V prvej časti návodu stavby modelu 1:18 XRAY M18MT som predstavil obal, balenie, montážne návody a pribalené náradie. Teraz sa, po preštudovaní celého návodu a jednotlivých balíčkov so súčiastkami, pustíme do montáže jednotlivých celkov tak, aby na konci sme mali zložené diferenciály, poloosy a ramená spolu s pružením. Teda základ podvozku tohto 4WD modelu do ľahkého terénu s pohonom elektromotorom.
Začneme tak, ako píše, či skôr kreslí, návod. Diferenciálom prednej nápravy. Všetky diely sú v igelitovom sáčku, označenom číslicou 1.
Pre názornosť a kontrolu obsahu sáčka som si všetky súčiastky poskladal na stôl tak, ako boli vyobrazené v detailnom návode.
Guličkový diferenciál je už v stavebnici poskladaný, takže nemusíme naháňať guličky a pasovať oceľové platničky. Ani s jeho svornosťou sa nemusíme zaoberať,všetko je pripravené. Stačí nasadiť guličkové ložiská až po dorazy, vylisované na hriadeli. A zaistiť plastovými krúžkami proti posúvaniu.
Ďalej je potrebné nasadiť dve guličkové ložiská na ozubené koleso kardanu. Jedno ložisko je narazené až k ozubeniu a druhé má doraz z plastu. Dajte pozor, vonkajšok konca ozubenia aj plastový výlisok majú na kruhovom tvare vylisované ploché osadenie, ale nie na celej dĺžke. Pri nasadzovaní sa riaďte obrázkovým návodom.
Nasadený doraz ložiska je zaistený gumovým O-krúžkom, ktorý drží v drážke.
Takto vyzerajú obe hlavné komponenty predného diferenciálu pred vloženým do puzdra.
Teraz ich môžete vložiť do spodnej časti puzdra predného diferenciálu a vyskúšať voľnosť chodu všetkých ozubení a ložísk. Pre ložiská sú v domci vytvorené zálisky, do ktorých presne pasujú a neposúvajú sa.
Spodný domec spoznáte tak, že sú na jeho vrchu v rohoch štyri plastové výstupky-trubičky. Horný domec diferenciálu sa na ne nasúva. Na výkrese okrem samotného diferenciálu máte aj obrázok malého autíčka, aby bolo názorne ukázané, v akej polohe voči autu je nakreslená zostava diferenciálu. V tomto prípade je to jednoduché a jasné. Nasaďte teda aj horný domec skrine diferenciálu a opäť skontrolujte potočením vyčnievajúcich hriadelí, že všetko hladko ide a nikde nedrhne. Ani ložiská ani zuby. Ozubenie je precízne odstreknuté a na mojom kuse nebol na ozubení nijaký kaz, ktorý by si vyžadoval zásah pilníkom alebo ostrím lámacieho nožíka.
Nič netreba skrutkovať, spoje prídu na rad neskôr. Všetko je tu totiž viacúčelové, aby sa predišlo zbytočne veľkému počtu spojovacieho materiálu a tým aj zbytočnej hmotnosti hotového modelu. Ľahší model je rýchlejší, dynamickejší a má menšiu spotrebu energie z batérií 😉
Teraz je čas zmontovať zadný diferenciál. Nachádza sa v sáčku označenom číslicou 2.
Opäť si môžeme obsah sáčka na stole rozložiť podľa explozívneho návodu a skontrolovať, či máme všetko.
Tu som sa už nevyhol zásahu lámacieho nožíka, plastové dorazy ložísk mali na sebe otrepy po „stromčeku“, ktorým je materiál vstrekovaný do formy. Sú to malé zvyšky, ale prečo ich neodstrániť skôr, ako by nám mohli zavadzať alebo sa uvolniť v najnevhodnejšej chvíli.
Montáž zadného diferenciálu je podobná montáži predného, s tým rozdielom, že tu je aj hlavné prevodové koleso od pohonného motora. Nasadíme teda ložiská a plastové dorazy na hriadeľ už z výroby zmontovaného guličkového diferenciálu a na ozubenie z kardanu tentoraz miesto plastového dorazu nasadíme čelné ozubené koleso. Nezabudnite, že aj v ňom je ploché osadenie, slúži na prenos krútiaceho momentu. Je to výhodnejšie, ako nejaké riešenie pomocou červíka, imbusu alebo iného nastaviteľného riešenia, ktoré by mohlo zlyhať v najnevhodnejšej chvíli.
Ozubené koleso je proti vypadnutiu opäť poistené gumovým O-krúžkom, ktorý zapadne do drážky v plaste.
Hriadele s ložiskami, tak ako pri prednom diferenciále, vložte do domcov, nechajte ložiská zapadnúť do vylisovaných drážok a vyskúšajte voľnosť chodu ložísk aj zapadajúceho ozubenia. Ak je všetko v poriadku, založte hornú časť zadného diferenciálu a tým máte najdôležitejšiu časť prevodového ústrojenstva svojej novej štvorkolky hotovú.
Nabudúce si povieme, ako spojiť diferenciály s nápravnicami, poloosami a olejovými tlmičmi pruženia a poskladáme si funkčný podvozok.
Komentáre