Model z Depronu – diel IX. – V-krídlo s krídelkami

Junior 400 je model pre začiatočníkov. Keď sa však začiatočník naučí lietať, pristávať aj štartovať či jednoduché obraty, prichádza čas, kedy zatúži po niečom novšom, lepšom, výkonnejšom. Kedy už mu jednoduchý ušatý hornoplošník nestačí. V tejto situácii som navrhol na osvedčený trup nové krídlo, aby prechod na nový model nebol prekvapením, ale plynulý. Aby sa dalo využiť existujúce vybavenie a naučené postupy. Vzniklo V-krídlo s krídelkami.

Základným stavebným materiálom je opäť Depron hrúbky 4 mm a balza hrúbky 4 mm na hlavný nosník. Celkové rozpätie krídla sme odskúšali od 105 do 119 cm, kratšie sa nám javí lepšie aj rýchlejšie. Hĺbka krídla je rovnaká, ako u ušatého.

Základom krídla je stredový panel. Môže byť z Depronu alebo z balzy hrúbky 4 mm. Jeho šírka je podľa šírky trupu asi 80 až 90 mm. Dôležité je, aby bol naozaj pravoúhly. Vpredu zrazíme hranu na prilepenie horného poťahu, vzadu na odtokovke tiež, rovnako ako v prípade stavby stredu klasického krídla. 55 mm od prednej hrany si urobíme značku na prilepenie nosníka.

Junior-V-kridlo-02

Nosník krídla si pripravíme z balzovej lišty 4×15 mm. Skladá sa z troch častí. Najdôležitejšia časť, stredná, určuje vzpätie krídla a prípadná nepresnosť bude mať vplyv na celé krídlo a tým aj model. Rozmery sú na obrázku, dbajte, aby všetky rezné hrany boli kolmé. Celková dĺžka stredu je teda 330 mm, ak je stred široký 80 mm (mám trup široký 52 mm). Od tohto stredu na obe strany sa nosník zužuje. Nosníky oboch polovíc krídiel sú tiež z balzy 4×16 mm dĺžky 500 mm, na jednej strane zrezané pod rovnakým uhlom, ako konce stredovej časti nosníka, teda vo vzdialenosti 125 mm od konca sa zužujú tak, aby po nasadení zhora na stred tvorili plynulý nosník výšky 15 mm so vzpätím s rovnou časťou v strede. Na zlepenie použite svoje obľúbené lepidlo na balzu, ja som použil purex v tenkej vrstve a nechal zaschnúť zaťažené, aby sa jednotlivé časti nosníka vzájomne neposunuli.

Junior-V-kridlo-05

Hotový nosník nalepte na stred krídla tak, aby jeho predná časť bola vo vzdialenosti 55 mm od predného okraja. Dobre ho zaťažte a dbajte na jeho kolmosť k stredu a na bočné strany stredu krídla! Záťaž je vhodné podložiť lištou rovnakej výšky.

Junior-V-kridlo-06

Najdôležitejšia časť krídla je hotová, tak prilepte rebrá. Najprv prednú časť, celkom 4 ks, vzdialenosť medzi strednými rebrami je cca 30-35 mm. Rovnako tak zadnú časť rebier. Získate ich tak, že z rebra z Depronu 4 mm odrežete prednú časť dlhú 50 mm, vyrežete 4 mm (hrúbka nosníka) a zostane Vám zadná časť, rovnako ako v prípade obyčajného U-krídla.

Junior-V-kridlo-09

Takmer hotový stred krídla je pripravený na montáž serva krídeliek. Servo je priskrutkované dodávanými vrutmi do dvoch balzových trámikov. Prvý je prilepený opretý zo zadnej strany o nosník a medzi stredové rebrá, druhý je vo vzdialenosti dĺžky serva+2 mm. Šírka trámikov stačí cca 8 mm, výska je závislá od serva a jeho ovládacej páky. Musí byť taká, aby ovládacia páka krídeliek s blimpami/koncovkami tiahla bola aspoň 1 mm nad horným poťahom stredu krídla z Depronu 4 mm. Trámiky lepím do Depronu purexom.

Junior-V-kridlo-11

Je čas prilepiť spodné poťahy krídiel. Opäť na vyrezaný kus Depronu 4 mm zrežeme na nábežnej časti 5 mm a odtokovej 15 mm a označíme od predu 55 mm značku pre prednú hranu nosníka. Malé množstvo purexu naneste na spodnú stranu nosníka aj na priliehajúcu stranu stredu krídla a zaťažené najskôr jednu a po zaschnutí lepidla aj druhú stranu prilepte.

V-krídlo

Na hotový polotovar krídla nalepte polorebrá, opäť sa výborne hodí purex, opäť doporučujem každú polovicu krídla zvlášť. Ak je horný poťah krídla z Depronu 4 mm, tak vzdialenosť medzi rebrami môže byť do 12 cm. Ak z Depronu 3 mm, doporučujem vzdialenosť do 9 cm. Pri tomto materiále doporučujem zvýšiť výšku nosníka o 1 mm a príslušne zväčšiť aj rebrá. Inak sa zmenší hĺbka krídla. Na obrázku je krídlo so šikmým zakončením v štýle „retro“.

Junior

Po nalepení rebier môžete začať krídlo zhora uzatvárať. Najskôr nábežnú časť stredu. Horný poťah zakrýva polovicu šírky nosníka a vpredu pre lepšie prilepenie presahuje asi o 15 mm. Vytvarujte diel do oblúka a prilepte dôkladne purexom ku všetkým rebrám, nosníku aj nábežnej časti spodného poťahu stredu. Po vytvrdnutí lepidla odrežte kolmo presahujúcu časť horného poťahu.

