Termický vetroň Astra od Topmodel.cz

Rád lietam s elektrovetroňmi a hľadám termiku. A toto leto som si povedal, že by som pre svoj návrat k lietaniu po dvojročnej prestávke si mal zaobstarať nový termický vetroň. Oprava Rival Short-T sa ukazuje ako problémová a stavať nový depronový model nemám čas ani chuť. Tak som sa pozrel na modelárske bazáry.


Rival Short-T má zlomený trup tesne pred chvostom, takže každá nepresnosť pri oprave trupu bude mať výrazný vplyv na letové vlastnosti. Navyše starý typ trupu je dovážený stogramovým olovom. Použil som ho, lebo som ho mal už dávnejšie. Nevylučujem, že jeho krídlo s osvedčeným profilom si zalieta s iným, modernejším a ľahším trupom. V klube je starší podobne veľký vetroň s takmer identickým krídlom, ale tiež vyžaduje dosť času na opravu a osadenie komponentami. Teoreticky by som k dobrému aj keď starému trupu EVO6 mohol spraviť nové depronové krídlo. Spoločným menovateľom všetkých riešení je potreba veľa času a výsledkom by bol vetroň tak meter šesťdesiat rozpätia, viac či menej ťažký.

Keď beriem do úvahy nedávnu dovolenku a následné drobné zdravotné ťažkosti, výsledkom je dosť zameškanej práce a k tomu koncom leta vrcholí práca v záhrade, ale najmä horúce počasie, ktoré vynútenou siestou popoludní uberá z disponibilného času aj fyzických síl. Skrátka hľadal som pre seba model, do ktorého len vložím prijímač a poletím. Model vetroňa, pretože JAK-7 aj An-2 lieta a aj dvojmotorák od Vlada je letuschopný. Škoda nevyužiť krásne letné počasie a termiku každý deň.

Vyhliadol som si vhodných kandidátov a oslovil inzerentov. Reakciou bola nijaká odpoveď alebo dokonca zmazanie inzerátu. Čo už, budem toto leto bez vetroňa. Prezrel som si o pár dní opäť modelársku inzerciu a zaujali ma dva inzeráty. Zhodou okolností sa modely nachádzali neďaleko toho istého mesta. Zatelefonoval som, opýtal sa na pár podrobností ohľadne modelov a dohodol si na jednu nedeľu návštevu a prebranie.

A tak sa u mňa doma ocitol elektrovetroň Astra z produkcie českého výrobcu kvalitných stavebníc Topmodel CZ. Rozpätie 2,15 m, hmotnosť 650 gr, štvorservové krídlo. O motore som sa pri rozhovore s majiteľom dozvedel len to, že je to „nejaký axík“ a s vrtuľou Aeronaut 11×6 je napájaný dvojčlánkom Lipol asi 1 Ah. Bez demontáže, len meraním rozmerov a odberu 10 A mi vychádza Axi 2212/26. Regulátor je Dualsky 25A.

Pri kupovaní sa mi páčilo spracovanie, pri podrobnej prehliadke som si doma všimol niekoľko nedokonalostí. Lepiaca páska ako záves výškovky nebola dokonale odrezaná, drobné výčnelky mohli spôsobovať turbulenciu.

Horšie bolo mierne prehnutie krídeliek do luku, bližšie ku klapkám sa páska odlepovala a krídelká dvíhali tak dva mm nahor, viac ľavé. Mám zásadu, že do funkčného modelu nezasahujem a tak som sa rozhodol, že okrem odrezania pásky na VOP nič iné nevykonám, ale vyskúšam model za letu a až potom budem experimentovať či opravovať. Podľa slov pôvodného majiteľa model lietal vyše pol roka, od Vianoc. Nejaké znaky tieto slová potvrdzovali.

Našiel som si teda počas siesty v záhrade čas pod slnečníkom, pripojil prijímač a začal nastavovať vysielač Turnigy TGY-i6. Šesťkanalové rádio nezvládne vetroňa so štvorservovým krídlom. Krídelká by síce mohli ísť na Y-kábel, ale nedala by sa nastaviť dobre diferenciácia. A dať klapky na rozdvojku som nemohol, servá sú v krídle symetricky. Čo už, musel som si dať pár dní pauzu.

