Stavba XRAY M18MT III. – podvozok

Druhú časť seriálu o stavbe modelu štvorkolky do haly aj do terénu sme zakončili zložením predného a zadného diferenciálu, nevyhnutných častí pre pohon modelu. Teraz je čas primontovať k obom diferenciálom nápravnice a pripraviť podvozok na montáž vybavenia. Zatiaľ sme skladali len jednotlivé komponenty, teraz náš nový RC model začne dostávať podobu auta.

Diely na zloženie zadnej nápravy sú v sáčku s číslom 3. Okrem výliskov z plastu obsahujú aj samorezné skrutky, ktoré sa veľmi ľahko rozkotúľajú po pracovnom stole. Preto vám odporúčam dve veci. Po prvé, pracovný stôl si pokryte nejakou látkou, utierkou alebo starým uterákom, najlepšie svetlej farby. Je to preto, aby sa kovové súčiastky po vypadnutí z ruky neodrazili od tvrdej stolovej dosky a neodskočili niekam, kde by ste ich ťažko hľadali. A po druhé, obsah sáčka vysypte do nejakej misky alebo vrchnáka krabice stavebnice, aby ste ich mali všetky pokope. Samozrejmosťou je, že otvoríte vždy len ten sáčok, ktorý práve potrebujete, aby sa vám súčiastky jednotlivých častí modelu nepomiešali.

XRAY-MT18-052

XRAY-MT18-053

Teraz príde vhod aj náradie, ktoré je so stavebnicou dodávané. Krížový skrutkovač, imbusový kľúč veľkosti 1,5 mm a plastový obojstranný kľúč. Ak máte svoju osvedčenú pinzetu, pripravte si ju, bude sa hodiť pre vyberanie drobných súčiastok a skrutiek z krabice a ich montáž.

XRAY-MT18-054

Začneme kardanovou osou. Pomocou plastovej podložky s kalibrovaným otvorom na doske stolu vtlačíme oceľový kolík do osy tak, aby na oboch stranách plastovej guličky vyčnieval rovnako dlhý kus. Ak sa nám to nepodarí na prvý raz, posúvame kladivkom, kliešťami, pinzetou kolík tak dlho, kým to nemáme správne.

XRAY-MT18-075

XRAY-MT18-076

Do opačnej strany osy vložíme plastovú kardanovú guličku s plastovými výčnelkami. V guličke je otvor na imbusový kľúč, s jeho pomocou je vtisnutie guličky ľahšie. Plastové očká na poloose sa dajú trochu odtiahnuť, presne toľko, aby kolíky na guličke presne zapadli do otvorov v nich.

XRAY-MT18-055

Druhé dva výčnelky kardanovej guličky pasujú do poloosy, do nej ale najprv zaskrutkujeme oceľovú závitovú tyč. Na jej vyčnievajúci koniec neskôr príde zaisťovacia skrutka kolesa, dlhší kus tyče zosilňuje poloosu. Aby sa nám v podstate dlhý červík ľahšie zaskrutkoval do plastovej poloosy, túto vložíme do plastového kľúča, ktorý má na jednej strane šesťhran pre matice M3 (5,5 mm) a na druhej tvarový náliatok, proti pretáčaniu poloosy. V závitovej tyči je na jednej strane vnútorný šesťhran pre imbusový kľúč. Ide to stuha, ale ide. Ak máte svoj imbusový kľúč 1,5 mm s pevnou rúčkou, použite ho. Pôjde vám to lepšie.

XRAY-MT18-056

Dĺžku vyčnievajúceho kovového kusu opäť nemusíte merať, stačí priložiť k obrázku v návode, ktorý je v mierke 1:1. Hotovú poloosu nasaďte na kardanovú guličku a preskúšajte voľný chod.

Takto poskladajte všetky štyri náhony od prevodoviek ku kolesám.

Je čas otvoriť ďalší sáčok s plastovými guličkami. Ich veľkosť a použitie je odlíšené písmenkami na okraji výlisku. Pozor! Nie len na pravej strane „stromčeka“, ale aj na jeho ľavej strane! S guličkami pracujte opatrne, aby sa vám nerozkotúľali. Doporučujem oddeľovať guličky po jednej, práve vtedy, keď ju potrebujete. Podľa mojich skúseností po oddelení od „stromčeka“ plastu neostávajú na nich žiadne výčnelky, ktoré by bránili pohybu, teda funkčnosti.

XRAY-MT18-057

XRAY-MT18-058

Guličky sa líšia nie len svojou veľkosťou, ale predovšetkým výškou osadenia. Pomocou ich správnej orientácie sa nastavujú ramená náprav, preto dávajte pozor pri ich vkladaní do ramien a dodržujte ich správne označenie k príslušnému ramenu aj otočenie.

XRAY-MT18-059

Zadná náprava má dva typy ramien. Spodné s uchytením tlmičov pruženia a horné, menšie. Podľa návodu vložte do ich ok príslušné guličky.

