Pajlotmato po zalietaní zaujímavého modelu z čínskej stavebnice plný nadšenia rozhodol sa napísať recenziu, vrátane popisu ním uskutočnených úprav na stavebnici. Nakoľko je materiál vrátane množstva fotografií, značne rozsiahly, rozhodol som sa ho publikovať ako článok.
Zdravím všetkých RC chorobou postihnutých ako som aj ja. Určite sa už niektorí z Vás stihli pokochať videami na skvele lietajúcu Cessnu, ktorú sme zalietavali poslednú nedeľu. Nakoľko som bol požiadaný o skompletovanie a zalietanie modelu, ponúkam Vám svoje poznatky o tejto super vecičke, ktorá stojí za povšimnutie. Dostala sa mi do rúk veľmi zaujímavá Cessna 182 od výrobcu SKYARTEC.
Model je možné objednať zo stránky www.hobbycity.com za viac než priaznivú cenu a to cca podľa kurzu dolára okolo 1800 Sk (bez poštovného) avšak je treba zdôrazniť, že je to cena za kompletne vybavený a na 95 % dokončený model len bez prijímača. Balík máte doma skôr ako keby ste to objednali na Slovensku a to po skúsenostiach, ktoré mám, môžem spokojne prehlásiť. Došlo to za 8 dní od potvrdzujúceho e-mailu od Hongkongskej pošty, čiže cca 2 týždne od objednávky balíku. Model bol zabalený v kartónovej krabici tak vyplnený bublinkovou fóliou, že by sa do toho dalo kopať a modelu by sa nič nestalo. Tento model sa rozhodol kúpiť môj známy po mojom odporúčaní nakoľko chcel model pre začiatočníka aby naučil vnuka pilotovať RC model. Moje zistenie je však také, že model síce môže lietať začiatočník ale odporúčam nastaviť VEĽMI malé výchylky kormidiel a nepoužívať v žiadnom prípade plný plyn (platí pre začiatočníckych pilotov). Hovorím to preto, že ak si pozorne pozriete letové videá, zistíte, že plný plyn som použil len párkrát a to z toho dôvodu, že model o hmotnosti 577 gramov je poháňaný motorom s 1530 kv, vrtuľou 8×6 a trojčlánkom Lipol 1100 mAh. To čo sa deje po tom ako pridáte plyn cez 50 % je niečo neskutočné, model koncepcie Cessna zalieta kompletne celú akrobatickú zostavu a po dnešku môžem spokojne prehlásiť, že po výmene vrtule za GWS 9×5 HD model „visí“ asi na 70 percent plynu. To čo sa deje potom pri stúpavých výkrutoch je naozaj podívaná. Ale ku samotnému modelu od začiatku.
Keď sa mi podarilo vyslobodiť model z tej kopy papierového a plastového odpadu čo s ňou dorazil ihneď som sa pustil do obhliadky modelu. No čo Vám budem hovoriť, už som toho videl dosť a nejaké detaily ma vôbec nepotešili ale k nim sa dostanem jednotlivo. Model je vyrobený vypenením do formy, to znamená, že má aj nejaké detaily na povrchu ako je ryhovanie na klapkách a krídelkách a podobne. Musím však upozorniť, že povrch nie je práve najodolnejší ako sme zvyknutý od iných výrobcov. Dosť na tom vidieť nešetrné zaobchádzanie. Čo ma prekvapilo bol stupeň predpracovania, model v podstate nájdete v krabici dokončený, krídla došli v celku so zalepeným nosníkom krídla a zabudovanými servami. Trup má namontované ovládanie, zabudovaný motor, regulátor aj servá výškovky a smerovky. Smerovka a výškovka v jednom kuse boli zabalené spolu v jednom obale. V ďalšom obale bol podvozok pripravený len na zasunutie do trupu a je to hotové. V poslednom takom menšom balení už len náhradná bižutéria, imbusový kľúč na podvozok a motor a nejaké drobnosti. Model mi zabral cca 1 hodinu práce po úplné dokončenie avšak musím povedať, že som dosť veľa vecí upravil podľa svojho modelárskeho uváženia a skúseností. Fotky ktoré prikladám zachytávajú konkrétne problémy ktoré sa vyskytli. Začnem asi krídlom. Krídlo je vcelku, zmontované, so zalepeným nosníkom a nainštalovanými servami a tiahlami. Prvá vec, ktorá bola odfušovaná výrobcom bolo uchytenie krídeliek, v podstate tak ako aj uchytenie výškovky a smerovky. Krídelká boli uchytené lepiacou páskou vystuženou sklenými vláknami avšak len pozdĺžne. Bola nalepená zospodu aj z vrchu a keďže to podľa mňa lepil nejaký radový pracovník tak len tak v rýchlosti to odbavil tým, že to bolo nielen krivo ale ešte aj to vytláčalo krídelko do hora nad krídlo. Takže som jednoducho strhol pásku zo spodnej strany a problém bol vyriešený. Ak by som model robil pre seba, určite by som vymenil aj ten vrchný záves za pásku vystuženú aj krížom sklenými vláknami. Na fotkách vidieť už upravený problém.
