Elektrovetroň – diel II. – Kormidlá

Predpokladám, že Elektrovetroňa bude stavať úplný začiatočník a preto sa pokúsim stavbu opäť detailne popísať. Začneme kormidlami. Jednak je ich stavba jednoduchá, jednak spotrebujú málo materiálu, takže v prípade omylu ich ľahko urobíme znova. A precvičíme si na nich použitie všetkých materiálov aj technológií.

Hlavným materiálom VOP a SOP je Depron hrúbky 4 mm. Na platňu nakreslíme podľa výkresu alebo obkreslením šablón z tvrdého papiera alebo tenkej plastovej fólie tvar kormidiel a ostrým lámacím nožíkom vyrežeme najlepšie pomocou oceľového pravítka. Vonkajšie hrany po obvode zabrúsime ostrým šmirgľom do oblúčika.

Elektrovetron-kormidla

Na výkrese je rozmer kormidiel vrátane výstuh!

Ďalšou operáciou bude nalepenie výstužných líšt. Na obe polovice VOP nalepíme buď smrekovú lištu 4×2 mm alebo balzovú 4×4 mm. Smrekovú lištu sa mi osvedčilo lepiť disperzným lepidlom (Ponal Expres, Soudal 67) a nechať zaťaženú do uschnutia, balzovú purexom (Soudal 66). Pokiaľ budete Elektrovetroň poháňať motor MIG 400 7,2 napriamo, tak s vystužovaním SOP sa nemusíte nemáhať. Pri ostrejšom pohone doporučujem pevnú časť vystužiť balzovou lištou 4×4 mm.

Junior-VOPaSOP

Výstuha VOP zabráni prehýbaniu výškovky za ostrejšieho letu alebo pri vetre ale najmä zabráni poškodeniu modelu počas transportu. Stačí totiž oprieť model o chvost a trochu pritlačiť a krehký Depron môže prasknúť.

Závesy pohyblivých častí môžeme realizovať viacerými spôsobmi. Mne sa najviac osvedčilo použitie „pántov“ z tenkej plastovej fólie napr. z hrebeňovej väzby dokumentov či katalógov alebo z diskety. Na smerovku stačia dva pásiky o rozmeroch 5 x 15 mm, na výškovku použijeme štyri. Konce pásikov zdrsníme jemným šmirgľom alebo predierkujeme, aby na nich lepidlo lepšie držalo a záves sa nevytrhol z Depronu.

Do Depronu urobíme drážku špičkou lámacieho nožíka. Do výstužných líšt VOP musíme drážku ešte pred nalepením líšt na Depron vyrezať alebo vybrúsiť. My používame v klube malú ručnú elektrickú brúsku. Po nalepení drážku prehĺbime do Depronu opäť lámacím nožíkom. Potom do jednej časti kormidla špičkou bralenky nanesieme trochu purexu a vtlačíme pásik závesu. Po vytvrdnutí lepidla postupujem rovnako s druhou časťou kormidla. Medzi oboma plochami necháme medzeru 2 mm, aby sa nám pohyblivá časť plochy mohla voľne pohybovať.

Junior-VOPaSOP

Viac o závesoch sa dočítate v článku Závesy kormidiel malých modelov

Ovládacie páčky kormidiel môžeme použiť hotové napr. MP JET, vyrobené z plastu.

Junior-VOPaSOP

Alebo si ich sami vyrobiť. Ideálnym materiálom sa javí tenká preglejka hrúbky 1 mm, prípadne plastové dostička napr. z výstražných tabuliek.

Junior-VOPaSOP

Páčky robím tak, že prvý otvor na tiahlo je asi 8 mm od povrchu kormidla, teda 10 mm od jeho osi. Druhý je o 3 mm ďalej. Tiahla používam z oceľového drôtu 0.8 mm a preglejku vŕtam vrtákom 1 mm. Šírka páčky v Deprone je 15 mm a sú v nej v mieste zalepenia dve dierky 1 mm, aby nimi prestúpil purex a nevytrhávali sa z kormidla.

Pri lepení páčiek si treba uvedomiť, že osa otvorov pre tiahlo musí prechádzať osou otáčania kormidla, teda stredom medzery mezi pevnou a pohyblivou časťou kormidla. Inak by totiž výchylky kormidla na obe strany neboli rovnaké, dochádzalo by k tzv. diferenciácii výchyliek. Preto najmä na páčke VOP musíme v mieste pravého uhla trojuholníkovej páčky „vyzobnúť“ drážku na výstužnú lištu.

Hotovú výškovku a smerovku zlepíme na seba purexom a počas vytvrdzovania lepidla zaistíme opornými trojuholníkami či inými vhodnými predmetmi tak, aby boli na seba kolmé. Tým sú v podstate kormidlá hotové. Rohové spoje môžeme prípadne vystužiť depronovými lištami 4×4 mm.

Nabudúce sa pustíme do stavby krídla.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.