V sobotu ráno, šiesty deň od kúpy Astry, som mal model kompletne napípaný vo vysielači a mohol sa tešiť na zálet. Pre neistú predpoveď počasia som ho odložil na nedeľu a dohovoril si stretnutie na lučenskom trávnatom letisku. Na „svojom letisku“ nad záhradou som si netrúfol lietať na starej nepokosenej tráve s krídlom s poťahom Oracoverom.

Model som kúpil vrátane praktických poťahov, ktoré chránia model pri transporte alebo uskladnení.

Po kontrole výchyliek, ktoré som nastavil podľa návodu Topmodel CZ, a ich orientácie mi pomohol Zdeno so záletom. Asi desať hodov bez motora z rôznej výšky a trimovanie a nasledoval prvý štart. Chcelo to niekoľko trimovaní krídeliek, ale nakoniec model krásne krúžil nad letiskom a reagoval na aj slabú termiku.

Model lietam so svojím starým dvojčlánkom LiIon 1300 JETI alebo dvojčlánkom LiPol 1500, ktoré som mal do Short-Ta alebo mini trucka X-Ray. Lipolky to už ale majú za sebou ani LiIonka už nie je v najlepšej kondícii. Stačia tak na päť až šesť minútové motorové lety. No aj tak pri letnom počasí s vánkom to dáva 40 až šesťdesiat minútové lety.

Zatiaľ som absolvoval štyri letové dni, v tejto horúčave vždy ráno a dopoludnia, pri každom som dal dva alebo tri lety. Po dvoch dňoch som v klube s Vladovou pomocou a potom aj doma opravil zavesenie krídeliek. Sú prežehlené, priame, nevytŕčajú nad krídlo, nekladú odpor ani nie sú na spodnej strane neprimerané zahnuté a nevytvárajú zvýšený vztlak. No stále však musím model držať na trime doprava, lebo s geometricky rovno nastavenými krídelkami model vo vzduchu stáča doľava, až by bez zásahu padol do špirály k zemi. Nepomohlo ani dováženie krídla 5 gramovým závažím, hoci som doma zistil, že „ľahšia“ strana je vlastne o 4 gramy ťažšia, ako ľavá.

Astra Topmodel CZ

Keď model geometricky skrivím, lieta pekne a rovno a robí mi radosť. Dúfam, že vydrží počasie a ešte si s ním užijem. Každý letový deň sa pokúsim experimentovať s nastavením, trimovaním či subtrimami. Každé krídelko a každá klapka majú svoje servá, tak je tu priestoru dosť.

Motor v tejto konfigurácii má slušný ťah a malú rýchlosť. Takto mi to vyhovuje, podobne som motoroval aj svoje predchádzajúce elektrovetrone. Nejde kolmo hore, ale vzhľadom ku konštrukcii krídla to ani nie je žiadúce. Je to skutočný papierák, vetroň do termiky. Citlivo reaguje na trim výškovky či na zásah do krídeliek ale aj na smerovku. Pretože je to môj prvý vetroň s krídelkami a klapkami, musím sa ešte veľa učiť. No učenie sa s týmto modelom je veľmi príjemné. Musím ho dostať do ruky a do oka, ale pristávanie s vysunutými klapkami a potlačenou výškovkou (namixované) je pomalé, predvídateľné, hoci do ruky si pristávať ešte netrúfnem. Škoda len, že pre neupravenú plochu v okolí záhrady s ním musím chodiť lietať do Lučenca.

Jeden komentár k Termický vetroň Astra od Topmodel.cz

  • Neznášam tenis | cykloturistika.net  napísal:

    […] na celý deň (a noc) sa aktívne venujem svojej záhrade a koniec leta využívam aj na lietanie s novým modelom elektrovetroňa, kým je termika. Ideálne v pekný deň dopoludnia, aby som sa na obed vrátil domov. Takže […]

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.