pajlotmato nám napísal: Rozhodol som sa, že opäť pár slovami prispejem na Ďusiho web pretože teraz mám na to aj celkom dobrý dôvod 🙂 Ako už niektorí viete, môj hornet doslúžil po odlietaní jednej sezóny nakoľko som si povedal, že to „nieje ono“ čo som od toho očakával a tak som tesne pred zimou horneta „vykuchal“ a všetko som odtiaľ vybral von.
Viedlo ma k tomu hlavne pár vecí. Prvý a najzávažnejší problém bolo rušenie. V tej dobe, keď som ho ešte staval, som lietal s vysielačom Futaba FX-18 ktorý pracoval v pásme 35 Mhz. Na ten vysielač nemôžem povedať jedného špatného slova, pracoval 5 sezón naozaj perfektne, mal perfektné a prehľadné menu, ale tak ako všetci aj ja som mal na našom letisku a občas aj inde veľké problémy s rušením. Po zlikvidovaní niekoľkých modelov som už mal toho naozaj dosť. Hornet lietal pôvodne s prijímačom REX 7 PLUS ktorý v nijakom inom modeli predtým nelietal ale to čo predvádzal v hornetovi bol skôr pokus o srdečnú zástavu pilota ako spoľahlivý príjem signálu (podotýkam, že bol umiestnený premyslene od všetkých zdrojov rušenia). Keď Vám ale model urobí v 5 metrovej výške nad oračinou výkrut bez toho aby ste sa o to pričinili tak Vám rýchlo dôjde, že tu sranda končí. Mne pohár trpezlivosti pretiekol po dvoch letoch na minuloročnej Ilji keď som mal problém ho dostať celý na zem. Diváci to možno tak nevnímali ale ja viem o čom bol posledný let 🙂
Predtým bol v modeli inštalovaný motor AXI 2826/12 s vrtuľou APC 14×8,5 E, regulátorom JETI JES 40 PLUS a trojčlánkom HXT D9 GEN2 3200 mAh 20C, model síce lietal ale bolo to len na let, nič extra sa s tým predvádzať nedalo. Ak si dobre spomínam tak to robilo cca 440W a s vrtuľou APC 14x7E nejakých 350W. Pôvodný pohon nemal toho moc nalietané takže som ho bez problémov predal a model som zavesil doma na stenu a povedal som si, že mu tam bude dobre. Medzitým sa po dlhých rokoch konala modelárska výstava u nás vo VK a tam som ho odniesol na ukážku. Samozrejme som ho musel dať zo steny dole a trochu ho poutierať ako mi zasadol prachom 🙂 Vtedy už vo mne zase vŕtal červíček pokušenia to znova oživiť ale tentokrát s niečím čo by z horneta urobilo ozajstnú stíhačku aby nerobil hanbu predlohe. A tú som veru v USA videl naživo a viem čo dokáže. Lenže po výstave znovu putoval na stenu a visel tam ešte ďalšie mesiace až kým som jedného poobedia nebrázdil stránky nášho čínskeho brata a nezačal som kalkulovať. Keďže z modelu bolo všetko vymontované, aj servá, bolo treba kúpiť všetko nové. Už asi nikomu dnes netreba vysvetľovať, že vybaviť aj takýto veľký model nieje problém za rozumné peniaze. Neviem si predstaviť čo by to stálo tu.
Najprv som z modelu vytiahol všetko, aj servo smerovky, ktorá sa mi zdala úplne zbytočná. Trup som zvnútra vyčistil a vytiahol som aj výškovku. Tá pôvodná bola dosť problémová a mala malú páku ovládania. Takže som sa rozhodol, že keď už to idem obnoviť tak prerobím všetko čo sa mi zdalo predtým problémové. Bolo jasné, že tento krát to už budú len dve servá na krídelká a jedno na výškovku, ale aj tak som nechcel zaťažovať BEC na regulátore, preto som počítal rovno s tým, že tam pôjde jeden 4 článok NiMH pre servá a prijímač. Na hobbycity som našiel dve servá BMS-706 Low Profile High Speed ktoré sú pôvodne výrobcom odporúčané pre zaťahovacie podvozky ale majú veľkú rýchlosť a dobrý ťah. Tieto som zvolil na krídelká a po skúsenostiach s pôvodnou výškovkou padla nakoniec voľba na supersilné servo BMS-630MG Super Strong ktoré má podľa výrobcu ťah až 13,5 kg a kovové prevody. Musím povedať, že kvalita serv je perfektná, žiadne vôle, na prvý pohľad kvalitné prevedenie a dobrý materiál. Odporúčam. Čo som bol veľmi prekvapený, je hladký chod výškovkového serva, bez jediného „zamrnčania“ alebo niečoho podobného. Výškovka je plávajúca na 8mm hrubostennej uhlíkovej trubke. Na nej je páka vyrobená z cuprextitu aký sa používa na plošné spoje. Samotné výškovky sú z dvoch platní 6 mm depronu zlepených purexom s balzovou nábežnou hranou. Servo výškovky som spriahol s ovládacou pákou tiahlom s 4mm závitovej tyče a dvoch veľkých guľových čapov MPJET. Perfektný systém ktorý nedovoľuje výškovke uhnúť ani o mm. Po tom ako boli servá vnútri som z 20 mm hnedého extrudovaného polystyrénu vyrezal strednú deliacu priečku, ktorá rozdeľuje trup na dve komory. Hlavne kvôli pevnosti ale aj pre to, že som na nej chcel upevniť kabeláž a regulátor. Po dlhšom prezeraní kadejakých testov na internete som nakoniec narazil na stránku www.bungymania.com kde som našiel kompletné testy niektorých motorov, bateriek, regulátorov a ostatných vecí, ktoré hobbycity predáva.
