Konečne bolo nad nulou, svietilo slnko a nefúkal vietor. Telefóny predpoludním zadrnčali a po trinástej hodine sme boli takmer všetci na letisku. Polietali sme aj pošantili, zbavili sa absťáku a čosi aj klepli o zem 😉 A čosi ostalo len na zemi.
Plocha letiska bola pokrytá snehom, tak Maťo skúsil malú F-15 v strede dráhy, no tam, kde skončil nosom v zemi pred dvomi rokmi elektroakrobat, zaryl aj F-15. Našťastie model je to ľahký, škrabance na špici boli len kozmetické. Hneď na to som na letisko dorazil aj ja a poslal do vzduchu EVO5 s NiCd osemčlánkom na prieskum ovzdušia a kontrolu svojich rúk na páčkach. Po dvoch minútach som pristál (nebola už šťava) a k osemčlánku NiMH dal nové krídlo EVO6.
Model má krídlo z Depronu 3 mm o rozpätí 175 cm a hĺbke 21 cm a balzové winglety. Tentoraz profil nemá rovnú spodnú stranu, ale je to E205 modifikovaný na 9,5%, teda spodná časť je od nosníka dopredu zdvihnutá. Kým som pri krídle EVO5 musel mať podložku pod krídlom 9 mm vysokú, pri tomto krídle som musel vybrať aj tú trojmilimetrovú a nakoniec som podkladal 2 mm vzadu!
Počas dňa som dal niekoľko letov a hľadal som správne vyváženie a vytrimovanie. Model je skutočne rýchlejší, ako EVO5, a to ako pri motorovom lete a stúpaní, či už v bezvetrí alebo miernom vetre, tak aj v bezmotorovom lete. Po vetre sa dokáže celkom slušne rozbehnúť a treba ho mierne priťahovať a proti vetru sa dá aj takmer zastaviť, ale aj udržať v priamom smere a necúva, ako občas EVO5. V zatáčkach netreba zabúdať na výškovku, ako to bolo s EVO5.
Problémy s výškovkou boli príčinou havárie v závere letu na prvú baterku. Počas predposledného letu prestalo pracovať servo VOP, ostalo však v neutráli a tak za súčinnosti smerovky a motora som model dostal bezpečne na zem. Skontroloval som servo a po chvíli šiel znova do vzduchu. Po asi minúte letu servo opäť prestalo poslúchať, nanešťastie v mierom potlačení. Veľa času ani možností na korigovanie letu z výšky asi 100 m neostalo, model skončil v oračine.
Po dopade sa model prevrátil na chrbát a praskol spodný plastikový záves smerovky a poškodilo sa krídlo v mieste pútania gumou a na odtokovke. Odhadujem to na pol hodinku opravy a krídlo môže opäť hore. No už s iným pohonom. V súvislosti s postupným prechodom na striedavé pohony som predal regulátor JETI 20A z tohto modelu klubovému kolegovi a toto lietanie bolo preň u mňa rozlúčkové.
Myslím, že nové krídlo splnilo, čo som od neho očakával: vyššiu prenikavosť voči vetru, menší odpor.
Vlado dnes preháňal po oblohe len samokrídlo, no bolo vidieť, že sada mikrotužiek NiMH už toho má dosť za sebou. Okrem efektného pristátia do ruky sa Vladovi podarilo aj jedno „kultovné“, tiež už patrí k tým, ktorí modelom pokrstili svoje auto. Ešte predtým sa mu podarilo v efektnom náklone prekĺznuť medzi zdvihnutou kapotou a čelným sklom Maťovho auta
Po výmene regulátora (Ďakujeme firme JETI za promptnú „opravu“ starého regla výmenným spôsobom) a novom dovážení Maťo prevetral Brko/Ďábla. Model lieta úžasne, efektne vyberá zatáčky v ostrom náklone a perfektné sviští v rýchlom bezmotorom prelete. Viac na videu
Miro K. starší doviezol na letisko svoju veľkú Cessnu, že konečne prevedie zálet. Zábavnou vložkou bola jeho otázka, či mám v aute lopatu, lebo netušil, že na letisku bude sneh (tak ako je v celom okrese). Odpovedal som mu rovnako vtipne, že mám v aute všetko, čo potrebujem pre svoje modely 😀
Nakoniec nás presvedčil, aby sme mu najskôr udupali dráhu pre jeho Cessnu a nakoniec ju úplne topánkami odhrabali, len som nepochopil ten smer. Ako je možné vidieť na videu, moc mu to nepomohlo, veľká Cessna na malých kolieskach jednoducho v zime neodštartuje.
Náladu si vylepšil osvedčeným Juniorom s priamym krídlom z Varianta, s ktorým vystrájal hotové kúsky vo vzduchu.
Až do chvíle, kedy si votrelca vo vzdušnom priestore letiska všimla stíhacia letka na stroji F-15 a po prevedení optického kontaktu s votrelcom a niekoľkých bojových manévroch, keď Junior odmietol nasledovať stíhača, ho donútila pristáť na letisku. Detaily opäť na videu.
Na prvom tohoročnom lietaní sme sa zabavili aj niečo nové naučili.
Ten junior s priamym krydlom je osadeny striedakom alebo S400.
Patrí Mirovi K. staršiemu, má tam katolícky pohon MIG 400/7,2 V s prevodom 2,3:1 a na sedemčlánok GP1100 NiMH tam má vrtuľu 8×6 alebo 9×4,7. Ja na také krídlo používam MIG 400/6V a prevod 3:1 a vrtuľu 9×7 a občas aj trojlistú GWS 9×7.