U -3 so strieďákom

V piatok dorazil ku mne nový motor namiesto staršieho neodymu VM 2020/27 s planetovou prevodovkou, ktorá výkon motora neuniesla, tak som ho osadil s dočasným 25A regulátorom. Prvé stacionárne merania vzbudzovali úctu k pohonu, tak som využil dnešné slnečné počasie a šiel model vyskúšať na letisko.

Zvolil som motor e-drive 2815 s 950 Kv a hriadeľou o priemeru 5 mm. Kolega totiž pri havárii zohol 4 mm hriadeľ a takýto materiál na výrobu novej nemáme, zato tyčiek o priemeru 5 mm z kvalitnej ocele 12020 máme z čias autíčiek v klube habadej. Ako prvé som v dielni pretlačil hriadeľ na druhú stranu, aby som mohol namontovať motor vo svojej obľúbenej pozícii za motorovou prepážkou. Montážny kríž je riadny kusisko plechu a o unášači vrtule ani nehovorím. Otvor 5 mm, závit M8.

U-3

A tu začali prvé problémy. Doteraz sme používali motory a prevodovky s hriadeľou 4 mm a všetky vrtule mali otvor pre M6. Jediná, ktorá mala dieru osmičku, bola drevená 12×8. Moc malú vrtuľu nechcem, U-3 má byť pomalý model, ale stúpanie 8″ je viac, než dosť. Čo už, napájkoval som konektory na motor aj regulátor Turnigy 25 (pôvodne pre iný motor 2217 pre nové EVO7 – SuperSimple 30A je na ceste) a nabil osemčlánok NiMH 2200 mAh. Miro mi pomohol držať model, Vlado kliešťový ampérmeter a dali sa vymiesť prach v dielni.

U-3

Tak pár zúbkov na knipli plynu a motor sa roztočil. Pár ampérov. Pridal som na polovicu a už to bol celkom slušný hukot. Chlapi, že môžem naplno. Tak som tomu dal plný knedlík, ampérmeter vyskočil na 30A, radšej som to stiahol, regler je len 25A. Slušné.

U-3

No a dnes som U-3 zobral von trochu vyvetrať. Kým som zložil model a dobil aku, pomohli sme Zdenovi s jeho polystyrénovou Cessnou. No a potom už sa postavil Maťo za hľadáčik kamery a U-3 na dráhu. Starý pohon bezpečne lietal na príkone 20A s účinnosťou okolo 60%, takže som si bol vedomý, že plný plyn nepotrebujem ani len na štart.

Štart modelu U-3 s motorom Turnigy e-drive 2815, vrtuľou 12×8 a osemčlánkom GP2200

Prvý štart sa mi nevydaril. Zabudol som nastaviť trim smerovky a model zahol doprava do trávy. Nič sa mu nestalo, takže som mohol ísť hneď na druhý pokus. Model sa na trištvrte plynu rozbehol a vzniesol. Pokojne a rozvážne reaguje na smerovku aj výškovku a dvojnásobný výkon je poznať, smelo stúpa na pokyn výškovky a nezastavuje sa. Dole sa vie tiež celkom rozbehnúť, na to, aký je to autobus. V bezvetrí vie letieť aj na pol plynu, čo je problém. Pri výchylke knipla pod 50% moja FC-16 zastavuje stopky motora a tak sa len veľmi zle odhaduje čas letu a aj zostávajúca energia v aku. Pristátie s takto veľkým modelom je vcelku pohodlné, pokiaľ človek dobre odhadne vzdialenosť a výšku pred pristátím, čo sa mi nie celkom podarilo, ako vidno na videu. Budem to musieť natrénovať, ako kedysi s Juniorom.

Pristátie modelu U-3 s motorom Turnigy e-drive 2815, vrtuľou 12×8 a osemčlánkom GP2200.

Po pristátí som vymenil aku a šiel na druhý let. Dovolil som si trochu viac, dokonca aj premet. Pri pomalosti tohto modelu aj pri plnom plyne je hore premet dosť utiahnutý, ale je to premet.

U-3

Výmena vrtule 12×8 za APC 12×6 by mohla zmenšiť spotrebu pri plnom plyne a výmena regla za silnejší dovolí bezpečné lietanie. Podľa videa som odhadol prvý len na šesť a pol minúty a dobíjal som 1350 mAh. Spotreba niečo cez 200 mAh na minútu letu. Bol som celkom milo prekvapený. To by mohlo byť tak 9 minút letu na jednu sadu.

Rádio je pripravené aj na užitočnú záťaž, takže už ju len namontovať do lietadla a odskúšať.

Súčasne s motorom som odskúšal aj nový šesťkanálový prijímač Art Tech s dvojitým zmiešavaním. Úplne bez problémov. Nekopalo ale do nijakého modelu, tak neviem posúdiť, či je lepší, ako ostatné moje prijímače.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.