Model z Depronu – diel III. – Skôr, než začneme

Už sme si povedali, prečo je vhodné stavať modely lietadiel z Depronu, už vieme, aké náradie a pomôcky si máme pripraviť. Skôr, než začneme do Depronu rezať a potom ho lepiť do tvaru lietadla, mali by sme si povedať ešte pár slov.


Depron je obľúbený materiál na stavbu modelov nie len na vonok, ale aj halových. Tieto sa prevážne stavajú s plochým trupom, poháňané sú striedavým motorom a majú veľmi nízku hmotnosť, rádove cca 200 g, možno menej. Často sa vystužujú uhlíkom.

Tak o týchto modeloch tu reč nebude. Ako sa poznám, tak ešte hodne dlho nie. Zato si povieme niečo o modeloch, ktoré lietajú vonku, slabý vánok im nevadí a uhlíku im netreba.

V zásade vidím dva prístupy k stavbe deproňáka. Prvý ako sezónny model, kedy je model ľahší, ale aj menej pevný a za pár mesiacov ho môžete „olietať“. Z Depronu našťastie stvoríte nový model veľmi ľahko a rýchlo, takže Vás strata starého nemusí mrzieť.
Druhá možnosť je postaviť model o čosi robustnejší, odolnejší, ale aj o trochu ťažší. Výhodou je, že pokiaľ ho netresnete priamo do zeme, vydrží viac, ako jeden rok a aj menšie „rany osudu“ znáša oveľa lepšie. Momentálne staviam práve takéto modely a v tomto seriále sa budem venovať im. Depronová konštrukcia je vystužená na vhodných miestach balzovými lištami, ktoré model spevnia za letu pri obratoch aj pomôžu lepšie znášať tvrdšie pristátia, o ktoré pri začiatočníkoch nie je núdza. Model ľahšie znáša drobné „ťukance“ pri transporte, kedy paradoxne môže prísť k najväčšej újme.

Oproti vystužovaniu uhlíkovými tyčkami alebo rúrkami je tento spôsob o niečo lacnejší, najmä pokiaľ neplánujete modelu dlhú životnosť 😀 Navyše sa v praxi používajú rôzne zvyšky, pokiaľ ich nemáte, stačí kúpiť si jednu dosku balzy hrúbky 4 mm a vystačí Vám na niekoľko modelov na všetky výstuhy. Univerzálnym lepidlom bude purex, aj keď na niektorých miestach by kontaktné lepidlo dokázalo skrátiť čas stavby, ale aj zvýšiť cenu. Len čo získate zopár skúseností a nejaký čas praxe, určite dokážete takéto miesta určiť aj sami.
A v neposlednom rade, priestorový trup, hoci je prácnejší, lepšie navodí atmosféru skutočného lietadla, ako plochý a navyše, dobre chráni vybavenie a pohon lietadla v prípade havárie. Presvedčiť sa o tom môžete napríklad aj v Galérii nehôd

Po "objavení" nezakrytého kanála na letisku v Dobrej Nive som šiel najskôr k zemi ja, potom Futaba FC-16 a nakoniec aj môj Junior.

Po „objavení“ nezakrytého kanála na letisku v Dobrej Nive som šiel najskôr k zemi ja, potom Futaba FC-16 a nakoniec aj môj Junior.

Balzové lišty a najmä prepážka baterie ochránili vnútro.

Balzové lišty a najmä prepážka baterie ochránili vnútro.

Pád pod plynom kolmo k zemi ukázal odolnosť konštrukcie trupu, vybaveniu sa nič nestalo a ešte dlho lietalo v inom modele.

Pád pod plynom kolmo k zemi ukázal odolnosť konštrukcie trupu, vybaveniu sa nič nestalo a ešte dlho lietalo v inom modele.

Tucano postavené podľa plánu na balzovú verziu z Depronu. Konštrukčná chyba v krídle poslala dobre lietajúci model k zemi asi po dvoch minútach. Model je ľahko opraviteľný a určite nebude jediný v klube (15.4.2007)

Tucano postavené podľa plánu na balzovú verziu z Depronu. Konštrukčná chyba v krídle poslala dobre lietajúci model k zemi asi po dvoch minútach. Model je ľahko opraviteľný a určite nebude jediný v klube (15.4.2007)

Tak v ďalšom diele seriálu už naozaj začneme stavať deproňáka.

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.