P-51D MUSTANG od výrobcu ART-TECH

Pajlotmato dostal k zostaveniu a zalietaniu ďalší model: P-51D MUSTANG od výrobcu ART-TECH. Opäť pre vás pripravil recenziu modelu s fotografiami a dve videá zo záletu.

Tak a je to tu 😉 Opäť a zase sa mi dostali do rúk nejaké fajnové vecičky z tej čínskej tržnice tu za rohom 😉 V ďalšej recenzii sa trošku povenujem krásnej a veľmi podarenej replike lietadla P-51D MUSTANG od výrobcu ART-TECH. Tento model opäť nie je pre mňa len som ho objednával pre známeho a dostal som opäť dôveru to zostaviť a zalietať čo ma samozrejme veľmi potešilo. Takže k veci. Po skúsenostiach z časov minulých sem nebudem písať koľko model stojí pretože si to každý môže veľmi jednoducho pozrieť a prepočítať na stránkach predajcu. Model došiel v trošku väčšej škatuli ako ostatné modely ale keďže je to RTF stavebnica je to samozrejme, zvlášť keď vezmeme do úvahy rozpätie krídel 960 mm a dĺžku 780 mm. Prikladáme sem aj fotky modelu tak ako ho má výrobca v ponuke a tiež tak ako som ho prvý krát vybalil zo škatule.

Mustang recenzia

Mustang recenzia_html_634b4e63

To čo musím podotknúť je, že aj keď je model vyrobený z polystyrénu vypenením do formy, všetky detaily sú prepracované veľmi pekne a čisto. Model som mal na rozdiel od Cessny od výrobcu SKYARTEC zmontovaný a kompletne pripravený na let za cca 15 minút a to som ešte vyrábal na novo jednu časť ktorú popíšem neskôr. V balíku je model pevne uchytený a rozmiestnený tak aby nedošlo ku poškodeniu takže mi dalo aj dosť práce to dostať von z tej hromady lepiacej pásky a fólie čo to chránila. Krídla sú kompletne zmontované z vopred nastavenými a uchytenými servami a taktiež konzolami na uchytenie podvozku. Trup je tiež kompletne osadený servami, motorom, regulátorom len bez kormidiel a kužeľa s vrtuľou. Okrem toho sú samostatne ešte kormidlá, podvozkové nohy, nabíjačka na priloženú lipolku a nejaké „nářadíčko“, t.j. kľúč na motor a malý skrutkovač. Výrobca dodáva aj náhradnú štvorlistú vrtuľu. Čo je zaujímavé je že je ku tomu aj CD zo softwarom a kábel USB s prevodníkom na pripojenie vysielača k PC a k simulátoru. Nakoľko som nemal ani čas a už ani možnosť to otestovať budem môcť na toto napísať viac až keď to za mňa urobí šťastný majiteľ modelu.

Tak ak ku stavbe. Ako som už spomínal, na tento model som obetoval asi 15 minút môjho drahocenného času 😀 Model som najprv vybalil, dobre som si to poobzeral a keď som rozdýchal ten pohľad na motor (priemer odhadujem tak na 35 až 40 mm), ktorý použil výrobca tak som začal kompletovať. Asi prvé čo treba urobiť je vsunúť pripravené podvozkové nohy do pripravených konzol na uchytenie v krídle. Prácička na cca 20 sekúnd. Potom som vzal svoj malý prijímač REX 5 MPD a na jednu stranu som prilepil obojstrannú pásku. Potom som ho len tak prilepil na spodok trupu pod krídlo a anténu som cez vopred výrobcom pripravený bowden prestrčil von z trupu, super jednoduché a účelné riešenie. Potom som už len pozasúval káble od jednotlivých serv a regulátoru a krídlo jednoducho zasunul na svoje miesto a prichytil dvomi pripravenými polyamidovými skrutkami M3. Tu nastal jediný problém, ktorý sa vôbec vyskytol na lietadle a to bolo uchytenie matiek v trupe, ktoré bolo riešené dosť nešťastne zalepenými klasickými kovovými matkami v plastových dokoch a tie boli vlepené potom v trupe nejakým lepidlom, ktoré nevydržalo ani prvé pripevnenie a to som nijak zvlášť silno nedoťahoval tie skrutky. Celý ten systém vyzeral asi takto:

Mustang recenzia

Takže som jednoducho narezal malú doštičku z cuprextitu, ktorý sa používa na výrobu plošných spojov a na jednu stranu som v potrebnej vzdialenosti napájkoval dve matky a celú doštičku v jednom kuse som prilepil do trupu namiesto tých pôvodných. Riešenie sa ukázalo veľmi dobre a poskytuje oveľa väčšiu pevnosť a spoľahlivosť.

