Tucano, rýchly elektrolet, diel I. – pred stavbou

Embraer Tucano je brazílske cvičné vojenské lietadlo ladných tvarov, ktoré priam zvádza ku stavbe modelu. V našich končinách plán vyšiel tlačou v Model Hobby 1/2007 podľa RCM, ktoré zverejnilo pôvodný plán autora. Celobalzový model sa mi zapáčil svojim tvarom, skôr ale, než som začal so stavbou, klubový kolega Brada ho dokončil. Samozrejme z Depronu. Po zálete modelu pilotom pajlotmato som sa rozhodol model čo najskôr dokončiť. Keďže informácie o tomto modele a jeho fotografie vzbudili živý záujem na diskusných fórach, rozhodol som sa celú stavbu dokumentovať a priniesť všetky informácie mojim čitateľom. Najskôr však pár viet úvodom.

Celobalzový model o rozpätí 767 mm a postup jeho stavby klasickým spôsobom nájdete detailne spracovaný na tejto stránke. V našom klube staviame modely aj klasickým spôsobom, ale potrebný čas na stavbu je neporovnateľne dlhší, ako pri práci s Depronom. Najmä v prípade experimentu alebo v prípade pochybností, či pilot zvládne let nejakého modelu, je voľba Depronu ovplyvnená nielen úsporou času pri stavbe, ale aj nízkymi nákladmi na stavbu a v prípade naplnenia katastrofického scénára namiesto zbierania triesok na táborák po odstránení RC výbavy a pohonu riešime, koľko purexu to bude chcieť pred ďalším letom. A ak model prežije všetky úklady nastražené mu pilotom a letiskom, jednoducho ho rozoberieme a výbava môže putovať do nového, rovnako rýchlo a lacno postaveného, modelu.

Takže brada postavil Tucano z Depronu skôr, ako som ja sa pustil do prípravy stavby. Trochu ma to mrzelo, no na druhej strane som bol po zálete rád, lebo mi to ušetrilo dosť času. Pohon modelu zabezpečila naša obľúbená štyristovka MIG 7,2 V napriamo so sklopnou vrtuľou, ktorú sme kúpili asi za 70 Kč na výstave Modely Brno 2007. Podľa môjho odhadu je to niečo ako 6,5 x 4″. Vrtuľa je celá z plastu vrátane trámca, tak sme do neho vyvŕtali proti sebe dve diery 2 mm a do nich skrutkou M2,5 vyrezali závit na upevnenie vrtule na hriadeľ motora. Pôvodne je vrtuľa určená ako tlačná. Zdrojom energie je opäť u nás už štandardizovaný pack siedmych článkov GP alebo TT 1100 mAh NiMH. Uvažovať sa dá aj s vrtuľou GWS 6 x 5 alebo 6 x 4 iného výrobcu. Model má dve servá, jedno ovláda krídelká a druhé výškovku. Smerovka je pevná.

Model letel v rukách skúseného pilota park jets veľmi pekne. A keď píšem letel, tak naozaj je na mieste minulý čas. Samo skonštatoval, že ten model má nejaké veľké vzpätie a za chvíľu sme ho lovili z vysokej repky. No tie dve minúty nám stačili na to, aby sme všetci pochopili, že aj my chceme tento model. Juniory sa už akosi okukali .

Hneď po štarte letel model rovno a stabilne, aj keď dosť rýchlo. Krásne tiahle stúpavé zatáčky, nízke prelety, proste nádhera. MIG 400/7,2 V a sedemčlánok úplne stačia na tento trištvrte metrový model. Podobný pohon som už prevádzkoval a dá sa uvažovať asi so šesťminútovými letmi s rezervou na pristátie.

Originálny model, podľa ktorého bol u nás zverejnený plán, má ploché krídlo z balzy 6 mm, na nábežnej a odtokovej časti zbrúsené do klinu s dvomi preglejkovými spojkami asi 14 cm dlhými v strede krídla, ktoré sú naplocho prilepené k smrekovým lištám smerom ku koncom krídla a zhora a zdola sú tieto nosníky a spojky prelaminované úzkymi pásikmi, čo vytváta „I“ nosníky. Osobne mám k takému nosníku výhrady, myslím si, že prechod preglejka/smrek by mal byť na väčšej ploche, ako 2×6 mm a uprednostnil by som radšej šikmý spoj, ale v kombinácii s olaminovaním a vlepením do balzy, ktorá má celkom slušnú pevnosť v ohybe, ten nosník zrejme slúžil dobre.

Podobnú konštrukciu použil aj brada, lenže nosníky a preglejka boli vlepené v Deprone 6 mm a olepené lepiacou páskou bez výraznejšej pevnosti. Po dvoch minútach letu sme mali vynikajúci štúdijný materiál. Pri miernom pritiahnutí krídlo nevydržalo namáhanie. Spoj preglejka/smrek bol prasknutý, páska uvoľnená a na Deprone boli znateľné stopy po veľkom ohybe. Na druhom krídle bol len prasknutý spoj nosníka a uvoľnená páska. Samotné smrekové nosníky neboli poškodené. Hneď na mieste som navrhol pri stavbe nového krídla použiť smrekový nosník po celej dĺžke až ku koreňu krídla a preglejkovú výstuhu nalepiť za nosníky tak, aby plocha lepeného spoja bola 6×70 mm na každej polovičke krídla. To by malo v prípade kvalitného spoja pre bezpečný let stačiť. Brada to však poistil, použil dve výstuhy ku každému nosníku a teraz má preglejku pred aj za nosníkom.

