Sklabiná 11.5.2008 – Nový spaľovák

Na tento deň sme mali pripravených niekoľko nových modelov a tešili sme sa, kedy konečne nám počasie umožní dostať sa do vzduchu. Nejaké pokusy už boli v sobotu, ale nebolo to ono, ja osobne nemám rád vietor, no nedeľa konečne vyšla. A okrem nových modelov sa medzi nami objavil aj nový modelár. A tak nás bolo plné letisko.

Prvý bol na letisku pajlotmato spolu s novým možnobudúcim kolegom v klube, ktorý si nás všimol na jednej z našich letných ukážok, ktoré robíme na dedinách. Kontaktoval ma nedávno, že má nový model, ale žiadne skúsenosti s lietaním, a či mu nepomôžeme. Stretli sme sa v klube a keď sme sa dozvedeli, že tým modelom je jedenapolmetrový dvaapolkilový Observer Pavla Bosáka na MVVS 6,5 s polosúmerným profilom (1,2 m Maybug z Depronu na MIG 480 je jeho zmenšená kópia), tak sme mu navrhli vyskúšať si najprv nášho Juniora. Pán však chcel svoj model vidieť lietať a tak sa Maťo odhodlal mu ho predviesť vo vzduchu. Prvý let vykonal v súkromí, potom sme sa už na letisku začali schádzať.

Vlado M. doviezol depronového Hawka cca 800 mm rozpätia s tlačným motorom, ktorý zostavil už vlani, len na plechovkový motor a NiMH sedemčlánok to nemalo snahu lietať, bolo to ťažké. Tak som mu objednal bel motor 2826 s 1500Kv a Vlado k nemu prifaril dvojčlánok LiPol 1300 mAh. Nižšia hmotnosť a slušné točky boli znať, model lietal, stačilo len nájsť správnu polohu aku a malého závažia pre dováženie. Sľubné pokusy prerušil prerušený prívod do motora a keďže pájkovačku na letisko nenosíme, model si počká do ďalšieho víkendu.
Rovnaký motor som doviezol aj pre svoje Tucano a Mirovho Spita, po statických skúškach som ho však vyradil. Tento motor je s dvojčlánkom vhodný pre modely cca 300-350 g a s trojčlánkom už celkom dobre točí. Zdá sa, že Hawk s ním bude na pohodové lietanie.

Maťo si po nedávnom zničení depronovej F-15 postavil F-20, rovnako z Depronu a použil vybavenie z F-15. Model zatiaľ bez kamufláže čakal zálet a vyvažovanie. AXI 2204/54 s dvojčlánkom 450 mAh LiPol a vrtuľou GWS 9×5 HD však s modelom tak zacvičil, že bol problém udržať ho v rovnom lete. Reakčný moment vrtule je značný a plocha krídla výrazne menšia, než mala F-15. Pre druhý let použil Maťo GWS 8×6, modelu to pomohlo, ukľudnil sa. No aj tak Maťo rozhodol o odstrojení F-20 a jej zaradení medzi výstavné exponáty. Ako ho však poznám, malá stíhačka nebude v jeho hangári chýbať a iste už čoskoro nám predvedie nový stroj.

Ešte pred našim príchodom Maťo dostal do vzduchu aj čínsku stavebnicu Mentor, žiaľ však to bol prvý a posledný let tohto modelu. Tak ako bol spokojný s drevenou Cessnou, tak nadával na dreveného Mentora. Hoci sa mu model vzhľadovo páčil, konštrukcia modelu bola otrasná. Poddimenzované diely praskali už pri krivom pohľade počas stavby, podvozková prepážka sa zlomila pri pojazdových skúškach a ovládanie predného kolesa neprežilo test funkčnosti. No a model ako celok neprežil zálet. Trup je škoda opravovať, krídlo ma zlomený nosník, ostala kabína. Maťo sa zastrájal, že postaví druhého, depronového.

Observer

Chuť si Maťo napravil lietaním so „smraďochom“ Observer. Model je to naozaj rýchly, podobne ako menší Maybug, aj keď zvuk vyladenej šesťapolky má čosi do seba. No a hlavne dlhý na pristátí. Model Maťo dostal niekoľkokrát bezpečne nie len do vzduchu, ale aj na zem a jeho majiteľ bol zjavne spokojný. Aj so svojím modelom, aj so zalietavacím pilotom. Potom absolvoval dva niekoľkominútové lety s klubovým depronovým Juniorom na MIG 400, ktorý mu Miro K. vytiahol do bezpečnej výšky a na záver mu s ním pristál a ja som ho zasväcoval do tajov lietania a ovládania modelu. Musím povedať, že je to učenlivý žiak. Tento týždeň začína so stavbou svojho Juniora a myslím, že Observera na chvíľu odloží.

