Na prelome mája a júna 2016 som intenzívne využíval teplé a slnečné popoludnia na kopci pri cintoríne, aby som sa sa učil lepšie chytať termiku a lepšie pristávať s malým eletrovetroňom. Ešte ale týždeň predtým bol Short-T v klubovej dielni. Pri lietaní vo vetre asi 5 m/s sa mi pri pristátí neuhol strom 😮 Trochu ma podfúklo, model letel o kus ďalej ako som plánoval a nakoniec spadol z dvoch metrov na čumák…
Nestalo sa nič zvláštne. Pri páde narazilo na zem najskôr krídlo na ľavej polovici a potom vrtuľový kužeľ, čo stačilo na vylomenie predného kolíka v nábežke, čo drží krídlo vpredu v trupe. Zadné oceľové šróby M4 vydržali, aj krídlo v tomto mieste. No a samozrejme okrem tuhého balzového poťahu v centropláne a zlomenej nábežky bol potrhaný poťah z vliesu. Neviem, čo ma štvalo viac, či moja nešikovnosť v pilotáži alebo tá balza alebo potrhaný papier.
K nehode došlo posledný pekný deň, po ktorom nasledoval daždivý týždeň. Teda ani som nemohol lietať, ani na bicykli si vyjsť, tak som chtiac nechtiac musel do klubovej dielne a sem tam čosi na lietadle opraviť. Pri tom som opravil aj prasknutú nábežku, čo sa mi asi prihodilo týždeň pred otváraním neba v Lučenci pri polietaní so Zdenom.
Najskôr som si myslel, že sa pri náraze a vylomení kolíka polámala balzová výplň pod tuhým poťahom, tak som všetko zrovnal, prelial sekunďákom a cez silikonový papier to stiahol pružnou zverkou. Keď som na druhý deň prišiel do dielne, privítal ma Brada s tým, že som mal zverku vtlačenú do poťahu, tak ju dal dole.
Nábežku som opravil tak, že som vyrezal drážku, do ktorej som zalepil preglejkový pásik. Pre lepšie vedenie rezu som si prichytil oceľové pravítko a predtým vyznačil miesto pre drážku, dlhšie o 5 mm, ako výstuha. Pre zaoblené vnútorné okraje drážky. Treba na to ostrý lámací nožík.
Tak som otvoril poťah, aby som zistil, že pod ním nie je nič! a duralový kolík pre fixáciu krídla do trupu držal len v balzovej nábežke. Trochu ma to zamrzelo, čakal som vyššiu pevnosť. A tiež keby som to bol vedel, tak si ušetrím prelievanie dutej konštrukcie sekunďákom a mohol som to mať už opravené.
Našiel som si v našom klubovom odpade kúsok tvrdej balzy, ktorý pasoval do krídla, trochu ho zrezal a obrúsil a nakoniec prilepil do krídla. Po vytvrdnutí som vyvŕtal otvor a zalepil duralový kolík epoxidom. Zložené krídlo som upevnil k trupu, aby som mal správny uhol kolíka voči krídlu a krídlo presne lícovalo s trupom. Nakoniec som späť nalepil balzový poťah a potom všetko zabrúsil.
Súčasne som na druhom krídle Kanagomom „šil“ roztrhnutý poťah a na tom opravovanom krídle na voľnej ploche tiež. Tak sa mi podarilo asi na štyri krátke pobyty v dielni komplet opraviť celé krídlo. Musím povedať, že po tom, čo som o vliese čítal na internete som mal lepšiu mienku o tomto materiále. Slabé je to ako čaj, pretrhne sa už pri krivom pohľade trávy na model…
Po oprave sa počasie vylepšilo a elektrovetroň Short-T opäť lieta. Na jeden dvojčlánok vydrží hore asi 30-45 minút, podľa nálady a mojich termických schopností. Motorujem asi 6-7 minút, keď pristanem skoro, mám vo vrecku ďalšie baterky. Striedam v ňom LiIon dvojčlánok JETI 1300 a Lipolky 1500 mAh, ktoré som kúpil do monstertrucku Xray.
A keďže som v máji ukončil kontrakt s jednou miestnou firmou, mám teraz na lietanie oveľa viacej času. Dokonca aj Miro K. ma pochválil, že mi už pristátia idú oveľa lepšie, a to dokonca aj vo vetre, kedy si kolegovia myslia, že sa už lietať nedá 😉 Tréning predsa len robí majstra, tak dúfam, že model olietam vo vzduchu, než opotrebujem o stromy 😉
Komentáre