytočnými čiarami na nej.
Je dobré kontrolovať karosériu s podvozkom, aby sa vám do výrezov blatníkov zmestili nápravy. Predná strana karosérie je zarovno s pneumatikami. Pri nárazoch je tým chránená kasňa pred zničením, schytajú to najmä pneumatiky (a ramená).
Výlisok sa už pomaly začína podobať na karosériu.
Nezabudnite, že výrezy v blatníkoch musia umožňovať pohyb ramien náprav pri všetkých režimoch pruženia a zatáčania! Možno budete musieť výrezy zväčšovať tak, ako som ich musel upraviť ja. Keby si pri výrobe výlisku karosérie Hudý lepšie ustrážil technológiu, mohli byť výrezy pre jeho podvozok vyznačené a stačilo by ich len vystrihnúť.
Keď karoséria sedí na podvozku, výrezy v blatníkoch sú dostatočne veľké a nebránia ničomu pri jazde, je čas posadiť karosériu na stĺpiky, ktoré ju budú držať k podvozku. Opäť zarovnáme predok kasne s kolesami, najlepšie oprením o krabicu či inú prekážku. Potom zrovnáme pravú aj ľavú stranu kasne s podvozkom a fixom označíme na karosérii stredy otvorov pre stĺpiky.
Zabudnite na to, že by ste otvory pre stĺpky robili nožničkami alebo klincom! To by ste karosériu natrhli a potom by sa rez v nej mohol šíriť ďalej a karoséria by bolo zničená. Buď použite tenký vrtáčik a postupne jeho priemer zväčšujte alebo využite špeciálny nástroj na otvory v lexane. Nemusíte kupovať špičkovo drahý značkový, dobre poslúži aj ten z Hobbykingu. Predávajú sa v rôznych priemeroch, na karosérie malých modelov stačí aj ten s priemerom do 10 mm. Nástroj je kužeľový, potrebný priemer otvoru vyrobíme postupným vtláčaním nástroja pri jeho otáčaní.
Trošku problémy robí práve ochranná fólia na karosérii, dobre je striedavo vykružovať otvory raz zvnútra a raz zvonka a na konečný priemer to dokončiť až po nastriekaní kasne a strhnutí fólie.
Takmer hotová karoséria na podvozku začína už vyzerať celkom impozantne. Opäť skontrolujte správnu veľkosť výrezov v blatníkoch pri všetkých režimoch prepruženia a zatáčania. Nakoniec oblúky výrezov dobrúste šmirglom. Opäť pomáha liekovka alebo akýkoľvek iný oblý predmet s priemerom o niečo menším, ako je priemer výrezu blatníka.
Tým máme hrubú prácu na karosérii M18MT hotovú a čaká nás maskovanie. Nie vojenské, ale zarytie tých častí karosérie, ktoré nebudeme chcieť farbiť. Ja som si pre jednoduchosť zvolil jednofarebný nástrek celej karosérie. Keďže Samo svoje auto nastriekal na červenú farbu, ja som si zvolil modrú, aby sa nám autá na trati náhodou nemiešali 😉 Takže som zakryl len okná. A pekne si pritom zase zanadával.
Pred striekaním je vhodné vnútro karosérie umyť saponátom na riad, aby sme ju odmastili a farba dobre držala.
Ku karosérii XRAY je dodávaná biela maskovacia fólia na okná. Stačí ju nalepiť zvnútra na okná a po celej ploche dobre uhladiť, najmä pri okrajoch, aby fóliu nepodfúkla pri striekaní farba. Ideálne je všetko robiť pinzetou, pretože mastnota z prstov rúk by mohla znížiť lepivosť maskovacej fólie.
Dôvodom na moje nadávky pri maskovaní okien bola nepresnosť. Nepresnosť z výroby. Skrátka okná majú iný tvar, ako maska. Neprekvapilo by ma to pri lacnej čínskej šunke, ale prečo mám platiť ťažké prachy za značkový výrobok XRAY, keď je to zase len ten lacný čínsky šmejd?
Karosériu s vyrezanými blatníkami a zamaskovanými oknami som zobral na striekanie do našej klubovej miestnosti. Natiahol som z mikrovlnnej fólie záves na ochranu okna a stolu pred farbou zo spreja a rovnako na karosériu som nalepil zhora kus fólie s presahom pri okrajoch kasne. Za fóliu som ju chytil do ľavej ruky, fólia mi chránila ruku, a pravou rukou som začal striekať farbu do vnútra karosérie.
