Akú vrtuľu mám použiť? Nebude to slabé? To elektromotor len tak málo vydrží?
Také a podobné otázky si iste kládol každý zo začínajúcich elektroletcov a niektorí si ich kladú aj teraz. S metódou „pokus/omyl“ si iste môžeme užiť kopec srandy, s narastajúcou zásobou nepotrebných vrtulí a s počtom spálených motorov či preťažením zničených akumulátorov však klesá nielen intenzita úsmevu na tvári, ale aj zásoby v peňaženke a je čas poobzerať sa po niečom možno menej veselom, o to však účinnejšom. Ak vás zaujímajú elektrolety, dávate prednosť exaktnejším metódam postupu vpred a Vašou doménou sú „plechovky“ a NiCd/NiMH akumulátory, čítajte ďalej.
Ešte nedávno som si otázky podobné tým z úvodu kládol aj ja, otravoval skúsenejšieho kolegu otázkami na prevody a vrtule, aj keď takmer tridsaťročná prax s jednosmernými elektromotormi a dvadsaťročná prac s NiCd akumulátormi mi to značne uľahčovala. Po večeroch som snoril na internete a hľadal info, kto aký motor s akým prevodom, vrtuľou a baterkami používa na aký typ modelu a snažil sa v tom prvotnom guláši nejako zorientovať a hlavne zapamätať si aspoň kľúčové momenty. Na nezaplatenie boli informácie získané najmä na stránke www.mojehobby.cz .Akonáhle však chcel človek z toho svojho modelu „vyžmýkať“ trochu viac alebo plánoval neštandardný model, exaktné informácie moc nepomohli. Nejaká zničená sada bateriek už človeka zamrzí, zbytočne premrhaný čas tiež.
Našťastie mi na zmienenej stránke padol zrak na odkaz na MotoCalc. Overil som si, že jeho vypočítané výsledky sú ak nie presné, tak veľmi blízko realite a podobnú skúsenosť som zaznamenal aj u iných modelárov. Začal som ho hojne používať a myslím si, že sme v klube predišli nejednému sklamaniu.
Tentoraz však začali padať otázky na moju hlavu. „Akú vrtuľu tam mám dať, keď som zmenil prevodový pomer? Koľko mi vydržia baterky? Poletí to aj vo vetre?“ a podobne. Tak som vo chvíľkach voľna spracoval prehľadnú tabuľku pre u nás najpoužívanejší motor MIG 400/7,2V a sadu 7×1100 NiMH. Potom som pridal 6 V variantu a dnes „tabuľka“ obsahuje motory triedy 280, 300, 400, 480, 500 a 600 v najpoužívanejších napäťových alternatívach s najpoužívanejšími verziami pohonných akumulátorov so všetkými dostupnými prevodovými pomermi. Všetko je to prerátané na množstvo vrtulí (GWS a Graupner sklopky). Okrem optimálnych sú zahrnuté aj krajné hodnoty, kedy model ešte nepoletí alebo už nepoletí, lebo motor jednoducho uškvaríte. Prípadne to baterky neznesú. Dúfam, že mnohým kolegom tieto čísla ušetria sklamanie, prípadne aj peniaze, pomôžu vhodne nadimenzovať regulátory a pohonné batérie a zvoliť optimálny pohon pre ich modely.
Tabuľky sú k dispozícii ako súbory *.pdf pre Adobe Acrobat Reader, čo je voľne šíriteľný bezplatný program pre čítanie týchto súborov. Rozdelené sú podľa typu motora, takže si môžete stiahnuť len tú tabuľku, aký typ motora hodláte použiť. V rámci jednej tabuľky máte (takmer) všetky napäťové verzie motora s najpoužívanejšími sadami akumulátorov a dostupnými prevodmi (uvažované sú MPJet). Pripomínam, že výpočty sú pre NiCd a NiMH aku v najčastejšie používaných sadách. Pre stiahnutie musíte byť registrovaný a prihlásený.
Nebolo v mojich silách v praxi meraním overiť všetky vypočítané hodnoty, takže ich berte ako orientačné, aj keď doterajšie skúsenosti sú len tie najlepšie. Kondícia elektromotora ako aj pohonných akumulátorov či stav prevodovky tiež môže spôsobovať určité odchýlky, rovnako ako aj typ použitej vrtule (pri rovnakom rozmere). Tabuľky sú určené ako návod prevážne začiatočníkom, neobsahujú úplne všetky vrtule a prevody. Myslím si, že skúsený modelár si ľahko vypočíta alebo v praxi overí každú špecialitku, začiatočníkovi (v elektroletoch) však sa táto pomôcka isto bude hodiť.
Budem rád, keď mi dáte vedieť, ako sa vám tabuľky osvedčili (ak vôbec) a či vám pomohli. Napríklad v diskusii pod článkom.
Komentáre