Čo sa týka krídeliek, posledná úprava boli tiahla, ktoré boli „oblúkové“ od výrobcu, čiže som ich odmontoval a len tak v ruke som ich vyrovnal, pôvodne nemali ani poriadny chod. Čo ma prekvapilo bola kvalita pák a vidličiek, tu nemôžem výrobcovi nič vytknúť. Krídlo má servá pravdepodobne len zastrčené do vnútra do vopred pripraveného priestoru alebo maximálne zospodu uchytené obojstrannou lepiacou páskou. Neviem to potvrdiť ani vyvrátiť nakoľko som ich nevyťahoval ale pre pokoj duše by som ich prelepil prúžkom sklenej pásky. Posledná úprava sa týkala konektorov od krídeliek. Krídelká sú zapojené na jeden kábel, ktorého kvalita a spoľahlivosť vo mne vyvoláva pochybnosti. Je to len prerobený klasický konektor na zapojenie do prijímača ale idú z neho dva káble na dve servá. Nejakým spôsobom sú reverzované tak, že majú opačné výchylky takže plne postačuje obyčajný 4 kanálový prijímač alebo je potom možné to zapojiť osobitne a použiť ich ako klapky na pristátie čo je podľa mňa ale úplne zbytočné, pretože model krásne pristáva na malej rýchlosti aj bez nich. Ja som tie predlžovacie káble pre istotu radšej stiahol zmršťovacou bužírkou a aby zbytočne nezavadzali tak som ich stiahol ešte do takého akoby klbka plastovou páskou, viď obrázok.
Krídlo bolo týmto pádom pripravené ale ešte by som predsa len podotkol jednu vec a tou je ochrana nábežnej hrany krídla. Ja som nechcel do toho zasahovať až do tej miery ale keby to bol môj model určite by som prelepil nábežnú hranu krídla sklenou páskou kvôli oderom, nárazom a prípadným núdzovým pristátiam do trávy. Krídlo máme za sebou a teraz trup a to čo s ním súvisí. V trupe sú už vopred nainštalované všetky veci to znamená motor je uchytený, napriamo pripájkovaný ku regulátoru, servá výškovky a smerovky sú zalepené tavnou pištoľou do trupu a všetky tiahla nainštalované.
Pri tiahlach sa zastavím a to z dôvodu, že tu urobili konštruktéri menšiu chybu avšak tá by sa pri štarte alebo pristávaní nemusela vyplatiť. Reč je o tom, že model ma ovládanú prednú podvozkovú nohu spriahnutú so servom smerovky, štandardné riešenie používané bežne avšak tu to niekto nedomyslel buď pri návrhu alebo pri montáži a bolo to nastavené tak, že pri výchylke smerovky napríklad do prava, predná podvozková noha točila doľava a opačne. Viete si asi predstaviť tie dôsledky pri štarte. Úprava je veľmi jednoduchá avšak musíte kvôli nej rozobrať celý predok vrátane motorovej prepážky. Iba tiahlo otočíte povolením imbusového kolíka a pretočíte na druhu stranu. Potom celý systém funguje správne. Čo sa týka tiahla výškovky a smerovky, bolo treba len upraviť dĺžku a to pomocou závitových vidličiek na konci tiahla. Samotný podvozok je v podstate otázka jednej minúty práce pretože ho len zatlačíte do vopred pripravených a zalepených lóží v trupe a upevníte prednú podvozkovú nohu.
