Predpokladám, že Elektrovetroňa bude stavať úplný začiatočník a preto sa pokúsim stavbu opäť detailne popísať. Začneme kormidlami. Jednak je ich stavba jednoduchá, jednak spotrebujú málo materiálu, takže v prípade omylu ich ľahko urobíme znova. A precvičíme si na nich použitie všetkých materiálov aj technológií.
Hlavným materiálom VOP a SOP je Depron hrúbky 4 mm. Na platňu nakreslíme podľa výkresu alebo obkreslením šablón z tvrdého papiera alebo tenkej plastovej fólie tvar kormidiel a ostrým lámacím nožíkom vyrežeme najlepšie pomocou oceľového pravítka. Vonkajšie hrany po obvode zabrúsime ostrým šmirgľom do oblúčika.
Na výkrese je rozmer kormidiel vrátane výstuh!
Ďalšou operáciou bude nalepenie výstužných líšt. Na obe polovice VOP nalepíme buď smrekovú lištu 4×2 mm alebo balzovú 4×4 mm. Smrekovú lištu sa mi osvedčilo lepiť disperzným lepidlom (Ponal Expres, Soudal 67) a nechať zaťaženú do uschnutia, balzovú purexom (Soudal 66). Pokiaľ budete Elektrovetroň poháňať motor MIG 400 7,2 napriamo, tak s vystužovaním SOP sa nemusíte nemáhať. Pri ostrejšom pohone doporučujem pevnú časť vystužiť balzovou lištou 4×4 mm.
Výstuha VOP zabráni prehýbaniu výškovky za ostrejšieho letu alebo pri vetre ale najmä zabráni poškodeniu modelu počas transportu. Stačí totiž oprieť model o chvost a trochu pritlačiť a krehký Depron môže prasknúť.
Závesy pohyblivých častí môžeme realizovať viacerými spôsobmi. Mne sa najviac osvedčilo použitie „pántov“ z tenkej plastovej fólie napr. z hrebeňovej väzby dokumentov či katalógov alebo z diskety. Na smerovku stačia dva pásiky o rozmeroch 5 x 15 mm, na výškovku použijeme štyri. Konce pásikov zdrsníme jemným šmirgľom alebo predierkujeme, aby na nich lepidlo lepšie držalo a záves sa nevytrhol z Depronu.
Do Depronu urobíme drážku špičkou lámacieho nožíka. Do výstužných líšt VOP musíme drážku ešte pred nalepením líšt na Depron vyrezať alebo vybrúsiť. My používame v klube malú ručnú elektrickú brúsku. Po nalepení drážku prehĺbime do Depronu opäť lámacím nožíkom. Potom do jednej časti kormidla špičkou bralenky nanesieme trochu purexu a vtlačíme pásik závesu. Po vytvrdnutí lepidla postupujem rovnako s druhou časťou kormidla. Medzi oboma plochami necháme medzeru 2 mm, aby sa nám pohyblivá časť plochy mohla voľne pohybovať.
Viac o závesoch sa dočítate v článku Závesy kormidiel malých modelov
Ovládacie páčky kormidiel môžeme použiť hotové napr. MP JET, vyrobené z plastu.
Alebo si ich sami vyrobiť. Ideálnym materiálom sa javí tenká preglejka hrúbky 1 mm, prípadne plastové dostička napr. z výstražných tabuliek.
Páčky robím tak, že prvý otvor na tiahlo je asi 8 mm od povrchu kormidla, teda 10 mm od jeho osi. Druhý je o 3 mm ďalej. Tiahla používam z oceľového drôtu 0.8 mm a preglejku vŕtam vrtákom 1 mm. Šírka páčky v Deprone je 15 mm a sú v nej v mieste zalepenia dve dierky 1 mm, aby nimi prestúpil purex a nevytrhávali sa z kormidla.
Pri lepení páčiek si treba uvedomiť, že osa otvorov pre tiahlo musí prechádzať osou otáčania kormidla, teda stredom medzery mezi pevnou a pohyblivou časťou kormidla. Inak by totiž výchylky kormidla na obe strany neboli rovnaké, dochádzalo by k tzv. diferenciácii výchyliek. Preto najmä na páčke VOP musíme v mieste pravého uhla trojuholníkovej páčky „vyzobnúť“ drážku na výstužnú lištu.
Hotovú výškovku a smerovku zlepíme na seba purexom a počas vytvrdzovania lepidla zaistíme opornými trojuholníkami či inými vhodnými predmetmi tak, aby boli na seba kolmé. Tým sú v podstate kormidlá hotové. Rohové spoje môžeme prípadne vystužiť depronovými lištami 4×4 mm.
Nabudúce sa pustíme do stavby krídla.
Komentáre