Short-T po oprave opäť lieta

Na prelome mája a júna 2016 som intenzívne využíval teplé a slnečné popoludnia na kopci pri cintoríne, aby som sa sa učil lepšie chytať termiku a lepšie pristávať s malým eletrovetroňom. Ešte ale týždeň predtým bol Short-T v klubovej dielni. Pri lietaní vo vetre asi 5 m/s sa mi pri pristátí neuhol strom 😮 Trochu ma podfúklo, model letel o kus ďalej ako som plánoval a nakoniec spadol z dvoch metrov na čumák…

Nestalo sa nič zvláštne. Pri páde narazilo na zem najskôr krídlo na ľavej polovici a potom vrtuľový kužeľ, čo stačilo na vylomenie predného kolíka v nábežke, čo drží krídlo vpredu v trupe. Zadné oceľové šróby M4 vydržali, aj krídlo v tomto mieste. No a samozrejme okrem tuhého balzového poťahu v centropláne a zlomenej nábežky bol potrhaný poťah z vliesu. Neviem, čo ma štvalo viac, či moja nešikovnosť v pilotáži alebo tá balza alebo potrhaný papier.

Short-T-opravaKridla02

Short-T-opravaKridla03

K nehode došlo posledný pekný deň, po ktorom nasledoval daždivý týždeň. Teda ani som nemohol lietať, ani na bicykli si vyjsť, tak som chtiac nechtiac musel do klubovej dielne a sem tam čosi na lietadle opraviť. Pri tom som opravil aj prasknutú nábežku, čo sa mi asi prihodilo týždeň pred otváraním neba v Lučenci pri polietaní so Zdenom.

Short-T-opravaKridla01

Najskôr som si myslel, že sa pri náraze a vylomení kolíka polámala balzová výplň pod tuhým poťahom, tak som všetko zrovnal, prelial sekunďákom a cez silikonový papier to stiahol pružnou zverkou. Keď som na druhý deň prišiel do dielne, privítal ma Brada s tým, že som mal zverku vtlačenú do poťahu, tak ju dal dole.

Short-T-opravaKridla04

Short-T-opravaKridla05

Nábežku som opravil tak, že som vyrezal drážku, do ktorej som zalepil preglejkový pásik. Pre lepšie vedenie rezu som si prichytil oceľové pravítko a predtým vyznačil miesto pre drážku, dlhšie o 5 mm, ako výstuha. Pre zaoblené vnútorné okraje drážky. Treba na to ostrý lámací nožík.

Tak som otvoril poťah, aby som zistil, že pod ním nie je nič! a duralový kolík pre fixáciu krídla do trupu držal len v balzovej nábežke. Trochu ma to zamrzelo, čakal som vyššiu pevnosť. A tiež keby som to bol vedel, tak si ušetrím prelievanie dutej konštrukcie sekunďákom a mohol som to mať už opravené.

Short-T-opravaKridla06

Short-T-opravaKridla07

Short-T-opravaKridla08

Short-T-opravaKridla09

Našiel som si v našom klubovom odpade kúsok tvrdej balzy, ktorý pasoval do krídla, trochu ho zrezal a obrúsil a nakoniec prilepil do krídla. Po vytvrdnutí som vyvŕtal otvor a zalepil duralový kolík epoxidom. Zložené krídlo som upevnil k trupu, aby som mal správny uhol kolíka voči krídlu a krídlo presne lícovalo s trupom. Nakoniec som späť nalepil balzový poťah a potom všetko zabrúsil.

Short-T-opravaKridla10

Short-T-opravaKridla11

Súčasne som na druhom krídle Kanagomom „šil“ roztrhnutý poťah a na tom opravovanom krídle na voľnej ploche tiež. Tak sa mi podarilo asi na štyri krátke pobyty v dielni komplet opraviť celé krídlo. Musím povedať, že po tom, čo som o vliese čítal na internete som mal lepšiu mienku o tomto materiále. Slabé je to ako čaj, pretrhne sa už pri krivom pohľade trávy na model…

Po oprave sa počasie vylepšilo a elektrovetroň Short-T opäť lieta. Na jeden dvojčlánok vydrží hore asi 30-45 minút, podľa nálady a mojich termických schopností. Motorujem asi 6-7 minút, keď pristanem skoro, mám vo vrecku ďalšie baterky. Striedam v ňom LiIon dvojčlánok JETI 1300 a Lipolky 1500 mAh, ktoré som kúpil do monstertrucku Xray.

A keďže som v máji ukončil kontrakt s jednou miestnou firmou, mám teraz na lietanie oveľa viacej času. Dokonca aj Miro K. ma pochválil, že mi už pristátia idú oveľa lepšie, a to dokonca aj vo vetre, kedy si kolegovia myslia, že sa už lietať nedá 😉 Tréning predsa len robí majstra, tak dúfam, že model olietam vo vzduchu, než opotrebujem o stromy 😉

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.