Posledná nasleduje montáž kormidiel do vnútra trupu, tu nastal veľký problém nakoľko v návode (ktorý je inak naozaj obsiahly a farebne veľmi dobre a prehľadne ilustrovaný) nieje o žiadnom zásahu do trupu ani zmienky. Je tam len napísané aby ste natreli dosadacie plochy lepidlom a zasunuli kormidlá dovnútra. Prvý pohľad na trup Vám dá jasne najavo, že to nieje vôbec možné pretože medzera v trupe je totižto asi o štyri centimetre kratšia ako dĺžka výškovky v jej najširšom mieste. Po dlhšom tápaní ako to tam bez ujmy na trupe dostať, som si všimol, že na trupe pod nálepkou je z formy vylisovaná nejaké ryska tak som si domyslel, že toto miesto vyrežem a cez tento otvor potom výškovka bez problémov vojde do trupu. Mal som pravdu avšak musím Vás upozorniť, že skôr treba urobiť jednu naozaj dôležitú vec a to je upraviť aj výškovku aj smerovku. Tie sú totižto na povrchu tvrdšie ako trup a krídla a ohybný spoj na ovládanie výchyliek je tu riešený len akýmsi prelisom tenším ako je materiál. Ja veľmi neverím takýmto veciam a skôr či neskôr by to bolo podľa môjho názoru aj tak nutné prerobiť takže ja som to ešte pred zalepením do trupu prerobil na mikro pántiki od MP JET. Ešte odporúčam jemne prebrúsiť hrany pretože tam ostali nejaké nečistoty po formovaní. Potom som len zalepil výškovku do trupu a nastavil dĺžky tiahla. Smerovka bola bez problémov len som ju tak isto prerobil na pántiky.
Tým pádom máme trup hotový a môžeme to zladiť s krídlami. Dosadacie plochy krídla pasujú presne a krídlo len zasuniete do trupu a uchytíte dvoma plastovými skrutkami. Prijímač má vopred pripravené miesto v trupe presne pod krídlom, stačí len urobiť malý otvor na vyvedenie antény z trupu von a zasunúť kábel od krídeliek do prijímača pred upevnením krídla na trup. Pokiaľ máte vodiče od regulátora ku baterke prestrčené von z trupu cez akúsi vaňu kam sa ukladá baterka, na letisku len meníte baterky a nemusíte stále montovať krídlo dolu.
V ďalšej časti by som ešte rád napísal pár slov k mojim ďalším úpravám, ktoré sa prejavili po štyroch letoch a pár úpravám ktoré som robil pri kompletovaní a môžete si ich všimnúť na fotkách vyššie. Nie práve najlepšie sú riešené nálepky na niektorých miestach. Naozaj krásne sú urobené medzi krídlom a výškovkou a smerovkou, to musím uznať, tam to všade pasuje a pekne aj drží. Iné to bolo na koncoch krídel, na smerovke a na papučkách na podvozku. Na viacerých miestach nedosadali a nedalo sa to ani nijak upraviť narezávaním tak som ich jednoducho orezal a aj to krajšie vyzerá a aj to je lepšie z hľadiska aerodynamiky, inak nálepky držia veľmi dobre. Samostatnou kapitolou je však to čo sa ukrýva pod motorovým krytom. Samotný motor je uchytený na plastovej prepážke, ktorá je prichytená na trup tromi samorezkami. Ja osobne by som ale prerobil celé uchytenie motora na preglejkovú prepážku pretože toto uchytenie po štyroch letoch povolilo natoľko, že motor mal vôľu do strán asi dva milimetre čo je dosť a začalo to spôsobovať nemalé vibrácie a zvláštne zvuky za letu. Tu by som rád pripomenul ešte jednu vec a to je fakt, že celý motor drží len na dvoch imbusových červíkoch s priemerom tri milimetre. Tie som okamžite vymenil za veľké skrutky a problém je vyriešený. To, že motor prestal vibrovať je aj zásluha toho, že som vymenil továrenskú vrtuľu za GWS 9×4,7 SF ale odporúčam použiť GWS 9×5 HD samozrejme s použitím gumičkového unášača. Pre istotu som pod uchytením motora pridal ešte jednu malú samorezku a problém je vyriešený. Ďalšia vec je fakt, že továrenské vrtule sú veľmi zle vyvážené a kužeľ je nepresný ako keby robený na kolene, takže ten spôsoboval najväčsie vibrácie. Pokiaľ je baterka usadená v pripravenom priestore malo by byť ťažisko presne nastavené avšak nieje. Model oproti údajom výrobcu 600 gramov vážil dokončený iba 577 gramov. Pri prvom štarte a zalietaní som musel potlačiť trim výškovky výrazne dolu. Model bol ľahký na nos. Podľa mňa by to vyriešilo buď posunutie motora na prepážke o jednu zarážku dopredu alebo potom prerobenie na preglejkové lóže. Model kompletne hotový a pripravený k letu vyzeral asi takto…