1,5 m rozpätie a 2,5 kg váhy má celobalzový Observer s motorom MVVS 6,5. Model jeho majiteľovi predváza pajlotmato.

Ja som si doviezol na letisko tri modely. Flopa, EVO6 a U-3. Teda staré U-2 s novým krídlom. Zmenšil som plochu z 54 na 45 dm2 pri rovnakom rozpätí 180 cm a namiesto tupého profilu s rovnou spodnou hranou som použil Clark Y o hĺbke 250 mm. Samozrejme z Depronu, len nábežka a odtokovka sú balzové. A nalakované dvomi vrstvami PAMlaku. Myslím, že na zálet tejto „obludy“ čakali všetci, najmä keď videli video U-2. Zvedavý som bol aj ja. Očakával som mierne zníženie vztlaku (toho tam bolo až-až!) a značné zníženie odporu modelu (lebo aj toho bolo požehnane).
Model štartuje po dlhšom rozbehu a pri vyššej rýchlosti, ako U-2, samému sa mu do vzduchu nechce, treba mu pomôcť výškovkou, ale je vcelku stabilný a myslím, že pri vzlete bezproblémový. Stále však lieta len na takmer plný plyn, prípadne na 3/4, ale pri pol plyne očividne klesá a táto konfigurácia je vhodná len na pristátie po priblížení. Rozdiely letu po/proti vetru sú menšie, ovládanie len smerovkou a výškovkou je ľahké. Na pristáti je treba držať rýchlosť a ubrať plyn až tesne pred dosadnutím, je to predsa len už veľký model. S novým krídlom som ho nevážil, ale stále to bude okolo 1,6kg. Skúsim ešte vymeniť podvozok za ľahší a stále som sa nerozhodol, či vymeniť pohon, alebo aku. Dal som v nedeľu dva lety a po 4 minútach som do osemčlánku GP2200 NiMH dobíjal 1500 mAh.

Dva lety som dal aj s EVO6 a skúšal hľadať trochu termiky. Všimol som si však až priveľa kopancov do modelu, ale len počas motorového letu a keď nehučal spaľovák ani iná elektra, som som zaregistroval výpadky motora. Ako keby vypínal regler pri poklese napätia. Doteraz sa mi to nestalo, ale je pravda, že číňan 283010 berie so sklopnou vrtuľou Graupner 11×8 až 18A a aj keď moje NiMH 2/3A TT1100 sú ani nie ročné, mám na nich nalietané s EVO celkom dosť a možno sa im to už prestáva páčiť a mäknú. Budem sa musieť na to pozrieť v dielni s kliešťákom a multimetrom.
Na letisku som so sebou mal aj Flopa, ale ani som sa k nemu nedostal. Jednak som sa venoval troch nášmu nováčikovi, jednak som s foťákom v ruke chcel byť pri každom zálete. Budem sa musieť asi viac sebecky venovať len sebe, keď si budem chcieť poriadne zalietať 😉 Alebo chodiť na letisko sám 😀

Miro K. okrem svoje veľkej 1,8 m drevenej Cessny lietal aj s malým Tucanom 767 mm, kde má DualSky 2830ca10 a namiesto sedemčlánku NiMH a vrtule GWS 10×6 osadil trojčlánok LiPol 1600 mAh. Namiesto brutálnej vrtule GWS 9×7 HD, s ktorou lietal pajlotmato v Zolnej, dnes skúsil GWS 8×6 HD a to bude asi to pravé orechové. Miro už začína aj nácvik akrobacie a za 5 minút letu dobíjal len 500 mAh.

Depronové Tucano 767 mm Mira K. s motorom DualSky 2830CA10 dostalo namiesto sedemčlánku NiMH 1100 trojčlánok LiPol 1600 a menšiu vrtuľu 8×6. Rýchlosť je úžasná a pritom za 5 minút letu sa dobíjalo len 500 mAh.

No a čo by to bola za nedeľa na letisku, keby Maťo neprevetral svojho Horneta 😉

F-18 Hornet v rukách staviteľa Maťa dokáže aj pri 2,7 kg neuveriteľné kúsky, ako napr. rýchle nízke prelety, ale aj akrobaciu.

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.