Tento model tu spomínam veľmi často a tiež sa objavuje na fotografiách. Aj v zahraničí je RC model auta Scalpel veľmi obľúbený. Dnes vám prinášam detailné informácie, čo je to vlastne zač, ako vyzerá. A ešte by som mal napísať, že môj súčasný Scalpel je auto, ktoré vychádza z originálu, ale nie je to už úplne ten pôvodný Scalpel od výrobcu.
Rakúsky výrobca modelov áut Robitronic dala na trh Scalpel už veľmi dávno. Už to bude vari osem rokov? Koncepčne vychádza zo starších modelov Pro 10, nazývaných tiež pan-car alebo „placka“. Je to model poháňaný nedelenou zadnou nápravou s guličkovým diferenciálom a prednou nápravou odpruženou jednoduchými ramenami. K základni z uhlíkovej platne sa komplet zadnej nápravy pripája T-barom, dostičkou ktorá za úlohu prenášať nie len náklony ale aj prepruženie auta. Rovno poviem, že hoci je to jednoduchý spôsob, je to aj najcitlivejšie miesto Scalpela.
Krásne auto, čo poviete? No ale dnes už je pár vecí na tomto aute prekonaných a v podstate jazdiť s ním „zo škatule“ sa oplatí len v dvoch prípadoch. Keď mále málo miesta a nechystáte sa so Scalpelom pretekať. A keď chcete vedieť, ako to auto vlastne funguje, aby ste vedeli posúdiť úspešnosť či neúspešnosť vašich konštruktérskych zásahov. Presne takto som postupoval aj ja 😉
Môj Scalpel po skompletovaní na prvom preteku. Oproti originálu je tu len iný motor, servo riadenia a iný akumulátor. No a stĺpiky karosérie.
Parametre Scalpela
Toto vás hádam bude asi zaujímať najviac, že?
Aj keď tá šírka sa mi nejak nezdá, moje auto má cez kolesá 112 mm.
Ofiko informácie z webu predajcov píšu:
Width: 115mm
Length: 185mm
Wheelbase: 129mm
Height: 55mm
Weight: 320g
Plne vybavené guličkovými ložiskami pre super hladké hnacieho ústrojenstvo
1,5mm Carbon Fiber ultralight podvozok
štvor-usporiadanie batérií (2/3 veľkosti batérie)
Ultra nízke ťažisko
Sklenené vlákno anti-roll anténa
Hodí sa štandardné micro servo
Plne nastaviteľné zavesenie predných kolies
Nastaviteľná trecia doska – tlmiaci systém
Nastaviteľný zadný tlmič
Ľahko upraviteľný T-Bar
CNC hliníkový držiak motora
Nastaviteľná svetlosť
Nastaviteľný guličkový diferenciál
3 ozubené kolesá a 8 pastorky cene
Montážny systém batérií Quick release
Zostavená a brúsené penové pneumatiky na kompozitných diskoch
Robitronic POWER 300 4,8 High Power Motor
Ultra nízka GT štýl pretekárska karoséria
Pre tých, ktorých detailne zaujíma, ako je Scalpel poskladaný, tu mám skeny manuálu na zostavenie s explozívnymi obrázkami.
Ponúkam aj pdf príručku od výrobcu a pár tipov pre Scalpel:
Podvozok je navrhnutý pre použitie štyroch článkov 2/3A NiMH akumulátorov a motor Speed 300. Pre batérie sú v uhlíkovom šasí výrezy a plastové držiaky s rýchloupínacím systémom. Medzi prednými kolesami sa priskrutkuje servo riadenia veľkosti Hitec HS81 o hmotnosti 18 gramov a sile 2,5 kg/cm. Pred baterkami, za prednými kolesami, je miesto pre pripevnenie prijímača a obojsmerného regulátora rýchlosti. Anténa v kombinovanom držiaku s tlmičom pruženia umožňuje pri prevrátení modelu jeho rýchlo navrátenie späť na kolesá.
Perfektný článok o skladaní Scalpela aj s množstvom detailných fotografií nájdete na tejto stránke.
V tejto konfigurácii bol Scalpel autom pre vysoké rýchlosti aj náklady. Životnosť 2/3A NiMH článkov nebola nijaká závratná, sám som ich používal v elektroletoch a 50 špičkových cyklov bolo na GP1100 dosť, na GP1300 priveľa. A aj motor dostával slušný záhul.
Existuje veľa spôsobov, ako Scalpel prerobiť na o niečo pomalší, ale oveľa lacnejší pretekársky model. Súčasne pár firiem ponúka(lo) prestavbové diely alebo sady na Scalpel. V tej dobe to bol totiž jediný 2WD model v mierke 1:18 a nebol ideálny. V jednej z diskusií som na margo sťažností pretekárov na neochotu výrobcu Scalpel upraviť vyjadril názor, že si Robitronic nechal niekde vyrobiť istý počet kusov a teraz ich len predáva. Teda nie je možné zabezepčiť úpravu u výrobcu. Súčasná situácia na trhu so stavebnicami Scalpel mi začína dávať za pravdu. Ale Robitronic nie je jediný výrobca osemnástkových zadokoliek.
O tom, čo treba na pôvodnom Scalpeli upraviť a prípadne aké prestavbové diely kúpiť ale napíšem nabudúce.
Komentáre