Pozvánka na túto tradičnú akciu sa objavila na internete a v mailových schránkach trochu neskoro. Viac, ako týždeň na rozhodnutie, či ísť alebo neísť nie každému stačí a tak sa oproti minulým rokom zišlo podstatne menej ľudí aj modelov. Svoje určite zohral aj fakt, že počasie sa malo koncom týždňa pokaziť takmer na celom Slovensku. My sme sledovali každých šesť hodín zmenu predpovede a tá v piatok hlásila na sobotu pod Sitnom síce oblaky, ale bez dažďa. A tak sme v sobotu ráno vyrazili a celý deň nič neľutovali.
V klube sme naložili modely, stan, elektrocentrálu, nabíjačky aj stolíky a samozrejme akumulátory a vysielačky. Štyria ľudia v troch autách sme vyrazili na cestu a krátko po deviatej hodine sme už parkovali na lúke pod Sitnom nad dedinou Ilija. Medzi autá sme postavili stan, keby náhodou chcelo spŕchnuť, aby sme mali elektroniku a seba trochu chránené. Ale za celý deň spadlo asi desať kvapiek vody. Zato zatiahnutá obloha občas potrápila pilotov, strácala sa čitateľnosť modelov na oblohe.
Keďže som v týždni rozbil elektrovetroň Short-T a keby aj nie, počasie na termické lietanie nemalo byť, chcel som pôvodne cestovať bez modelov. No Miro ma ukecal, že s Andulou určite zalietam, aj po polročnej pauze. Ale skoro nalietaná hodina spred týždňa s Shorttom mi dávala šancu, že neurobím klubu na Iliji hanbu a zabalil som si teda aj kufrík s rádiom a baterkami. Baterkám GP-Recyko vo vysielači Turnigy TGY-i6 vôbec nevadilo, že boli nabíjané pred pol rokom, držali a fungovali. Nakoniec AN-2 z EPP bola jediný dvojplošník nad Ilijou a počas štyroch letov som struhol aj nejaký ten akrobatický obrat.
Ale na Iliji som mal aj druhý model. Dvojmotorák z depronu Camaro-II. Lietal s ním však jeho staviteľ Vlado a s druhým zase Miro. Lietali vždy spolu, takže ostatní mohli sledovať dva dvojmotoráky naraz a zvuk ich motorov a vrtúľ je impozantný. Opäť to boli jediné dvojmotoráky.
Miro si zalietal aj s depronovým Banditom na tlačný motor, taký cvičný jet pre dôchodcov, ako vraví. Ale záleží od motora, máme v klube aj podstatne ostrejšie prevedenie 😉
Na zálet sme doviezli aj ostro oranžový elaporový warbird od Multiplexu DogFighter. Prvý pokus o štart z katapultu nedopadol, lanko sa neodkvačilo a stiahlo model v špirále na zem. Spevnený predok však zaúradoval, nič sa nepoškodilo a po chvíli model štartoval opäť, hádzaný Vladom. Pre veľké výchylky model po jednom okruhu pristál. Nasledovalo prestavenie veľkosti výchyliek krídeliek a druhý štart, po ktorom model krúžil ostrou rýchlosťou nad plochou. Že to bol zálet nám nikto nechcel veriť. Naozaj sme sa naučili stavať dobré modely a osobitne Miro je výrazne lepším pilotom, ako sme ho poznali pred pár rokmi.
Vlado lietal s novým EPP BF-109 z čínskej stavebnice, ktoré sme stavali v sérii cez zimu. Necelý meter veľký warbird s plochým trupom potrebuje lietať na rýchlosti a kreslí ladné oblúky pilotovi, ktorý sa ho nebojí. Pravým opakom je majestátny veľký Racek v červenobielej kamufláži. Jeho stavba pripomínala skôr stolársku prácu, ako modelársku, odmenou za to je let klasiky v pomalých oblúkoch.
Sledovali sme aj perfektný Spitfire na štvortakt či 3D model od Sebarta, ale aj všetky ostatné modely vo vzduchu aj na stojánke. Raritou bol motorový padák.
Organizátori pripravili perfektnú akciu. Vykosili pristávacie plochy trochu vyššie, ako bývalo zvykom, ale to lietaniu len prospelo. Voda, káva v neobmedzenom množstve a chutný rezeň so šalátom na obed dopĺňala štrúdla s rôznymi náplňami. Ako vždy pod Sitnom, perfektný servis.
Počas celého dňa som nezaznamenal nijakú haváriu, len jedno núdzové pristátie do vysokej trávy po zhasnutí motora. Piloti dôsledne dodržiavali zákaz lietania nad ľudmi a autami.
Po vylietaní posledných bateriek sme po sedemnástej hodine zbalili svoje veci naspäť do áut a vydali sa na spiatočnú cestu. Pred domovom sme vbehli do dažďa, ktorý sa našťastie po celý deň Iliji vyhol. Za nami bol perfektne strávený deň s kolegami modelármi a tak ako nám na Iliji, verím že aj organizátorom sa páčila naša účasť na lietaní. A už sa tešíme na ďalšiu stretávku modelárov pod Sitnom.
Komentáre