Tak a teraz k samotnému letu. Let číslo jedna a dva ste videli na videu takže nemusím veľmi opisovať, skôr by som chcel poskytnúť dobré rady na zálet a niečo málo k lietaniu. Už som toho napilotoval dosť, čo sa týka modelov tak asi všetko okrem vrtulníku. Ale ani s tým moc problém nemám. Čo ma ale prekvapilo boli reakcie na riadenie. Ten model je schopný vzlietnuť pod pol plynu spoľahlivo a lietať pekne kľudne pod pol plynu. Tak ako som spomenul v úvode, za pol plynom sa začína najväčšia sranda. Potom ale treba jemne a z rozmyslom ťahať za kniple. S akrobaciou nieje najmenší problém, na čo by som ale upozornil je klesanie strmhlav dolu, aj vyvážený a vitrimovaný model sa mi stále z nejakého dôvodu pri väčšej rýchlosti stáčal do prava, bolo na to treba myslieť a eliminovať to krídelkami. Ďalšia vec je let na zadku. Vtedy treba fakt veľmi jemne na krídelka a taktiež jemne s výškovkou aby model zbytočne nerobil vlnky. Na pristátie radšej na miernom plyne a netreba ani veľmi korigovať výškovkou. Treba však vybrať dlhšiu dojazdovú dráhu a nespomaľovať model prudko potiahnutím smerovky inak sa spoľahlivo prevalí na krídlo, podvozok je na otáčanie vo väčšej rýchlosti nestabilný. Inak je to super lietadielko s dobou letu podľa narábania s plynom tak medzi 15 až 20 minút podľa prvých meraní, pri ostrej akrobacii a množstve stúpavých výkrutov som sa sa ním vyblbol za 8 a pol minúty. Čo chcem ale zdôrazniť je konfigurácia pohonu s baterkou Hextronik 3S1P 1300 mAh 20 C. s touto baterkou je oveľa lepšie vyvážený model aj oveľa ostrejší. Je trošku tažšia ako baterka od výrobcu a tým pádom je aj tažisko tak ako má byť. Baterka sa dá dokúpiť za ďalších 12 dolárov a keď ku nej použijete GWS 9×5 HD, garantujem Vám visenie modelu na 70 percent plynu. Keby som si to dnes neoveril tak by som to netvrdil aj keď je zaujímavé a dosť zábavné vidieť Cessnu visieť. S týmto pohonom ale opatrne pri akrobacii, občas to vydávalo také zvuky ako keby sa to chcelo vzdať. Hlavne jemne vyberať premety a podobne, predsa len je to polystyren. Inak by mu neuškodilo ani zalepiť uhlíkovú pásnicu 4 x 0,5 mm do krídel a strach pominie. No, moje konečné hodnotenie a verdikt znie asi takto:
Ak niekto z Vás, nemá čas doma stavať model, alebo nemá chuť sa doma baviť brúsením depronu a nechce investovať veľké peniaze do drahých stavebníc, toto je to správne riešenie, už len preto, že je to kompletne vybavené a na dokončenie potrebujete jednu hodinu práce.
Je to riešením ako pre začiatočníkov, tak pre tých ktorý si chcú zalietať akrobaciu niekde za bytovkou alebo na malom ihrisku, spoľahlivo štartuje z cesty alebo z ruky, nemá problém lietať pomaly a tiež sa vie poriadne rozohniť. Viem, je to stále len čína ale z toho čo som doteraz videl, toto je ČÍNA ČO SA VÁŽNE OPLATÍ. Okrem toho vyzerá vážne dobre a pokiaľ sa Vám zdá Cessna 182 opozeraná, na stránke je na výber rovnaký model BELLANCA SUPER DECATHLON, tiež veľmi atraktívna. A na záver ešte jedna vec, JA TO CHEM TIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEŽ… PAJLOTMATO
Ešte som predsa zabudol nejaké veci…Servá sú v tom štyri rovnakého typu a veľkosti, predpokladám tak cca 8 alebo 9 gramové, baterka je 3S1P 1100 9C až 15C ale výrobca ju odporúča nabíjať maximálne 1A takže neviem predpokladať jej životnosť. Regulátor je 18A ich výrobnej značky, ktorý Vám pred lietaním ako BONUS aj zahrá melódiu 🙂
Ahoj Mato, dakujem za skvelu recenziu, asi si ho kupim aj ja. Este raz vdaka.