Trup tiež z Depronu, prestál nehodu veľmi dobre. Brada ho navrhol výborne. Od chvosta po krídlo ide dole zvnútra trupu jedna lišta po každej strane a v mieste kabíny nad krídlom druhá tak, že medzi motorovou prepážkou z preglejky a balzovými trojuholníkmi pri motore a lištami kabíny je asi 5 cm medzera, výborná deformačná zóna. Práve tu praskol trup, pričom kabína, miesto pre aku a RC výbavu a celý chvost ostali nepoškodené. Stačilo nahradiť trochu Depronu a prilepiť motorovú časť alebo urobiť celý predok znova k prakticky netknutému zvyšku trupu. Nové krídla sa dajú prilepiť na pôvodné miesto.

Miro K. navrhol vystužiť celý predok trupu až ku kabíne a obávam sa, že to aj urobil, ale to by potom pri podobnej havárii lišty rozlámali celú kabínu a tým aj polovicu trupu. Ja mám radšej, keď sám môžem určiť, kde sa má model poškodiť, keď sám vytvorím tzv. „kritický prierez“ a robím ho na takom mieste, kde zlomenie spôsobí najmenšie škody. Praktizujem to už desiatky rokov ešte z čias mojej automodelárskej kariéry a aj Junior je takto riešený a hoci ho Miro K. už nespočetnekrát opravoval… Máme v klube ešte jedného takého „vystužovača“ všetkého, na čo mu oči padnú a po väčšinou krátkych letoch sú jeho diela na šrot zotrvačnosťou hmoty…

Skrátka trup je na tom veľmi dobre a ja nemienim na tom nič meniť.

Spojenie krídla a trupu je napevno, model nie je rozoberací. Pri jeho rozpätí trištvrte metra to ani nevadí. Model nemá podvozok, pristáva do trávy. Myslím, že by nebol problém podvozok urobiť do krídla, zvyšovala by sa tým jednak hmotnosť, jednak odpor a asi by to lietalo slabšie. Takže nie. Model pristáva na brucho, ja zvyknem na spodok obojstrannou lepiacou páskou prilepiť kus z PET fľaše.

Kabína je odkladacia a je vybrúsená z bloku extruporu. Vpredu ju upevňuje kolík a vzadu kúsok suchého zipsu alebo malý magnet.

Kormidlá sú z Depronu 4 mm, smerovka je, ako som už spomínal, pevná a pokiaľ neplánujete akrobaciu, nie je dôvod na zmenu.

Polovice krídla majú lichobežníkový pôdorys. Smrekový nosník by mal byť rozmeru 6×2 alebo 6×3 mm a potom by mal byť nalepený medzi hranicami klinových zbrúsení nábežky a odtokovky, aby nebolo nutné ich brúsiť spolu s Depronom. Predný „vrchol“ profilu je na pôvodnom výkrese vo vzdialenosti 35 mm od prednej hrany krídla a zadný 50 mm od zadnej hrany. Posledných 5 cm krídla na jeho koncoch je bez nosníkov, pôvodný výkres obsahuje tieto uši z balzy 6 mm s letami naprieč krídlu, teda v smere letu.

Keďže sa v našej klubovni bežne vyskytujú nosíky rozmeru len 5×3 mm, posunul som ich tak, aby prechádzali v krídle miestom, kde profil po zbrúsení dosahuje výšku práve tých 5 mm. Nákres výpočtu bude pri reportáži zo stavby modelu. Vo zvyšnej časti nosník po úroveň Depronu doplním pravdepodobne purexom.

Chvíľu som uvažoval použiť nosníky po celom rozpätí krídla a krídlo zlepiť z troch častí Depronu, resp. dvoch a k nosníku pripevniť krídelká. Uvažoval som, že kliny nebudem brúsiť, ale ich zrežem tak, ako zrezávam dosky spodného poťahu profilového krídla. Brada ma presvedčil, že je jednoduchšie vyrezať polovicu krídla z jedného kusa a vyrezať dve drážky pre nosníky. Mal pravdu. Len to brúsenie… Jeden klin jemným šmirgľom trvá asi 15-20 minút a toho prachu… Ešte že máme v klubovni balkón a mierny vetrík je výhodou.

Po zlepení polovičiek krídla do vzpätia pomocou preglejkových výstuh uvažujem v mieste oboch nosníkov polepiť krídlo zospodu jedným kusom skelnej pásky, snáď to pomôže spevniť krídlo.

Toľko na úvod. Ďalšie detailné informácie zo stavby budú v nasledovnej časti.

K pohonu sme neskôr použili striedavý motor, konkrétne DualSky 2830-10 s cca 1000 Kv a dvojčlánok LiPol 1600 mAh s vrtuľou 10×8 alebo trojčlánok LiPol 1600 mAh s vrtuľou 8×6. Model výrazne ožil. K pohonu sa vrátim v niektorom z nasledujúcich dielov seriálu.

Nechajte komentár

Môžete použiť nasledovné HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.