Po zvážení všetkých okolností a požiadaviek som sa rozhodol pre motor TURNIGY C5055 / 600 kv, hlavne pre to, že nemá až takú veľkú hmotnosť a pri jeho veľkých otáčkach je vhodný do rýchlejších modelov pri použití vrtulí do 14 palcov čo som už mal na hornete predtým vyskúšané a nebol s tým žiaden problém. Najprv som počítal s tým, že po odľahčení nejakých vecí z trupu a prerobení výškovky sa dostanem na pôvodnú hmotnosť pri troj až štvornásobnom náraste výkonu. Pôvodný motor vážil aj so zadnou montážou a vrtuľou cca 200 gramov. Tento motor je o 140 gramov ťažší. Použil som regulátor TURNIGY PLUSH 80A a hneď som aj vyradil BEC vytiahnutím červeného káblika z konektora do prijímača aby sa BEC „nebil“ s baterkou na prijímač a servá. Regulátor som umiestnil na deliacu priečku v trupe hneď za motor a káble ku baterke som potiahol až dopredu, len vodiče s priemerom 4mm vážili viac ako 150 gramov 🙂 Ale na ten prúd pre istotu treba. Pod regulátor som ešte umiestnil chladič a vyrezal som na bužírke okienko k chladiču na regulátore, je síce v kanáli kde ho priamo ofukuje prúdiaci vzduch ale toto treba dobre chladiť, skúsenosť z dmychadlového HAWKa 🙂
Potom som trup zospodu uzavrel extrudovaným polystyrénom, vybrúsil do hladka, prelaminoval zľahka jednou vrstvou tkaniny a vyrobil som nové „madlo“ ktorým sa model hádže pri štarte. Potom len nafarbiť a prelakovať jednou vrstvou laku na parkety 🙂 Dokonalý efekt. Keďže som všetky prívody ťahal dopredu cez predlžovacie káble, chcel som mať všetko na jednej doske pekne pokope pod kabínou. Umiestnil som teda prijímač, baterku pre servá a LED indikátor stavu napájania palubných zdrojov na jednu dosku pod kabínu. Vyrobil som novú prepážku ktorá bola poškodená už predtým a prišlo na rad vyvažovanie. Keďže baterka 5S je dosť veľká a ťažká nebolo treba kvôli vyváženiu ju posúvať až tak ďaleko do predku trupu. Teraz je priamo pod kabínou a nieje problém s vyberaním a zakladaním do trupu. Ťažisko som poznal už veľmi dobre takže som to len par krát posunul a bolo dovážené. Nastala chvíľa pravdy a model som hodil na váhu. Konečná cifra s baterkou HXT D9 GEN3 5S 4100 mAh 15-25C sa vyšplhala na 3070 gramov, čo je asi o 320 gramov viac ako mal pôvodne. Proti tomu je tam ale viac ako 1200W výkonu a statický ťah odhadom okolo 4 kg a viac. Pri 70 percentách plynu sa už model drží sám na plný plyn citeľne ťahá hore. Meranie ukázalo 62 A. S baterkou RHINO 5S 4900 mAh a vrtuľou APC 14×8,5E je to viac ako 70A a preto to ani nechcem riskovať. Toto úplne stačí 🙂
Autor a pilot: Pajlotmaťo
Dnes prebehol zálet za prítomnosti pár kolegov z klubu. Ja osobne som veľmi spokojný. Nemám slov na to, čo ten motor predvádzal a akú manévrovateľnosť to teraz má. Najlepšie ale prišlo nakoniec. Po lete ktorý trval 6 minút a 40 sekúnd som dobil do baterky 2550 mAh čo mi vychádza určite na 8 minút svižného letu a možno 10 minút normálneho polietania, ale to ja neviem také 🙂 s tou väčšou baterkou možno aj 10 minút akrobacie. Som veľmi rád, že hornet zase lieta a určite ho zoberiem aj na Ilju a pár iných akcií cez leto. Video zo zvukom urobíme inokedy keď sa už u nás umúdri počasie a znova sa všetci stretneme na letisku v nedeľu. PAJLOTMATO
Komentáre