pajlotmato napísal: No tak som sa po dohode s Ďusim Fabiánom rozhodol, že prispejem aj ja nejakým článkom. Keďže som veľký fanúšik lietania, či už toho skutočného alebo s modelmi, dal som sa na cestu stíhačiek, pretože ku tejto kategórii modelov ale aj lietadiel inklinujem najviac.
Môj prvý „JET“ bol F-18 HORNET, na ktorý určite nezabudnem ani ja ako pilot a ani kolegovia z klubu a diváci, ktorí ho videli lietať. Bol to úžasný výkonný model a svojou koncepciou aj veľmi pekný. Fotky si môžete pozrieť v galérii. Môj druhý model stíhačky je MIG-29 A FULCRUM, ale pre niektoré konštrukčné problémy a nedostatok môjho času som ho zatiaľ ešte nedokončil, je to prekvapenie pre všetkých, pretože ho chystám v Slovenskom markingu 1. stíhacej tigrej letky Sliač z rokov 1998 až 2002. Myslím, že takýto model na akciách moc nevidieť aj preto sa snažím vyberať predlohy svojich modelov takto. No ale môj tretí model o ktorom by mal byť aj tento článok je JAS-39C GRIPEN. Model som postavil dosť rýchlo v rámci jedného týždňa a celá myšlienka vznikla tak, že som sa jedného večera bavil na ICQ s mojim kolegom z Ameriky, ktorý tieto modely konštruuje a povedal mi, že to na „PLECHÁČ“ nikdy nemôže lietať.
Odvtedy vo mne hlodal červíček pokušenia a dával som dopredu dokopy veci, ktoré by som tam osadil. To som ešte nevedel čo chcem postaviť. Stávka znela tak, že akýkoľvek model, ktorý Steve navrhol keď postavím na plecháč s prevodovkou tak nebude lietať. A ak áno tak to Steve aj s mojimi fotkami a údajmi zverejní na svojej stránke. Mne to úplne stačilo aby som sa pustil do práce. Po dlhšom uvažovaní som sa rozhodol pre Gripena pre pár dôvodov a tie sú hlavne DELTA KRÍDLO s veľkou plochou, relatívne na pláne udávaná nízka hmotnosť prototypu, len 510 gramov a v neposlednom rade aj vzhľad, Gripen sa mi veľmi páči. Model je postavený podľa plánu od Steva, pretože na webe nájdete kopu iných verzií, hlavne keď si prezriete stránku RCgroups.com ale táto je vlastne prvá originálna verzia trupu sú tie všetky ostatné sú len málo upravené kópie. Model je z Depronu 6mm a krídlo je vystužené uhlíkovou stojinou. V rohoch sú trojuholníkové balzové lišty z hranolu 8×8 mm. Celý model je lepený purexom a na špic a kabínu je použitý ružový EPP, je veľmi odolný a krásne sa brúsi. Vybavenie je klasika z deproňákov, prijímač JETI REX 5 MPD, na krídle dve servá NARO MAX STD, na smerovku a kachnie plôšky serva Carson 9 gramové. Boli najlacnejšie čo mali a ja som do tohoto modelu moc nechcel investovať. Motor je MIG 400 6V a prevodovka 3:1 s vrtuľou APC ELEKTRO 9×6. Baterka je 7xNiMH GP 1100 mAh. Model lieta celkom svižne a zvláda aj základnú akrobaciu. Takže všetkým, ktorí by mali pochybnosti, sme ochotní poskytnúť letové video a aj nejaké fotografie.
Let trvá 2:53
Let trvá 0:12
Tento pohon nenahradí strieďák (Hornet štartoval kolmo hore), ale pre začiatok s depronovou stíhačkou je to úplne postačujúce a je to fakt zábava, netreba sa toho báť. Model mi síce váži 588 gramov, ale keď sa na neho pozriete tak ta povrchová úprava je celkom k svetu. Model by bolo možné postaviť aj ľahší ale bez smerovky a inak vylepšený.
Komentáre