Tucano, rýchly elektrolet, diel II. – krídlo

Stavbu tohto modelu začneme krídlom. Vcelku jednoduchý diel, ale že aj tento je možné pokaziť, vám ukážem hneď v úvode druhého dielu seriálu. Našťastie náprava je veľmi jednoduchá a u depronového modelu tejto veľkosti aj lacná.

Pred stavbou si stiahnite plán modelu vo formáte jpg. Je to scan plánu z časopisu Model Hobby Magazín 1/2007.

Krídlo je z dvoch častí. Obe polovičky sú vybrúsené z Depronu hrúbky 6 mm, pred brúsením sú do nich vlepené dva smrekové nosníky. Pôdorys krídla je lichobežníkový.
Toto som si neuvedomil pri stavbe prvého krídla a keďže som nemal nosníky 6×3 ale len 5×3, mal som v pláne umiestniť ich do krídla v mieste, kde bude mať zbrúsená nábežná a odtoková časť krídla výšku práve 5 mm. Výsledkom je, že nosníky nie sú priame a spojka krídiel je zahnutá.

Stavba Tucana-30

Stavba Tucana-01

Stavba Tucana-02

No čo už, pri druhom krídle už som si dal pozor.

Takže z Depronu 6 mm hrúbky vyrežeme dva diely krídla a zo smrekových líšt 6×3 mm pripravíme do každej polovičky po dva nosníky. Rozpätie celého krídla je 767 mm, nosníky však končia asi 60 mm pred koncom krídla. Do každej polovičky ostrým lámacím nožíkom vyrežeme drážky pre nosníky tak, aby nosníky boli za hranami tvoriacimi profil krídla. Predná nábežná časť má túto hranu vzdialenú 35 mm od nábežnej hrany a zadná 50 mm od odtokovej hrany. Neurobte chybu ako ja, túto vzdialenosť namerajte na koncoch krídiel a na stred vyneste kolmice. Pre istotu priložte obe polovice k sebe, či vám to vyšlo rovnako.

Stavba Tucana-03

Stavba Tucana-04

Stavba Tucana-05

Stavba Tucana-06

Stavba Tucana-07

Po vyrezaní drážok smrekové nosníky potrite purexom a vložte do drážok a z oboch strán prelepte lepiacou páskou, napr. izolepou, aby purex nevypenil von. Neurobíte zle, keď asi 8 cm kúsok líšt smerom do vnútornej strany krídiel nenatriete lepidlom, sem budú neskôr vlepené preglejkové spojky.

Stavba Tucana-08

Stavba Tucana-09

Po vytvrdnutí lepidla odstránime izolepu, na nábežku nalepíme smrekovú lištu 2×2 mm a vybrúsime uhly nábežky a odtokovky. Výška materiálu na nábežnej aj odtokovej časti by mala ostať asi 2 mm. Pre zjednodušenie práce môžete polovičku krídla prilepiť dvomi malými kúskami obojstranne lepiacej pásky k podložke. V strede je krídlo vlepené do trupu, takže sklon odtokovky nie je potrebnú brúsiť až ku koreňu krídla.

Stavba Tucana-10

Stavba Tucana-11

Stavba Tucana-12

Stavba Tucana-13

Stavba Tucana-14

Stavba Tucana-15

Stavba Tucana-16

Stavba Tucana-17

Stavba Tucana-18

Zaoblíme konce krídiel. Z preglejky hrúbky 1,5 alebo 2 mm vyrežeme dve spojky krídla dlhé asi 150 mm. V krídlach vyrežeme drážky pre spojky tak, aby predná spojka bola za nosníkom a zadná pred nosníkom. Spojky zalepíme najprv do jednej polovice krídla (purexom), potom do druhej.

V oboch polovičkách vyrežeme krídelká, asi 60 mm od konca krídiel a 80 mm od koreňa krídel, široké asi 25 mm. Zmeriame si hrúbku vyrezaného krídelka a z balzy rovnakej hrúbky vybrúsime skutočné krídelká, ktoré sa nebudú krútiť tak, ako by sa krútili depronové. Nezabudneme skosiť prednú stranu krídeliek, aby sa po zavesení na pásku na hornú stranu mohli kývať smerom dole.

Stavba Tucana-19

Stavba Tucana-28

Stavba Tucana-29

Stavba Tucana-30

Ďalšou operáciou je príprava ovládania krídeliek. Riadené sú jedným servom, umiestneným v trupe lietadla nad centroplánom. Postačuje dobré 9 gramové servo so silou 1,5 kg/cm, napr. Waypoint 084 alebo Dynam 004. Použil som oceľový drôt 1 mm a ako ložiská preglejku 1 mm, medzi ktoré som vložil plastový bowden. Do krídeliek je zhora urobená drážka pre drôt.

Stavba Tucana-31

Stavba Tucana-32

Páky ovládania vlepíme do krídla a potom lepiacou páskou Omnipor prilepíme krídelká ku krídlu a zalepíme do nich páky. Spoj som pre istotu opäť prelepil páskou. Zospodu máme krídla polepené kvalitnou pevnou fóliou od cestárov, používanou na dopravné značky, ale môžete použiť pásku so sklennými vláknami a polepiť krídlo pod nosníkmi.

Hotové krídlo vlepíme do trupu, ten si však postavíme v nasledujúcej časti.

Komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.