Po dvojplošníkoch dvojmotoráky

Nesúťažíme. Lietame pre radosť. Takže žiaden presné špecifikácie, predpísané pohony, žiadne stopky. Modely nás musia baviť, musia sa nám páčiť, musia nás zaujať. Na jeseň sme si polietali s dvojplošníkmi a potom v dielni Miro prišiel s nápadom na niečo iné, zábavnejšie. Ukázal mi plán a trochu ma ukeciaval, lebo sa mu nechcelo stavať samému a s malosériovou stavbou máme u nás v klube len dobré skúsenosti. Vždy sa totiž dá v skupine niečo vylepšiť a urobiť rýchlejšie.

Doteraz totiž dvojmotoráky boli doménou Vlada. Po Prvom Transallovi z polystyrénu a depronu prišiel na rad Canadair, Maťo postavil Herculesa na štyri motory a ja mám v dielni už roky rozostavaný EPP B-25 Mitchel. A zvuk viacerých motorov na jednom krídle je naozaj úžasný. Tak Miro prišiel na jeseň s nápadom postaviť depronové dvojmotoráky strednej veľkosti, teda niečo menej ako poldruha metra.

Camaro-II

Camaro-II-02

Camaro-II-03

Camaro-II-04

Pohľad na rozostaveného Mitchela ma mal varovať a možno aj Mira. So mnou je to totiž ako na horskej dráhe. Pár rokov ťahám klub, pár rokov ma musia chalani ťahať do dielne a na letisko. Vždy totiž, keď som na vrchole síl a sezónneho úspechu, sa niečo prihodí, čo ma zabrzdí. Opakovane. Či už je to zdravotný problém, alebo pracovná kríza, ktorá si vyžaduje plné nasadenie a tým pádom výpadok z modelárskych aktivít. Takže som Mirovi kývol na jeho nápad a už zväčšený plán Součkovho Camaro II a začali sme stavať.

Camaro-II

Camaro-II-06

Camaro-II-07

Ako to už tak býva, každá nová vec človeka baví, v klube som bol často, na vetroni sa už lietať nedalo, JAK-7 v oprave, tak sme sa spolu pustili do stavby trupu a chvosta, potom začali pripravovať krídlo a motorové gondoly.

Camaro-II

Camaro-II-09

To už ale šlo viac menej mimo mňa. Nie len preto, že sme s Mirom každý zvolili inú geometriu vzpätia a konštrukciu centroplánu, ale ja som začal pracovať na kúpe výhodného pozemku. Nešlo len o jednania o kúpe, ale aj príprava výberu vhodného vybavenia, oplotenia, rastlín a stromov, no kto nezažil zakladanie záhrady na zelenej lúke a nákup všetkého od základu, ťažko pochopí.

Camaro-II

Camaro-II-11

V tejto chvíli, vidiac moje meškanie stavby Camara, sa ponúkol Vlado, že mi so stavbou pomôže. Neviem, či chcel viac pomôcť mne alebo Mirovi dokončiť model, pravdou je, že stavba krídla, dokončenie trupu a záverečná montáž vybavenia je komplet jeho práca vrátane poťahu modelu fóliou. Občas sme spolu „konzultovali“, čo by som a ako chcel mať urobené, ale musím Vladovi dôverovať, že je všetko OK.

Camaro-II

Camaro-II-13

Ako to lieta, to ste mali možnosť vidieť v Lučenci v máji toho roku. Bezo mňa. A tak mi pri jednej návšteve v klube chalani ponúkli, že mi ukážu, ako lieta môj model 😀 😀 😀

Camaro-II-14

Camaro-II-15

Dohodli sme jedno popoludnie, kedy už v záhrade bolo všetko dôležité a neodkladné hotové. Vyložil som priateľku v záhrade, vrátil sa do mesta na lúku pri cintoríne a počkal na chalanov. Dorazili, vyložil z auta oba dvojmotoráky, poskladali ich a hodili do vzduchu.