Nemáš za čo Mirčo, napísal som tam všetko aby potom tí čo sa to rozhodnú kúpiť, predsa len neboli sklamaní ak by to nesplnilo ich očakávania. Ja ešte počkám kým HobbyCity doplní zásoby lietadiel a kúpim si tú Bellancu Decathlon, tá sa mi viac páči…
Nazdar , chcem poprosiť či niekto nemôže napísať akým spôsobom nakupovať na tej stránke http://www.hobbycity... Ja som sa pokúšal ale na určitom bode sa neviem pohnúť a žiadnu logickú ponuku čo stlačiť to nedáva.Ked to ten človek to kupoval tak ako platil ,a ostatné podrobnosti ak sa dá. VEEEEEEEEELLLLLLLLLMMMMOOOOO vopred DAKUJEM. Kamil Birkner
Nazdar. Ja som pisal tu recenziu a nakupujem z Hobbycity pre seba a svojich kamaratov dost casto. Ak to predsa len nebudes vediet, mozeme sa dohodnut, ze mi posles peniaze na ucet a ja ti to objednam, inak je to velmi jednoducha zalezitost. V prvom rade si treba vytvorit konto kde si registrujes udaje ako adresu, meno a podobne. Potom sa len do svojho konta prihlasis a nahadzes do kosika co chces kupit. Tam treba dat pozor na to kolko toho maju skladom inak sa nedockas balika tak skoro. Tiez sleduj kolko ti ostava gramov do balika za urcitu sumu postovneho, inac to nahadzuje dalsie dolare za postovne a ostanu tam nevyuzite grami. Potom vojdes do kosika, este to prekontrolujes a stlacis BUY NOW. potom len preklikavas, skontrolujes ci ti to dalo spravnu adresu a hodi ta to na stranku http://www.paypal.com kde by si mal mat vytvorene konto s registrovanou platobnou kartou. Ak to chces platit len kartou tak to nejde na tej stranke, musis najprv registrovat tvoju platobnu kartu na paypale a potom mozes nakupovat. Tiez treba mat overene ci je na karte obnos penazi zodpovedajuci fakture, inak ta z paypalu zhodi, na dlh to nefunguje 🙂 Ak budes nieco konkretne potrebovat napis mi na moj mail martin.sirko@seznam.cz alebo ti poslem cislo na mobil a mozeme to prekonzultovat. Pajlotmato
Mna by zaujimalo ako to je s clom. Zaplatim cez paypal, to chapem, pride balik postou, pravdepodobne pride asi z tretej krajiny, t.j. nie z EU, teda treba platit clo (nad urcitu hodnotu tovaru, ktoru to asi ale presiahne). Treba clo platit , ak ano, kolko je potom konecne cena napr. tej Cessny ?
Clo je zanedbateľné. DPH treba a to je 19% z ceny. To sa platí colníkom.
Pokiaľ máš o ňu záujem detaily mailom, prosím.
Zdravim vsetkych a dakujem za pochvalne maily aj tie kriticke samozrejme a prave kvoli nim som sa rozhodol napisat este par slov sem do diskusie. Nakolko mi pisali dvaja pani, neviem ci je lepsie ich menovat alebo nie, ale radsej to neurobim, ze model im nechce „visiet“ tak by som rad zdoraznil este raz. Toto nieje EXTRA, ani CAP, ani JAK ani nic podobne. Toto je CESSNA a model mi zavisel asi tak, ze tam bola vrtula 9×5 HD a ked som to z vodorovneho letu natiahol nizko nad zemou a trosku ubral, model sa mi postavil do sviecky a aby to nepadlo automaticky som tam hodil plny plyn, model zavisel asi na sedem alebo osem sekund a to doslova ze zavisel a potom ho to vytiahlo hore. Ak ho chcete udrzat dlhsie, nieje to jednoduche nakolko som to skusal posledny piatok s kolegovym modelom a treba na to velke vychylky kormidiel a exceletne rychle reakcie na kniploch. Toto nieje akrobat. Ak chcete trenovat podobne veci nieje problem doniest hociktory akrobat, ktory je v ponuke na stranke. Asi tolko k viseniu, ak budete mat este predsa len niekto dotazy tak mi piste na mail ale toto snad vsetko vysvetli. PAJLOTMATO
Musím aj ja pochváliť vyčerpávajúci članok, naozaj celkom vydarená recenzia. Chcel by som sa ale opýtať, lebo som to nikde ani v diskusii nenašiel, koľko stojí prepravné napríklad takej zásielky ako bola krabica s tou Cesnou? Dík.
