Keď som s kolegami v klube pred takmer 4 rokmi navrhol a postavil Juniora, cvičný model pre začiatočníkov, netušil som, aký bude mať úspech medzi ostatnými modelármi, najmä začiatočníkmi. Konštrukcia počítala s pohonom jednosmerným motorom a napájaním sedemčlánkom NiMH 2/3A, vtedy najdostupnejšími komponentami. Čínske dovozy nefungovali a striedavé motory napr. Axi a regulátory JETI boli na takýto model pre začiatočníka predsa len trochu drahé.
Situácia sa zmenila, striedavé pohony sú dostupné za veľmi dobré ceny a model Junior je stále obľúbeným modelom a ja dostávam otázky aj na fóre aj mailom, aký striedavý motor použiť.
Ako som už písal, Junior bol navrhnutý na jednosmerný motor MIG 400. Rozumej ťažký motor a prevodovku. Rovnako ťažká baterka bola umiestnená v ťažisku modelu. Pokiaľ chcete vymeniť pohon za striedavý a baterku za Lipolku, nebude to až také jednoduché. Motor a prevodovka je cca 100 gramov. Striedavý motor s rotačným plášťom, tzv. obežka, má pri rovnakom výkone ako jednosmerný motor s prevodovkou výrazne nižšiu hmotnosť. Aj motor s dvojnásobným výkonom má stále polovičnú hmotnosť a to znamená problém s ťažiskom modelu.
Riešením je k motoru pripevniť závažie (cca 50 gramov!) alebo predĺžiť predok modelu pred kabínou o cca 10 mm alebo presunúť pohonnú batériu viac dopredu.
Elegantne to vyriešil Mario, pôvodnú depronovú vodorovnú prepážku pod motorom nahradil balzovou a na ňu pomocou suchého zipsu upevnil lipolku. Len treba správne odhadnúť výšku prepážky od vrchu a dať pozor, aby pri náraze modelu nenarazila baterka do motora. Zrejme aj tak sa nevyhnete malému závažiu na motorovú prepážku. Doporučujeme samolepiace závažia na hliníkové disky automobilov z pneuservisu. Na prvom Juniore bol vrch motorového priestoru prekrytý depronom a prilepený Omniporom, Mario išiel ďalej a vrchný kryt upevnil na pánty a magnetku. Nezabudnite bok v mieste závesu spevniť balzovou lištou. Možno budete musieť zúžiť zvislé prepážky v kabíne, ak by baterka zasahovala viac do kabíny.
Toľko teda k nevyhnutným úpravám plánu modelu Junior pre použitie strieďáku. Poďme teraz vybaviť hotový model.
Motor
Máme overené dva motory.
Prvým je 283010 s 1000 kV (otáčky na Volt). Má hriadeľ priemeru 3 mm (výhodné pri jej výmene po havárii modelu), stator rozmeru 2212 (označovanie motorov Axi) a upevnenie za kruhovú prírubu.
Druhým je Turnigy 2830 azj14 s 1100 kV. Hriadeľ je priemeru 3,17 mm a zakončená závitom M3 s maticami pre pevné uloženie vrtule GWS, stator opäť 2212, upevnenie na kríž, je trochu väčší ako kruhová príruba. V praxi závitovú časť režeme dole a dávame gumičkový unášač.
Akumulátor
Tieto univerzálne motory môžu byť napájané trojčlánkom aj dvojčlánkom LiPol, záleží, čo od modelu očakávame. Najrozšírenejšie je použitie trojčlánku o kapacite 1300 až 1500 mAh a vrtule 8×6 alebo 9×5. Model je vcelku rýchly a rozhodne pri štarte z asfaltu netreba plný plyn, rovnako ako ani počas celého letu. Mám odskúšané aj použitie dvojčlánku o kapacite asi 1800 mAh a vrtule 9×7 alebo 10×6. Model je pomalší, na čo treba myslieť hlavne počas nízkych letov a v zatáčke a nezabudnúť včas pridať plyn. Reakcia na pokyn knypla je pomalšia, ako pri trojčlánku, preto treba pridať trochu viac, ako len jeden alebo dva zúbky knypla. Podľa štýlu lietania vydrží jedna sada na 10 až 20 minút lietania.
Regulátor
Motory majú spotrebu do 14A trvale, takže vyhovie akýkoľvek regulátor so záťažou do 20A. Odskúšané máme SuperSimple 18/20 neprogramovateľné aj TowerPro 18A. Doporučujem ich chladiť vzduchom prúdiacim cez motorovú časť cez trup modelu, najmä v lete, aby sa nestalo, že vám vypne regulátor motor a v horšom prípade BEC napájanie prijímača.
Z motorov na našom trhu môžete použiť aj Dualsky 2830 s 1100 kV alebo iný motor s podobnými parametrami a hmotnosti cca 50-50 gramov, prípadne niečo z ponuky RAY. Ak by ste mali problém ich zohnať alebo si vybrať, kľudne mi napíšte mail, vždy mám niečo v rezerve.
Komentáre