Cez internet sme na poslednú chvíľu dostali pozvanie zúčastniť sa akcie Otváranie neba 2008 na modelárskom letisku Zolná. Zhodnotili sme stav modelov aj možnosť členov klubu zúčastniť sa a v sobotu ráno o deviatej sme 4 autami vyrazili do Zolnej, aj keď počasie nebolo jednoznačne pekné. Myslím, že sa oplatilo.
Toto nesúťažné stretnutie zorganizovali ľudia z LMK Zvolen na modelárskom letisku Zolná, ktoré predstavuje udržiavaná lúka s pokosenou vzletovou a pristávacou dráhou a s možnosťou parkovania vozidiel pod stromami pri potoku. Bezpečnosť lietania bola udržiavaná aj vďaka štipcovej tabuli s frekvenciami a k dobrej pohode prispelo aj výdatné občerstvenie, podávané domácimi všetkým účastníkom. Grilované kuracie stehienko alebo klobáska určite chutila každému. Celá akcia sa niesla v znamení dobrej nálady a nezaznamenal som nijaké problémy s rušením alebo nebodaj haváriu modelu. A modely boli zastúpené naozaj všetkými možnými kategóriami.
Od historických modelov cez malé elektrovetrone k naozaj veľkým modelom vetroňov cez malé motoráky a akrobaty ako aj vrtulníky až k turbínovému Albatrosu. My sme doviezli dvoch zástupcov čínskeho dovozu, jednu klasickú a jednu polystyrénovú cessnu a ďalej už známe depronové modely Junior V a EVO6 ako aj Tucano 767 mm a 1,8 m F-18 Hornet.
Maťo predviedol s Hornetom celkom dva lety. Vietor bol dosť premenlivý čo do smeru aj rýchlosti. Aj Hornet ku koncu druhého letu mal čo robiť.
Miro K. si zalietal s Juniorom, vystihol čas, keď tak nedulo, na rozdiel odo mňa, keď som vyštartoval práve do zosilňujúceho vetra. EVO6 s krídlom E205 9,5% si s vetrom poradilo celkom dobre, ale pri pristátí som sa nevyhol kontaktu krídiel so zemou a čaká ma polhodinová oprava wingletov.
Miro K. mal so sebou aj Tucano767 mm s motorom DualSky 2830 1000 Kv a prvý raz s trojčlánkom LiPol 1600 a vrtuľou 9×7,5 s ním šiel do vzduchu Maťo. Model lietal úžasne, najmä úžasne rýchlo a tak musíme jeho pohon poladiť inak. Trojčlánok je jednoducho veľa a dvojčlánok s 10×6 alebo sedemčlánok NiMH GP1100 zase málo. Buď to skončí na osemčlánku NiMH alebo pôjde motor s trojčlánkom do väčšieho stroja.
Pajlotmato predviedol aj čínsku drevenú Cessnu 172 s pohonom s MIG 400 vyradeného z Gripena, aj na tú však dulo viac, než dosť. Chuť si napravil s polystyrénovou Cessnou Mira Š., s ktorou sa dalo vyšantiť oveľa lepšie, rovnako ako s Mirovým Shockflyerom, pri ktorého riadení sa Miro a Maťo striedali.
Spolu s nami sa akcie zúčastnil aj barado, avšak tentoraz len v úlohe diváka.
My všetci sme sa ako diváci radi pozreli na ostatné nádherné modely, ktoré priviezli kolegovia z iných klubov, radi sme stretli starých aj nových priateľov a so všetkými sa porozprávali o lietaní aj o modeloch a obdivovali technické detaily niektorých z nich. A keďže nemáme možnosť usporiadať podobnú akciu na našej letiskovej ploche, radi sa opäť stretneme so všetkými na podobnej akcii, či už v Zolnej alebo inde.
Na záver ešte raz veľké poďakovanie členom LMK Zvolen.
Ahoj Dusi, dík za peknu recenziu stretnutia na polietaní v Zolnej. Po tom čo sa človek zoznámi s kolegami s rovnakým „postihnutím“ naozaj sme sa tam cítili príjemne. Ozaj prečo by sme sa nemohli stretnúť na vašom letisku? Myslím že vám viacerí tíško závidíme kvalitnú plochu v strede poľa. Ak nie tento rok ,čo takto sa dať do kalendara na buduci rok?
Prečo? Lebo pole okolo patrí družstvu, ktorého niektorí ľudia nás nemajú v láske. Alebo naše modely?
A plocha jednoducho nestačí na usporiadanie akcie. A kým nevyriešime tento problém, tak nijaká oficiálna akcia sa tam žiaľ konať nebude