V roku 2002 som na letisku Sklabiná urobil fotografie obľúbeného modelu lietadla, ktoré v minulosti bolo dostupné zo stavebnice firmy Modela. Laminátový trup s balzovými krídlami, pohon spaľovacím motorom MVVS 3,5 s reguláciou otáčiek. Fotografie sú zo záletu modelu po oprave po havárii, myslím, že po páde zo stromu, kde sa model zakvačil na predvádzačke.
Model z čias socializmu, dodávaný Zväzarmovským podnikom do zväzarmovských klubov, bol ovládaný RC súpravou tiež z domácej produkcie, Modela T6 alebo T4, vyrábali sa s amplitúdovou alebo frekvenčnou moduláciou na frekvencii 27 alebo 40 MHz. Smerovku, výškovku a RC karburátor ovládali servá. Buď to boli veľké a ťažké servá značky Tesla ST-1 alebo šťastlivci mali k dispozícii servá Futaba o hmotnosti 50 gramov. Vtedy jednoducho miniservá neboli.
Rozmery a hmotnosť modelu si nepamätám.
Model sme používali na lietanie na letisku pre svoju radosť, ale často aj na ukážkach na rôznych našich vystúpeniach. Na fotkách vidno dlhý kábel, ktorý vedie z vysielača. Pretože o kvalitné akumulátory bolo v tom čase naozaj núdza a suché batérie malé monočlánky v počte osem kusov nie dlho vo vysielači vydržali a intenzívne lietanie by sa predražilo, napájali sme vysielač vyradeným automobilovým akumulátorom 😉
Motor bol so žeraviacou sviečkou na palivo metylalkohol/ricínový olej.
Na fotografiách ešte vidno, aký bol široký trávnatý pás vedľa asfaltu. Až do doby, kedy sa začali výmery na dotácie merať zo satelitu. Potom to zorali ak tene k asfaltu.
Najnovšie komentáre