Predtým som však vyskúšal, ako farba strieka, na tú ochrannú fóliu na okne a stole. Potom som jemne, ale naozaj jemne poprášil vnútro karosérie a nechal všetko asi päť minút schnúť.
Dôležité je nestriekať hrubú vrstvu naraz. Farba by sa mohla neskôr od karosérie odlupovať. Čím tenšie vrstvy, tým lepšie. Dokonca ani nie je potrebné, aby karoséria bola po striekaní úplne nepriehľadná. Zhora to vôbec nebude vidieť.
Po zaschnutí prvej vrstvy farby som jemne nastriekal druhú tam, kde som videl málo pokryté plochy. Opäť som nechal päť minút zaschnúť a nakoniec ešte jemne prestrekol posledné slabé miesta. Dávajte pozor, aby vám farba nikde nestekala, radšej streknite tenšiu vrstvu a viacej krát. Ja som striekal proti oknu, aby som v protisvetle videl, kde mám farby málo.
Po zaschnutí poslednej vrstvy farby sa môžete tešiť na takúto krásu. No tešiť by ste sa mohli, keby vám radosť nekazili vyššie spomenuté maličkosti. Návod doporučuje prestreknúť poslednú vrstvu ešte krycou striebornou alebo bielou farbou, to som ale nerobil.
Spomínaná ochranná fólia na vrchnej strane karosérie sa už začína odchlipovať.
Hotová nastriekaná karoséria z vnútra:
Teraz treba sňať ochrannú fóliu zo skiel karosérie. Opäť sa na to výborne hodí pinzeta. Špičkou opatrne odchlipnúť roh a potom opatrne stiahnuť dole, aby sme nepoškodili farbu.
Naša nastriekaná karoséria už začína pripomínať model z obalu krabice.
Teraz prišiel čas zložiť vrchnú ochrannú fóliu z karosérie. Najlepšie je začať niekde na mieste, kde sa fólia začína sama odlepovať od lexanu a opatrne sťahovať dole.
Že fólia má zmysel a chráni nie len pri čarbaní fixkou alebo proti škrabancom pri opracovávaní karosérie, ale že ochránila povrch aj pred postriekaním pri farbení ukazuje záber na fóliu zo sňatí z kasne.
Samotná farba by možno na karosérii nevadila a pri takomto jednofarebnom nástreku by ani nebola vidieť, ale jemný farebný poprašok je drsný, čo na hladkom povrchu by vidieť asi bolo.
Hrany dverí a okien môžeme zvýrazniť čiernou fixkou a polepiť karosériu samolepkami. Keby pasovali… To je ďalšia moja výtka inak kvalitnému modelu. Polepy nepasujú svojím tvarom do prelisov. Ale hlavne nedržia na karosérii. Na rovných plochách to možno nevidno, v oblúkoch ale dosť.
Preto som niektoré nálepky z auta strhol, niektoré vôbec nenalepil a radšej ich nahradil inými zo svojich zásob. To bol dôvod, prečo môj model nemá firemné nálepky XRAY. Jednoducho si ich táto karoséria nezaslúži.
Do hotovej karosérie som na exponované miesta nalepil zosilňujúce a ochranné pásky. Osvedčili sa aj na ostatných modeloch, tak nie je dôvod ich nepoužiť aj na tomto.
Hotovú karosériu nasadíme na plastové stĺpiky karosérie a zaistíme oceľovými sponkami. Tie sú dodávané v stavebnici.
Sponky si ale môžete upraviť, aby sa vám s nimi lepšie manipulovalo.
Zo zmršťoavecj bužírky priemeru 8 alebo 10 mm odrežte pásik asi 3-4 mm široký, nasaďte na sponku. Sponku chyťte do pinzety alebo klieští a bužírku zohrejte zapaľovačom, alebo teplovzdušnou pištoľou a potom koniec bužírky stisnite plochými kliešťami. Tým vytvoríte tvrdú a vzorkovanú rúčku sponky, za ktorú sa vám budú sponky nie len dobre nasadzovať, ale aj dobre dávať z karosérie dole.
Teraz je náš nový model auta 4WD úplne hotový, môžeme si začať užívať jazdu s ním.
Komentáre