Tucano, rýchly elektrolet, diel V. – rekapitulácia

Tucano je hotové. Poďme teraz trochu rekapitulovať, upresnime si nejaké parametre a pripravíme model na prvý let.

Prijímač
Na ovládanie Tucana stačia tri funkcie. Výškovka, krídelká a motor. Mám odskúšané JETI 5 MPD, JETI 7 aj E-Sky (lacný čínsky), o ktorom sa hovorí, že má spoľahlivý dosah do 200 m. Pozemnou skúškou sme dosiahli dosah 250 m a myslím si, že s uvedeným modelom o moc ďalej lietať nebudete, lebo ho neuvidíte.

Servá
V prvom stroji boli GWS Naro, neskôr sme začali používať 9-gramové HXT900 alebo Waypoint 084, všetko s ťahom 1,5 kg/cm. Bezpečne stačia aj na ovládanie rýchlo letiaceho modelu.

Tiahla
Tiahla na krídelká majú pár cm a stačia z oceľového drôtu 0,8 mm a sú bez vedenia alebo bowdenu. Na VOP je krátky drôt 0,8 mm v krátkom bowdene a nezaznamenali sme nijaké problémy.

Motor a akumulátory
Prototyp lietal na plechovku Speed 400 a aj my sme prvé Tucano vybavili motorom Mig 400/7,2 V s vrtuľou napriamo 6×4 a napájali sedemčlánkom GP1100 NiMH. Takto vybavený model je relatívne ťažký, ale letuschopný, aj keď vždy iba na plný plyn, na trištvrte plynu sa dá letieť iba chvíľu rovno alebo pri klesaní.

Neskôr bol ten istý model vybavený u nás dostupným motorom Dualsky 2830 s 1000 ot/V a poháňaný najskôr sedemčlánkom NiMH GP1100 s vrtuľou GWS 10×6 HD cez gumičkový unášač a neskôr trojčlánkom LiPol Loong Max 1800. Skúšali sme dve vrtule, GWS 8×6 HD je vhodná na bežné lietanie, pre milovníkov adrenalínu doporučujem GWS 9×5 HD, kedy model na plný plyn nezadržateľne stúpa donevidím a reakčným momentom vrtule sa stáča.

Môj model je vybavený lacnejším čínskym motorom s rovnakým označením 2830 (stator 2212 systémom značenia AXI) s 1000 Kv, ako používam aj v EVO, a napájaný je dvojčlánkom LiIon JETI 1300 mAh. Vrtuľa je GWS 10×6 HD.

Môj dvojčlánok má približne rovnakú hmotnosť, ako Mirov trojčlánok, cca 100 gramov, čo je menej, ako sedemčlánok NiMH (150 g) a na lete modelu je to znať. S veľkou vrtuľou má model slušný ťah, ale relatívne nízku rýchlosť a takto omotorovaný stroj je dobrý na začiatok, pre zoznámenie sa s modelom a so spôsobom lietania s takýmto strojom. S malou vrtuľou je o dosť rýchlejší a obratnejší. Spotreba pri práci s plynom je asi 100 mAh z trojčlánku a cca 120 mAh z dvojčlánku. Po piatich minútach letu toho má pilot tak akurát dosť, aby pristál a pritom v aku je ešte dosť energie. Akumulátory pod 1000mAh kapacity nedoporučujem, jednak by ste mohli mať problém s vyvážením modelu, jednak by akumulátory mohli mať problémy s prúdovými špičkami, ktoré sa pohybujú na hranici cca 15A.

Osobne mám pocit, že by to chcelo niečo medzi a do podobného stroja som na skúšku objednal čínsky motor 2210 s 1500 Kv pre vrtuľu 8×6 HD a dvojčlánok a podľa prvých skúšok to bude naozaj akurát pre model do 800 mm rozpätia a do 450 g hmotnosti.

Regulátor motora
Pre motor MIG 400 potrebujete 12A jednosmerný regler. Pre striedavý motor vyhovuje 18A, vyskúšali sme DualSky 18 aj čínsky SuperSimple 20A. Nezabudnite regler dobre chladiť.

Pristávanie
Model nemá podvozok, pristáva na brucho. Spodok modelu máme polepený odolnou fóliou alebo vrstvou lepiacej pásky so sklennými vláknami. Pristávame na trávu, aj keď spodok prežije občasné pristátie na asfalt.

Hmotnosť
Kompletne pripravený model by mal mať hmotnosť cca 450 g. Dokáže lietať aj vo vetre.

Lietanie
Model štartujeme hodením z ruky pod uhlom asi 40° šikmo hore. Pretože sa zle drží až za krídlom a má snahu prevážiť sa predkom dole, na prvé lety doporučujem aby model hádzal pomocník a držal stroj pravou rukou za krídlom a ľavou pred krídlom. Pri výchylkách krídeliek a VOP cca 5 mm na obe strany je model poslušný ale dosť obratný a na miernu výchylku krídeliek reaguje plynulou zatáčkou, musíme však udržiavať výšku miernym natiahnutím VOP, model má predsa len krídlo z dosky. Premety (aj tlačené) urobí na asi 5 metroch, bez problémov sú výkruty alebo lety na chrbte.

Model pristáva trochu väčšou rýchlosťou. Pokiaľ zastavíte motor príliš zavčasu, tesne nad zemou už model nedokáže reagovať na natiahnutie VOP a do trávy sa zapichne. Preto je lepšie až do poslednej chvíle nechať motor točiť na nízke otáčky a zastaviť ho až tesne pred dosadnutím do trávy. Pri tom môžeme model mierne natiahnuť a pristáť ako do perinky.

Verím, že si aj s týmto modelom užijete nie len dosť adrenalínu, ale aj veľa zábavy.

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>