Junior-V-kridlo-22

Pripravte si panely horného poťahu polovíc krídla z Depronu 4 mm a s presahom vpredu aj vzadu po 15 mm. Naohýbajte do oblúka, aby pasovali na rebrá. Na obrázku je krídlo, zozadu zužujúce sa ku koncom o 15 mm. Celkom to zrýchlilo model 😉 Počas skúšania tvaru a nanášania purexu na rebrá, nosník a nábežnú a odtokovú časť spodného poťahu si môžete pomôcť nízkym závažím, podmienkou je, aby ste ho nezabudli odstrániť pred definitívnym položením horného poťahu, ako sa to stalo mne pri stavbe dvadsiateho krídla 😀

Junior-V-kridlo-25

Počas lepenia horného poťahu používam záťaž zo starých katalógov a telefónnych zoznamov.

Po vytvrdnutí lepidla kolmo zrežte predný aj zadný presah horného poťahu na úroveň spodného a prípadne zabrúste. Rovnako zabrúste konce krídla s posledným rebrom.

Junior-V-kridlo-27

Krídelká môžete urobiť z Depronu alebo balzy 4 mm. Balzové môžete zbrúsiť na odtokovej strane na hrúbku cca 1,5 mm. Ich hĺbka je 20 mm. Z každého krídelka dĺžky 495 mm najprv odrežte na koncoch kúsky po 30 mm. Potom na strane závesu ku krídlu krídelká zbrúste do úkosu smerom dole asi 3 mm, aby pri zavesení na pásku zhora sa mohli otáčať dole. Odrezané kúsky krídeliek (bez úkosu) nalepte na konce krídiel napevno a z boku koncov krídla nalepte balzové rebro hrúbky 1 mm s letami vodorovne. Toto zakončenie krídla má za úlohu chrániť krídelká a prevody serva pred poškodením, ak si model vplyvom vetra náhodou ľahne na bok a oprie sa krídlom o zem. Balzové rebro môžete prelepiť depronom alebo kúskom hrubšieho extrudovaného polystyrénu a vybrúsiť do tvaru.

Junior-V-kridlo-32

Na lepenie krídeliek ku krídlu si pripravte pomôcku, pásiky kartónu z blistra lebo v tenkého plastu cca 1 mm, šírke 4 mm a dĺžke 30 až 50 mm. Zabezpečia odstup krídelka od krídla a tým aj jeho dobrú pohyblivosť.

Krídelko prilepte zhora po celej dĺžke Omniporom a zospodu na troch miesta tiež, zabránite tým nadvihovaniu krídelka z krídla a odlepovanie hornej pásky. Potom nalepte asi 10 mm od kraja pri strede krídla páčku krídelka z preglejky 1 mm s otvorom pre tiahlo vo výške asi 7 mm nad krídelkom. Vhodné je posunúť otvor asi 4 mm za os otáčania krídelka, dosiahnete tým tzv. diferenciáciu krídelka, teda že smerom hore sa bude krídelko otáčať viac, ako dole. Smerom dole má totiž krídelko oveľa väčší odpor, ako hore a pohyb lietadla vo vzduchu by nebol plynulý.

Junior-V-kridlo-30

Ostáva už len osadiť servo krídeliek a zakryť ho. Pravdepodobne budete musieť medzi trámikmi vyrezať pre servo otvor a do zadného trámika vybrúsiť drážku pre káblik serva. Rovnako zadný horný poťah urobte s presahom, ktorý po zalepení odrežete. Ak všetko pasuje, namontujte servo bez páčky a dôkladne prilepte purexom horný poťah ku všetkým rebrám, nosníku ako aj bokom horných poťahov polovíc krídla. Naozaj dôkladne, lebo sa tu prenáša dosť síl.

Pred osadením tiahel z oceľového drôtu 0,8 mm prilepte k zadnej časti stredu purexom odtokovku z balzy a na nábežku celého krídla kontaktným lepidlom nábežku zo zaoblenej balzovej lišty, ak nemáte nábežku hotovú.

Krídlo by malo byť hotové a pripravené k použitiu. Pravdepodobne však káblik od serva nedočiahne k prijímaču a budete si musieť zaobstarať alebo vyrobiť predlžovačku.

Junior

Hotový model môže vyzerať takto. Pred prvým štartom nezabudnite skontrolovať správnosť výchyliek krídeliek a v prípade s mixom smerovky správnu orientáciu výchyliek. Pri prvom štarte možno budete musieť trimovať krídelka, aby model letel rovno, prvé korekcie letu doporučujem až do bezpečnej výšky robiť smerovkou.

Po zalietaní nového modelu iste oceníte lepší pohyb modelu vo vzduchu, plynulé zatáčky s náklonom a ochotu modelu urobiť premet bez vybočovania zo smeru, ako to robí ušatý Junior. Model dokáže aj súvrat a celkove je vo vzduchu rýchlejší, ako jeho predchodca, ako aj menej stabilný. Pokiaľ ste mali pocit, že starý Junior už Vám nemá čo dať, opäť máte dôvod tešiť sa na príchod na letisko.

Pre tých, ktorým by sa aj toto krídlo zdalo nudné, mám jeden tip: Skúste urobiť krídlo priame, bez vzpätia, s rozpätím 900 mm 😉

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.