Ďalším krokom bolo uchytenie kormidiel a nastavenie dĺžky ich ovládania. Takže som prichytil výškovku dvoma skrutkami, zastrčila sa zvrchu smerovka a potom sa to cele poistilo plastovými prechodmi a štyrmi skrutkami po ich obvode. Keďže všetko perfektne pasovalo nemusel som nič dopasovať ani rezať či vŕtať. Potom som už len nastavil dĺžku tiahel na smerovke a výškovke čo nie je žiaden problém nakoľko sú na koncoch vidličky na závit. Posledná vec je namontovať krásnu maketovú štvorlistú vrtuľu a kužeľ čo Vám tiež nezaberie akosi veľa času.

Teraz pár vecí ktoré by som ešte pochválil a ktoré trošku skritizoval. Keď už sa naozaj tak pohrali s detailmi mohli do toho krásneho preskleného kokpitu dať okrem sedačky, palubovky a nejakých iných vecí aj pilota, aspoň nejakého polystyrenového ale tak pokiaľ niekomu chýba myslím, že toto až taká vada nieje. A možno ešte jedna vec, ktorú by som podotkol je to uchytenie krídel. Ak niekto nechcete riskovať nejakú náhodu, vymeňte aj tie polyamidové M3 skrutky za kovové a môžete mať srdce na pokoji. Mne sa po druhom zakrútení stalo, že jeden sa ulomil. Pochváliť by som chcel opäť a zase detaily, krásne samolepky a tiež pefektný maketový podvozok, super pružiaci a odolné mäkké gumené kolieska. Možno by som ešte pre dokonalosť detailov premaľoval imitácie guľometov na čierno ale pokiaľ chcete len lietať tak sa s tým nemusíte zaťažovať. Toto nebol môj model, takže som do toho nechcel moc zasahovať čo sa týka vzhľadu.

Posledná vec je nabiť lipolku a nastaviť na vysielači správne výchylky kormidiel a nulové polohy serv. Lipolka má opäť od výrobcu vopred pripravené miesto a tento krát naozaj perfektne vyrátané pretože model je po jej uložení na určené miesto perfektne vyvážený. Ja som nevydržal a tak ako už Ďusi spomínal hneď som ho volal na zálet. To čo nasledovalo nás úplne dostalo a vy si to môžete pozrieť na videu. Model sa po pridaní plynu zdvihol na predné podvozkové nohy asi po metri rozjazdu a po ďalších pár metroch sa poslušne vzniesol k oblohe. Keby som trošku nepoznal históriu letectva povedal by som, že jeho predloha bola poslušná výcviková mašinka a nie stíhačka z druhej svetovej 😉 Model lieta na fakt minimálnej rýchlosti a NEPADÁ ani po krídle ani nikam do strán ani nič podobné a to som ho fakt poriadne preskúšal aj počas ďalších letov. K pilotáži by som dodal len jednu vec a tou je, že aj pri štarte aj pri pristátí model treba ťahať na plnú výškovku aby nechytal vrtuľu o zem.

Ešte by som sa pár slovami vrátil k nabíjačke dodanej ku stavebnici. Keďže sa jedná o lipol batériu neodporúčam nikomu nabíjať ju touto nabíjačkou ak chcete aby vám baterka vydržala aspoň tú jednu sezónu. Je to len klasická adaptérová nabíjačka z výstupným konštantným prúdom na nabíjanie a bez balancera, okrem iného je to určené pre americké zásuvky takže by ste aj tak museli zháňať redukciu ku tomu takže s touto časťou ani nepočítajte. Prikladám aj nejaké fotky zo záletu a tiež video.

