Perfektný jesenný deň v Lučenci

Na prvý októbrový víkend sa pekne vyčasilo a nakopilo sa viac aktivít. Ktorú si vybrať, čomu dať prednosť? Zatváranie neba pre rok 2015 na modelárskom letisku v Lučenci bolo naplánované na sobotu 3. októbra. V ten deň sme mali aj iné povinnosti ohľadom zberu úrody, to som nechal na priateľku. Za odmenu som ju v nedeľu zobral na bicyklový výlet. Našťastie teplo, slnečno a takmer bezvetrie bolo po celý víkend. Čo pekné bolo k videniu v Lučenci túto jeseň?

Z klubu sme nakoniec vyrazili traja dvomi autami, cestou sa k nám pridalo tretie počas tankovania dvoch litrov benzínu do našej elektrocentrály. Na plochu trávnatého letiska za Lučencom som dorazil ako prvý z hostí krátko pred deviatou, po chvíli za mnou sa začali schádzať ďalší hostia. Postupne sme vyložili naše modely a začali stavať stan na ochranu pred slnkom a prípadným vetríkom. V trojici nám to tak dobre nejde, ako vo štvorici, čo už máme zmáknuté. Prísť prví na letecký deň má svoju výhodu. Mali sme prvé auto a prvý stan, teda blízko pri sebe, a menej sme sa nachodili. Kým si ostatní rozkladali svoje depá, ja som si dal svoju prvú rannú kávu z dovezených zdrojov 😉

Ešte pred oficiálnym začiatkom sme skontrolovali kvalitu vzduchu nad Lučencom a trochu sa preleteli. V ideálnych podmienkach som šiel do vzduchu aj so svojím už postarším, no málo lietaným E-III Eindeckerom s novou vysielačkou Turnigy TGY-i6, na ktorú si veľmi rýchlo zvykám 😉 V lietadle používam LiPol dvojčlánky 1500 mAh, ktoré som kúpil pôvodne do monstertrucku XRAY, ale rovnako dobre s nimi lietam aj vo vetroni Short-T, ktorého som dnes nechal doma, čo bola možno škoda. Z dobre upravenej a na nízko pokosenej trávy aj metrový Eindecker pekne odštartoval s mechovými kolieskami na max. 90 W, ako sme zmerali pohon v týždni pred akciou.

Lucenec-20151003

Lucenec-20151003-03

Lucenec-20151003-04

Na stojánke sa postupne objavovali lietadlá rôznych veľkostí, rôznych typov a rôznych druhov pohonov. Dominovali síce elektrolety, ale svoje čaro ukazovali aj klasické žhavíky a benzínové motory. Extra triedu reprezentoval turbínový tryskáč:

Lucenec-20151003

Lucenec-20151003-05

Lucenec-20151003

Lucenec-20151003

Malé modely nášho klubu reprezentovali môj EPP historik a mladého Andreja depronový jet s tlačným motorom. Mladé a staré sa snúbi, zahlaholil by básnickým črevom obdarený autor.

Eindecker

Ako vyzerajú dnešné moderné akrobatický elektrické vrtuľníky? Uhlíkom obalené baterky:

Lucenec-20151003

Akrobatický vrtuľník vyzerá famózne aj vo vzduchu. Pravda, ak stíham tak rýchlo fotografovať, ako jeho pilot riadiť vrtuľník 😉

Lucenec-20151003

Lucenec-20151003-11

Lucenec-20151003-12

Oveľa ľahšie sa mi fotografoval veľký historik na päťvalcový spaľovací motor. Dosť dlho bol na zemi, trápil svojho majiteľa práve tým motorom a aj núdzovo pristál. Ale keď sa podarilo všetko odladiť, jeho let bol naozaj majestátny.

Lucenec-20151003

Lucenec-20151003-14

Lucenec-20151003-15

Lucenec-20151003-16

Naše veľké historické stroje reprezentoval Racek na dve sady 4S-A123 akumulátory. Zalietal si s ním aj Miro aj Andrej, ktorému sa na rozdiel od jeho 3D modelov zdal tento celodrevný model trochu „tupý“ na kormidlá 😉

Racek

Miro a Racek

Deti boli zabávané Elaporovým elektrovetroňom v úlohe cukríkového bombardéra.

Lucenec-20151003-18

A opäť história vo vzduchu:

Lucenec-20151003-24

Lucenec-20151003-25

Lucenec-20151003-26

Lucenec-20151003-27

Lucenec-20151003-30

Ale aj milé poletuchy boli k videniu v Lučenci túto jeseň:

Lucenec-20151003-28

Iný pohľad na zaparkované modely lietadiel na tohoročnom zatváraní neba:

Lucenec-20151003-29

Lucenec-20151003-35

Svoje zastúpenie tu mali aj elektrodmychadlové stroje. Lieta to naozaj parádne…

Lucenec-20151003-31

Lucenec-20151003-32

K historickým strojom môžeme zaradiť aj Middle Stick. Jeho príprava k letu bola o čosi dlhšia, ale oplatilo sa počkať si na zálet tohto veľkého lietadla.

Lucenec-20151003-33

Lucenec-20151003-34

Lucenec-20151003-36

Lucenec-20151003-37

Naopak Čmeliaku sa veľmi do vzduchu nechcelo, predviedol len jeden nepodarený skok, aj to flopom.

Čmeliak

Nesmiem zabudnúť ani na Mirovho Tucana z Elaporu so zaťahovacím podvozkom. Preletel sa s ním aj Andrej.

Lucenec-20151003-39

Lucenec-20151003-40

A krásne lietal aj tento veľký hormoplošník.

Hoci počasie bolo príjemné, slnečné a slabý vetrík, veľa fotiek z letov som musel vymazať. Hoci mám slušnú zrkadlovku, jej slabým miestom sú setové objektívy. A s nimi robiť letové fotografie je naozaj lotéria. Oveľa lepšie fotky vychádzajú, keď mi objekt záujmu pekne postojí. Ale zase fotí podstatne lepšie a aj rýchlejšie, ako starý ultrazoom od Olympusu, ibaže v tej rýchlosti s týmto objektívom občas zle zaostrí 🙁

Pozorovaním letov priateľov, pokecom s nelietajúcimi kamarátmi alebo pri samotnej pilotáži a predvádzaní čo najlepších letov pred kamošmi človeku vyhladne. Na to však usporiadatelia z lučenského modelárskeho klubu, tak ako vždy, mysleli a tak sme sa mali možnosť nie len osviežiť kávou alebo minerálkou, ale aj posilniť. Na obed výborný guláš, popoludní grilované klobásky. Takže plno bolo nie len na oblohe, ale aj pri stolíkoch blízko stanovišťa kuchárov.

Aj ten najkrajší modelársky deň raz musí skončiť, takže sme sa okolo piatej pobalili, rozlúčili s priateľmi a známymi a poďakovali organizátorom za perfektný deň. Kedykoľvek budete v Lučenci nebo otvárať, zatvárať alebo len tak si lietať, ak nám zavoláte, prídeme veľmi radi. Dobré letisko, dobrí ľudia a skvelá partia.

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.