Nazdar Maťo, tak som podla tvojho návodu postupoval ,ale som dal aj nové motorové lože z hliníkového plechu. Nemenil som však vrtulu ani unášač ,nechal som sa zlákať celkovým designom. Následoval zálet . Letelo to pekne ale po ubratí plynu sa ozvali šialené rezonancie a po pár minútach som stratili kontrolu a šupho do žita. Poškodenie minimálne ,ale dôvod neskutočný!!!!!!!!!!!!!!!!! Tá vybrácia zapríčinila že vypadol kryštál!!!!!! Okamžitá výmena za GWS a gum.unášač je nutná. To znamená že tá recenzia je dokonalá, a netreba nič vynechať pri kompletáži modelu. Dakujem za všestrannú pomoc. Kamil
Ahoj, koupil jsem si také tento model a právě ho dodělávám. Těžiště mi vyšlo asi 7 cm od náběžné hrany. Jaká je optimální poloha těžiště? díky za odpověd jirka
Něco podobného jsem viděl v nabídce od Graupnera,vysílač na frekvenci 2.4Ghz.Detaily jednotlivých dílů o 1000% lepší,ale taky i cena. Kompletní set necelých 8000.-kč.Co si myslím že pro začátek,nebo jenom pro lítaní někde za barákem ja docela hodně.Proto se přikláním radši k levnější Číne.A proto je to jako Trabant.Poslouží,ale neosluní.
Táto Cessna je tretí model jedného kolegu v klube. Lietať sa učil s depronovým Juniorom, ktorého zrušil. Potom si postavil depronovú Cessnu a tú tiež zrušil. Teraz lieta s touto Cessnou, učí sa s tým akrobačku, lety na chrbte a podobne.
Minule zahlásil, že nebyť tohto stroja, tak sa ešte furt učí alebo furt stavia nové éro. Toto len zdvihne zo zeme, opráši a znova letí a môže sa učiť. Tá pena vydrží totiž veľa a s gumičkovým unášačom sa ani nelámu vrtule.
Tento model totiž nemá oslňovať. Nie je určený špičkovým pilotom. Jeho úlohou je začiatočníkovi dať do ruky lacné náradie, ktoré mu nebude ľúto otĺkať o zem a ktoré toto otĺkanie bezpečne vydrží. A vyzerá pri tom, ako skutočné lietadlo. Takže ak sme pri tých autách, tak nijaký trabant, ale solídny ford.
Ahojte piloti Cessny 182-vďaka PajlotMaťovi mám aj ja tento stroj a čo si chudák vytrpel je na osobitný blog:-). Ale chcem sa s vami podeliť o konečnú úpravu uchytenia mnotora,ktorá spočiva v dierkovanom plechu z Baumaxu a preglejkovom štíte na ktorý sa U-konzola motora samorezkami prikruti. Po 3 krutých haváriách /6 m pád na čumák/ keď sa plech dokrúti /deformačná zona/ ty ho povystieraš,namaľuješ a letíš bez straty desítky /až na zlomenu vrtuľu ak ju neuchytávaš na gumičku. Pokusim sa vložiť obrazky z upravy Cessny ak to budem vedieť… Aha Ďusi to nejak pre komentare zamedzil,takže to doplním linkom v následnom komentáry. Letu zdar! Pavel123
Tu je link na horepopisanú úpravu – obrázková časť. Si modelár,takže ďaľšie vylepšenia su v tvojej réžii. http://picasaweb.google.com/pavel.zauska/PravaCessny182SKYARTECUchytenieMotora Pavel123
chcem sa spitat ci je je to plna sada alebo sa veci musia dokupit
A Maťo to v tom článku nenapísal?
Chcel by som sa spytat aky prijmac by bolo vhodne pouzit . Som zaciatocnik tak prosim poradte
V podstate akýkoľvek. Myslím prijímač, nie tie hračky zo setov. S počtom ovládaných funkcií by nemal mať problém žiadny z nich, treba však dať pozor na jeho citlivosť, resp. dosah.
Neurobíš chybu, keď si kúpiš JETI REX 5 MPD. Malý, šikovný a v EVO s ním lietam až 600 m ďaleko.
Máme odskúšané aj čínske prijímače, s dosahom 200 až 600 metrov, teraz sú ale problémy s ich dodávkou, takže kým sa nevyriešia, nemôžem slúžiť.