Mustang recenzia_html_7c678040

Mustang recenzia_html_m8cb3e66

Mustang recenzia_html_4a757de7

Mustang prvý let

Druhý let modelu P-51D MUSTANG od výrobcu ART-TECH

Moje zhrnutie znie asi takto. Model určený pre pilotov začiatočníkov a to myslím úplne vážne. Pri hmotnosti 562 gramov proti udávanej 550 výrobcom model lieta ako poslušná cessna. Určite by som ho neodporučil ako prvý model ale ako druhý s kľudným svedomím áno. Ak sa vám páčia tieto mašinky z druhej svetovej vojny tak neváhajte. Aj keď teda musím podotknúť, že získať ho nieje jednoduché keďže je stále výpredaný 😀 Mne sa model veľmi páčil a lietanie s ním je naozaj zábava. Ak budete mať akékoľvek otázky viete kde ma kontaktovať.
PAJLOTMATO

10 komentárov k P-51D MUSTANG od výrobcu ART-TECH

  • pit  napísal:

    dobry den ten clanok je fakt super…dusi and pajlotMATO You are the best…. mam jednu otazku…. kolko % musim pripocitat ku zasielke aby som dostal konecnu sumu(bez postovneho) myslim tym iba za dane a clo…. veelmi pekne dakujem….:-)))

  • frederik  napísal:

    Chcel by som doplnit: Od ARTTECH je tiez Mustang P-51D mini. kde rozpetie je 750 mm a dlzka 610 mm ma ovladane 3 kanaly -motor , kridelka a vyskovka. Nema podvozok. hmotnost 378 g Spracovane -pekne , ale bola odlomena smerovka -cca 1 cm od vrchu (odlomeny kusok bol pribaleny) + poskodeny koniec kridla. Pri tom je krabica masivna (nebola poskodena) Nabijacka – trafo na 9 V je pre azijsku normu -110 v. Vrtula je len dvojlista. Ale je pribalena jedna nahradna. Pri cene postovneho je lepsia kupa model uvedeny v recenzii.

  • pilotek2  napísal:

    Dokáže ten mustang pristáť aj na trávniku?A koľko by stálo všetko aj s poštovným a všetkým tým.

    • Ďusi  napísal:

      Na videu je vidno, že pristávať sa musí pri práci s výškovkou, aby sa neprevrátil na čumák. Na tráve to vidím pre začiatočníka ako problém.

      Mustang je úzky profil a otázku ceny by som radšej riešil súkromnou správou.

      • pilotek2  napísal:

        A dá sa pristavať bez neho.Tu cenu napíš súkromnou správou.

        • Ďusi  napísal:

          Pozri si tie fotky v článku a bude ti jasné, že mustang bez podvozku nemôže pristávať, má pod krídlom olejový chladič.

  • lacimir  napísal:

    Tiež sa mi tá recenzia páči. Ako by to písal sám distribútor. 🙂 . Trochu som sa snažil hľadať na nete, kde by sa táto RTF dala kúpiť, ale bohužial som nepochodil. V hobbycity to už nemajú, lebo ich asi ART-TECH zrušil z listu predajcov. Chcem sa opýať, či mi neviete poradiť, kde by sa dal tento P51D zohnať, ale originál od ARTTECH. Vďaka za odpoveď.

    • ecio  napísal:

      Pre tych, co maju zaujem o toto lietadielko, je „k mani“ na: http://www.nitrotek.co.uk/R7601A.htm Seriozne, odskusane, dorucenie do 5 dni.

      • Ďusi  napísal:

        Tento Mustang je vybavený vysielačom a iným motorom, ako ten, o ktorom je recenzia. Avšak podobným motorom bol neskôr vybavený aj náš Mustang, čím získal trochu na rýchlosti 😉

        Teda táto stavebnica z Anglicka nie je pre začiatočníkov. Je tam síce vysielač, je tam simulátor, ale…

  • lacimir  napísal:

    Hej, Nitrotek som nasiel a aj som nasiel polsky nitrotek pozri http://www.aukro.cz/item442754140_p_51d_mustang_radiem_rizene_letadlo.html ,ale stale to vijde aj s dopravou cca na 5000,- SK.

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.