Camaro-II-16

Camaro-II-17

Musím povedať, že to štartuje aj lieta úplne samo. Dva malé motory zaberú, ani to netreba hádzať, rozbeh by bol úplne zbytočný. Riadené len výškovkou a krídelkami (každé má svoje servo) to majestátne krúži po oblohe, v Mirových rukách sa to otočí aj na piatich metroch 😉 Dokáže to pekne utiahnuté zatáčky aj ladné oblúky. Vďaka veľkej ploche krídiel má model cca 140 cm rozpätia pri hmotnosti cca 1,3 kg s baterkou 3s2200 a 100 gramov olova alebo 3s3000 snahu aj trochu plachtiť a osemminútové lety s malou či dvanásťminútové lety s veľkou baterkou sú samozrejmosťou.

Camaro-II

Tento raz som len fotil. Vlado si zaslúži po hodinách práce, ktoré strávil stavbou a „pomocou“ na lietadle Camaro II si užiť s týmto strojom. Potom už do neho pôjde môj prijímač a polietam si na svojom súkromnom trávnatom letisku v Plachtinciach. Model je totiž bez podvozku a výborne pristáva na tráve. A tá je čerstvo pokosená.

2 komentárov k Po dvojplošníkoch dvojmotoráky

  • PAJLOTMATO  napísal:

    PROJEKT „SILNE MODIFIKOVANÉ“ Camaro II RACER

    Pri sťahovaní dielne som objavil zabudnuté zásoby 🙂 2 (asi nové) motory Turnigy 2836-1040kv, dva lietané regulátory 40A, asi 8 serv, z toho 3 úplne nové a tiež dva duralové kužele, sú síce rovnaké takže nemôžem použiť protibežné vrtule ale to nevadí, z dávnejšej stavby C-130 Hercules mám skúsenosť, že ani 4 motory točiace rovnakým smerom nemusia byť problém, hlavné že pasujú a zvládnu aj vrtuľu 12″. Neviem už na čo som tieto „šuflíkové motory“ chcel pôvodne použiť ale viem, že teraz si postavím dvojmotorák, prezeral som web a do úvahy prichádzal tento obľúbený depronový cargo twin: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1124466 klasickej krabicovej konštrukcie ktorý má veľa výhod ale je to taký pomalý vzdušný autobus. Objavil som aj toto čo sa mi páči oveľa viac až na to, že ku tomu nie je žiadny plán: http://www.gibbsguides.com/article20%20Stoltac.htm Je to lietadlo konštruované na extrémne krátky vzlet a pristátie a naozaj brutálne minimálne rýchlosti a strmé priblíženia. Už to vyzeralo, že si ho nakreslím po večeroch od oka lebo nejaké základné parametre tam udávajú ale potom po vzhliadnutí fotiek hotového Camaro II za letu som sa rozhodol, že si postavím jedno aj ja. Ale také trošku iné, SILNE modifikované CAMARO II, stiahol som si z internetu zo stránok rcrevue kde predávajú plán iba taký malý obrázok plánu ktorý som spojil, otvoril som ho v AutoCADe a už sa pracuje na hrubom copyrighte, ten si potom len zväčším na mierku, upravím podľa seba, určite to bude väčšie ako pôvodné Camaro II od pána Součka ale dostane hlavne upravné zaťahovacie podvozky (zlepence všetkého možného čo som mal zo starých dmychadlových stíhačiek ale Miro Kulich st. mi na sústruhu prerobil prechodky takže mám nové, presné, odolné mechaniky), dám tam iný modifikovaný profil, aj jemné negatívy iné konce krídiel a hlavne štrbinové klapky. Vrtule pomeriam tak aby som z tých motorov vytiahol MAXIMUM (výkonu nikdy nie je dosť 😀 ) a pôjde to na veeeeeeeeeľký trojčlánok (alebo štvorčlánok? :D) aby sme si aj polietali, toto to unesie v pohode. V každom prípade to bude zaujímavý projekt, teším sa. Keďže mám na stole rozrobenú veľkú konštrukčnú F-18tku Hornet na EDF 120mm a 14s tak si zatiaľ presne pomeriam a zakreslím komponenty čo do toho pôjdu a plán si ako vždy vyladím v AutoCADe presne na mieru. Materiál ako inak, depron 4mm, depron 7mm a balza a smrek a uhlík čo dielňa dá 🙂 a potiahnem to asi tiež fóliou, uvidíme. TO BUDE RAKETA 😀

    • Ďusi  napísal:

      Tak na to sa veľmi teším, najmä na zvuk vrtulí za letu 😉 Ak bude zálet u nás, daj vedieť, rád pofotím. A dávam do pozornosti moje súkromné letisko 😉

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.