XRAY-MT18-060

XRAY-MT18-061

XRAY-MT18-062

Keď sú vo všetkých spodných a vrchných ramenách všetky guličky, je čas na náboje kolies. Sú to tiež výlisky z plastu. Dajte pozor na správnu orientáciu pravého a ľavého.

XRAY-MT18-063

XRAY-MT18-064

Najskôr pomocou pribaleného krížového šróbováku a samorezných vrutov zo sáčka spojíme cez guličky spodné a horné ramená s nábojom. Doťahujte s citom, aby ste nepretrhli rezaný závit v náboji, museli by ste si kúpiť nový. Či je dosť dotiahnutá skrutka v guličke ramena môžete skontrolovať dvomi spôsobmi. Pohľadom s bielym pozadím, či je medzi ramenom s guličkou a nábojom vôľa, alebo jemným pokývaním ramena. Ak je tam vôľa, hrká. Potom opäť trochu pritiahnite skrutku a opäť skontrolujte.

XRAY-MT18-065

Blížime sa do finále.Je čas vložiť poloosy do nábojov. Najprv na poloos nasunieme ložisko, potom vložíme zvnútra do náboja a zvonka do náboja na poloos vložíme druhé guličkové ložisko. Ide to stuha, to preto, aby sa ložiská v náboji nepretáčali. Skontrolujte voľné otáčanie poloos v ložiskách náboja.

XRAY-MT18-066

XRAY-MT18-067

Teraz môžete skúsiť nasadiť pravé aj ľavé rameno na domec diferenciálu. Najskôr nasaďte spodné rameno, vložte náhon poloosy guličkou a kolíkom do drážky v diferenciále a potom nasaďte horné rameno. Teraz vidíte, ako vyzerá kompletná zadná náprava.

XRAY-MT18-069

XRAY-MT18-068

Ak všetko dobre pasuje, hriadele a ozubenia sa voľne otáčajú bez odporu či drhnutia, ramená sa v guličkách, nasadených na valcových výstupkoch na skrini diferenciálu, tiež voľne pohybujú, je čas priskrutkovať horné ramená príslušnými vrutmi. Opäť s citom použite priložený krížový skrutkovač, aby ste závity v plaste nepretrhli a opäť kontrolujte, či medzi skrutkami a guličkami nie sú vôle.

XRAY-MT18-071

XRAY-MT18-072

Medzi skriňu diferenciálu a náboje nezabudnite namontovať spodné vodiace ramená, ktoré určujú geometriu zadnej nápravy.

XRAY-MT18-073

Ešte nám ostal jeden plastový kus, podložka a nárazník. Diferenciál s nápravami položíme na základné plastové plato a využijeme nárazník a zospodu všetko stiahneme samorezkami. Správna veľkosť skrutiek je na návode a môžeme ich pred montážou porovnať s nákresom na spodu návodu.

XRAY-MT18-070

XRAY-MT18-074

Montáž prednej nápravy je obdobná, len ramená majú iný tvar a dajte pozor pri osádzaní guličiek na správnu orientáciu. Rozdielna dĺžka ramien nastavuje totiž záklon zvislej osy, čo má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti modelu.

XRAY-MT18-078

Označenie je na ramenách vylisované (v angličtine) Front – predné, Left – ľavé, Right- pravé. Dajte pozor na správnu orientáciu guličiek, rozdiel je na fotografiách a v návode to je dobre popísané. Do prelisov v guličkách zapadajú hlavy skrutiek.

XRAY-MT18-078

XRAY-MT18-079

XRAY-MT18-080

XRAY-MT18-081

XRAY-MT18-082
XRAY-MT18-083

Všetky súčiastky a skrutky je dobré si vopred rozložiť podľa veľkosti (priemer aj dĺžka). Pomôže to sprehľadniť prácu na montáži.

XRAY-MT18-084

Kompletné prednú nápravu za pomoci samorezných vrutov a podložky-nárazníka upevníme k základnej spodnej platni podvozka. Nezabudnite ale najprv sadiť spojovaciu hriadeľ do otvorov v prevodových skriniach. Proti pretáčaniu sú na hriadeli vybrúsené plošky, ktoré presne zapadajú do otvorov v náhonoch.

XRAY-MT18-085

XRAY-MT18-086

Tým by bol základ autíčka hotový. Preskúšajte voľné pretáčanie všetkých ložísk, ozubení a náhonov, nič nesmie drhnúť, zachytávať ani ísť príliš stuha. Ešte raz skontrolujte, či nie sú voľné skrutky, držiace ramená cez guličky ku skrini diferenciálu.

Zostáva nám zložiť a osadiť tlmiče pruženia, držiaky karosérie a príslušenstva, elektroniku pre riadenie modelu. To všetko v nasledujúcej časti seriálu.

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>