V poslednom období som chodieval často lietať s elektrovetroňom Astra. Na letovú plochu som musel autom a ako je známe, najväčšie škody modely utrpia pri transporte. Astra má ochranné poťahy na delené krídla aj chvostové plochy a tiež na trup. Zdá sa, že je dobre chránená, ale samotné prenášanie z domu do auta spolu s dvomi kufríkmi nebolo pohodlné. Preto som hľadal nejaký lepší spôsob transportu.
Kedysi dávno podnik Modela predával nie len stavebnicu vetroňa Junior, ale aj vak na jeho nosenie. V podstate úzke vrece s popruhom cez chrbát. Modrý vak mal Vlado na svojho Juniora, ovládaného RC jednokanálom Mars II. Veľa ľudí tento vak vtedy kúpilo, aby mohli voziť svoje vetrone na letisko na bicykloch.
Spomenul som si na túto historickú záležitosť, keď som zvažoval, ako bezpečne dostať svoju Astru z bytu do auta. Vak od Modely bol v podstate plátno, mäkký, nedržal tvar a veľmi nechránil. No obal na moje skladacie kreslo, v ktorom sedávam pri dlhých termických letoch, je podstate pevnejší a má obdĺžnikové dno. Len je úzky a krídla sa do neho nezmestia. Ale dá sa prehodiť cez plece. Možno keby som zašiel do obľúbeného zákazkového krajčírstva, vedeli by mi taký na mieru ušiť. Pretože teraz som musel zobrať do ľavej ruky dva obaly od krídiel Astry a obal s trupom, do druhej ruky veľký kufrík a kým nedokončím prerábku jeho vnútra, aj malý kufrík od Taranisa. A tako vojsť do výťahu a potom vyjsť z bytovky. Všetko bez toho, aby som poškodil model alebo obil kufríky, najmä vo dverách.
Keď som takýto nápad dostal ja, musel ho mať aj niekto iný. Nie len plány na zhotovenie, ale aj hotové vaky na prenášanie vetroňov určite na internete budú. A ešte ten deň som v klube stretol Csabu, ktorý svoj model od Multiplexu doniesol v prepravnom obale, tiež od Multiplexu.
Takže som sa nemýlil, len ten Multiplexový box sa mi zdal jednak drahý a jednak pre iný model. Ale na internete som prešiel obľúbené eshopy aj ebay.com. Všetko smerovalo k prepravnému vaku na vetrone od Hobbykingu. Vyrábajú sa vo dvoch veľkostiach a vzhľadom k mojim plánom som si objednal ten väčší.
Je dlhý 130 cm a široký 31 cm, hrúbka prázdneho vaku je 7 cm. Vo vnútri je rozdelený prepážkou na dve polovice a na vrchu má šnúrkou sťahovací golier. Ten je jedinou mäkkou časťou vaku, pretože všetky ostatné diely obalu aj prepážka sú vystužené, na omak hrubé aspoň 1 cm. Na úzkej strane je kapsa takmer do polovice výšky, vhodná na uloženie spojovacích trubiek krídiel. Pre uloženie trupu slúži vrchná vonkajšia kapsa so stiahnuteľnou šnúrkou.
Na prenášanie sú tu celkom tri možnosti. Dva ramenné popruhy ako na ruksaku, popruh cez plece, nastaviteľné na pravo aj na ľavo a samozrejme dĺžkove a pútko na vrchu vaku.
Trup na vrchu vaku drží dvojdielny popruh na suchý zips. Takto vložený trup ale dosť výškovo prevyšuje celý vak. Možno je to vhodný spôsob pre nosenie svahových modelov do Alpských kopcov, ale pri nosení modelu elektrovetroňa z bytu do výťahu a cez úzke dvere je to trochu problém.
Ja radšej prenášam svoj elektrovetroň tak, že krídla (s ich ochrannými obalmi) vložím do jednej polovice prepravného vaku a trup s jeho puzdrom do druhej. Potom si dám vak na jeden popruh a už som sa naučil nacúvať do výťahu tak, aby som nezachytil chvostom o futro.
Pri aute vyberiem trup, uložím vak s krídlami na zadné sedadlo opretím o operadlo v aute a vedľa položím trup. Keby ten bočný váčok na trup bol našitý dole, tak v mojom prípade je trup kratší, ako vak a celý vak sa mi pekne vojde do auta na sedačku. A pri tejto dĺžke vaku sa mi medzi zadné dvere vak s trupom vo vnútri nevojde.
Hobbyking dodáva aj menší vak na modely vetroňov o dĺžke 89 cm a šírke 18 cm. Moja Astra má rozpätie 215 cm, menší vak by bol asi tak akurát, hlavne váčok na špic trupu je našitý úplne dole. Hlavne by som ale nemal chránené konce krídiel.
V každom prípade považujem vak za prínos, ľahšie sa mi nosia modely do auta aj ukladajú v aute samotnom a nemusím sa báť posúvania modelu po aute alebo poškodenia poťahu iným modelom alebo vybavením počas jazdy.
Tiež som mal problém s kúpou vaku (veľa peňazí minutých na niečo, čo dennodenne nevyužívam), ale riešil som to jednoduchšie a lacnejšie.
Mal som odloženú takú šedú penovku, cca 5 mm hrubú, bolo v nej niečo zabalené na prepravu (sedačka, či čo) + textilná lepiaca páska = obal na vetroňa vyrobený na mieru. Na uloženie trupu je páskou zlepená penovka do valca a prichytená na obal krídiel páskou hore a dole. Obal na krídla, ktoré sú priložené k sebe spodnými stranami (dali sa, lebo nie sú ovládané krídelká), je cez nábežky prehnutá penovka a na odtokovkách zlepená páskou. Jediné, čo som „prišil“ drôtom bol popruh.
https://www.rcportal.sk/evo-7-am8543-2#komentare
(v predposlednom komentáre je foto ešte bez popruhu)
Ako vidno na fotkách aj v iných článkoch, na Astru mám ochranu krídiel aj trupu, ale potreboval som „niečo“, aby som to ako celok mohol zobrať do ruky alebo na plece. A nemal s tým veľa práce, až do zmeny letného času je čas nedostatkový tovar. A za 14 eur ten Hobbyking vak na vetrone rozhodne stojí, čo som nemohol povedať o vyše 50 eurovom prepravnom obale od Multiplexu, až takú hodinovku nemám 😀
Tá rúra sa mi vidí trochu veľká, aj keď som minulý týždeň kupoval na záhradu dvojmetrovú o priemere 120 mm na izoláciu teplovzdušného vedenia zo solárneho kúrenia do domu, cenu si nepamätám. Ale ak si to už mal doma, je to zmysluplné využitie. Tak nech slúži a EVO dobre lieta 😉