Lietanie s elektrovetroňom ma nadchlo, depronová konštrukcia sa ukázala ako schopná a odolná, no pokiaľ vonku trochu fúkalo, lietanie s ušatým krídlom s profilom s rovnou spodnou stranou sa stávalo nemožné. Priatelia ma súčasne nahovárali, aby som spravil krídlo s klasickým vetroňovým profilom, teda so zdvihnutou spodnou časťou pred nosníkom. A tak som sa rozhodol a spravil V-krídlo, EVO6, kde som si odskúšal nový profil a novú technológiu stavby.
Považujem za dôležité podotknúť, že najmä konštrukciu považujem teraz za slepú uličku, no ale napíšem, čo treba zmeniť, aby krídlo bolo použiteľné na model. Letové skúsenosti popíšem v niektorom z nasledujúcich článkov.
Spodok aj vrch krídla sú z Extruporu hrúbky 3 mm, dlhé 800 mm a široké 210 mm. Vo vrchole profilu je jeden nosník z tvrdej balzy hrúbky 3 mm, vysoký 11 mm. Pred nalepením nosníka som vpredu zbrúsil nábeh na nalepenie horného poťahu v šírke 4 mm a vzadu pre odtokovku 35 mm. Obe ramená sú prilepené k balzovému stredu širokému 30 mm pod uhlom 5° každé a oba nosníky sú preplátované opäť balzou širokou 3 mm pred aj za nosníkom krídla až k druhému rebru.
Profil pre krídlo som si vybral E205 a keďže som potreboval znížiť odpor, tak som použil modifikáciu 9,5%. V programe Profili som si ho vykreslil spolu s poťahom z 3 mm Extruporu a vyrobil šablónu, podľa ktorej som vyrezal rebrá z Depronu 4 mm.
Kým na Deprone 4 mm sa dali nábehy zrezávať ostrým lámacím nožom, pri Extrupore 3 mm je nutné ich brúsiť šmirgľom, nožom to jednoducho nejde.
Doteraz som na depronových krídlach robi odtokovku tak, že som na hotové krídlo nalepil balzový klin. Kamoš vlepil medzi dva pláty Depronu balzu a ja som sa rozhodol toto tiež vyskúšať. Na zbrúsený spodný poťah vzadu som purexom nalepil balzovú lištu hrúbky 0,8 mm a širokú 35 m po celej dĺžke spodnej časti krídla. Prednú časť pred nosníkom musíme zohnúť mierme hore pre dodržanie tvaru profilu.
Ohýbanie depronu okolo hrany stola
Rovnako na platni horného poťahu zvnútra som zbrúsil klin šírky 35 mm na odtokovej časti až na výšku 1 mm a potom som platňu klasicky cez hranu stola ohol do tvaru podľa rebier. Depronové rebrá som k nosníku a spodnej časti nalepil purexom vo vzdialenosti 80 mm od seba. Počas lepenia som nábežnú časť spodného poťahu podložil smrekovou lištou 4×4 mm. Na hotový spodok som nalepil opäť purexom vrchný poťah a to tak, že zadnú časť som presne lícoval na nalepenú balzu a predok nechal s previsom pre orezanie.
Aj počas lepenia horného poťahu musí byť nábežná časť spodného poťahu podložená smrekovou lištou pre dodržanie tvaru. Celý horný poťah počas lepenia zaťažujem starými katalógmi, aby poťah dobre prilnul k rebrám, nosníku a spodnej platni v nábežnej a odtokovej časti.
Poťah každej polovice krídla lepíme zvlášť a nakoniec prelepíme stred Depronom 4 mm. Po zrezaní previsu horného poťahu nad spodným som na predok konktaktným lepidlom nalepil balzovú nábežku vysokú 4 mm, trikrát lakovanú zaponovým lakom, aby som mohol lietať aj v zime na snehu.
Hotové krídlo vyzerá z profilu takto:
Po dokončení krídla som zvažoval, či mu dať na konce jednoduché oblúky, resp., hrubé rebrá z Extruporu alebo winglety, ako som dal na Brko a Maťo si ich pochvaľoval, resp. stabilitu modelu. Nakoniec som zlepil pomocou tenkej lepiacej pásky purexom dva pásy balzy hrubé 3 mm (na šírku krídla) dĺžky 200 mm.
Po zlepení som z nich vyrezal winglety, tvar tak nejak od ruky. Zaoblil som hrany a nalakoval tri razy zaponovým lakom. Ku krídlu sú prilepené purexom pod uhlom asi 45° a medzera medzi wingletami a krídlom je vyplnená depronovými klinmi a purexom.
Stred krídla je v mieste pútacej gumy zosilnený kúskami dýhy.
No a hotové krídlo vyzerá takto:
Rozpätie 1750 mm a hmotnosť 150 g. Ak prežije zálet, dostane ešte nejaké nálepky a hmotnosť môže dosiahnuť 160 g.
Nosník z balzy 3 mm je tenký, musím priznať, že tento experiment sa nevydaril. Krídlo má veľmi veľký priehyb, prakticky pokiaľ držím jednu polovicu na stole, tak druhú zdvihnem aj o celé vzpätie. Hotové krídlo som preto po celej spodnej časti v mieste nosníka podlepil 50 mm širokým pásom pásky so skelnými vláknami. Trochu sa to zlepšilo, ale nie veľmi. Krídlo je stále veľmi pružné. Ak uvážim, že som ho plánoval do vetra, tak mám teraz obavy ho do toho vetra pustiť a budem sa báť poriadne pritiahnuť, aby mi vo vzduchu nezatlieskalo. A to nehovorím, že by sa dostalo do termiky… Ako z nej bezpečne unikať síce viem, ale…
Odtokovka z tenkého Depronu vo vnútri vystužená tenkou balzou je efektná, ale málo pevná. Plný klin balzy nalepený k Depronu podstatne viac spevňuje celé krídlo, čo sa o tejto sendvičovej konštrukcii povedať nedá. Celý koniec krídla je síce aerodynamicky čistejší, ale aj mäkký.
Spevneniu krídla by rozhodne pomohlo použiť ako hlavný nosník balzu 5 mm a pred odtokovku použiť pomocný nosník z balzy 3 mm. Balzová lišta v odtokovke 35 mm je zbytočne široká, stačila by aj 15 mm. Použitie hrubšej balzy by zbytočne zväčšilo hrúbku odtokovky. Možno by stálo za úvahu urobiť spodok krídla z Depronu 4 mm a 3 m nechať len na horný poťah.
V januári, len čo sa ukáže slnko, vyskúšam krídlo v praxi a podám správu.
Komentáre