Áno, je to tak, po takmer polroku dokončujem seriál o stavbe depronového elektrovetroňa, ktorý medzitým dostal názov EVO5, dielom o stavbe trupu. Fotografie som mal pripravené, len som čakal na dokončenie výkresu modelu. Takže teraz vám už nič nebráni pustiť sa do stavby.
Základ trupu vyrežeme z extrudovaného polystyrénu hrúbky 30 mm, používaného na zateplenie a bežne k dostaniu v Hornbachu alebo Baumaxe v rôznych farbách. Ja som použil zelený zo zvyšku z izolácie bazéna (nie môjho) 😀 Rezať sa dá ostrým nožom, no najlpešie to ide elektrickou odporovou pílou (na obr. je kolega „brada“ ktorému to s touto pílou ide predsa len lepšie, ja som skôr na tie ručné rámové).
Rozmery trupu sú na výkrese a mali by sme dostať asi takýto tvar:
Polotovar obrúsime jemným ale ostrým šmigľom. Prelisy na bokoch som na svojom nechal tak, neobrusoval som ich. Spodný špic môžete zaobliť. Po obrúsení doporučujem vrchnú aj spodnú stranu trupu prelepiť širokou (40 až 50 mm) tenkou priesvitnou isolepou, ochránime tak práve obrúsené časti pred poškodením pri manipilácii s polotovarom.
Podľa výkresu vyrežeme opäť odporovou pílou drážku na motor, na výkrese je jej šírka pre plechovku MIG 400, dĺžka závisí od motora, prípadne použitej prevodovky a nezabudnite pripočítať tak 10-15 mm na prívodné káble k motoru. Na kreslenie na polystyrén je najlepšie gelové pero alebo tenká fixka.
Ako výstuha motorového priestoru poslúžia dva pásiky preglejky 2 mm hrubej, široké 30 mm a dlhšie asi o 25-30 mm ako je výrez pre motor. Drážky pre ne opäť režeme odporovou pílou a do výrezu zčasti vsunieme vyrezaný blok pre motor, aby sa nám tenký predok pri rezaní nedeformoval. Spodnú drážku urobíme asi o 2 mm dlhšiu alebo vyrobíme kratší výstužný pásik, ide o vyosenie motora smerom dole. Drážku prípadne dobrúsime pásikom šmirgľa a obe preglejky zalepíme purexom.
Samotnú motorovú prepážku som pojal „bezpečnostne“. Pár razy sa stalo kolegom na Junioroch, že pri rane „na čuňu“ praskla preglejková motorová prepážka a trochu sa poškodil predok modelu. Samozrejme pre ten deň sa dolietalo a šlo sa do dielne lepiť. Oprava často netrvala dlho, no hľadal som elegantnejšie riešenie. Navrhol som dvojdielnu prepážku, pričom robustnejšia časť je pevne spojená s trupom a v prípade čelného nárazu by mala prasknúť vnútorná časť, nesúca motor. Ešte som nemal česť to vyskúšať v praxi, no náhradnú vnútornú časť nosím v kufríku na letisko, aby som v prípade potreby preložil na motor novú vnútornú časť a priskrutkoval ju k vonkajšej časti.
Mám iba takýto obrázok pre motory triedy 400, ako inšpirácia by to stačiť mohlo. Vo väčšej časti sú navŕtané diery pre vruty, ktoré sú zavŕtané do vnútornej časti prepážky a v prípade jej poškodenia ju stačí vymeniť. Pri otvoroch pre skrutky držiace motor sú klinové zápichy a je tak vytvorený tzv. „kritický prierez“, teda najslabšie miesto, kde diel praskne. Dôležité je dodržať smer liet dreva. Takýmto vopred určeným miestom zlomu môžeme ochrániť časti, ktoré by sa zložitejšie opravovali.
Pred nalepením prepážky zbrúsime čelo trupu s výstuhami do úkosu asi 2 mm na pravej strane pri pohľade zhora. Potom prilepíme vonkajšiu časť motorovej prepážky a zafixujeme ju.
Podľa „kabínky“ a hĺbky krídla určíme miesta na pútacie kolíky krídla z bambusu alebo zaoblenej smrekovej lišty 5×5 mm a opatrne vyvŕtame do trupu otvory. Z bokov zalepíme zo zvyškov balzy 2 alebo 3 mm hrubej zosilnenia cca 20 x 20 mm.
Na bok trupu uložíme regulátor motora, prijímač, servá a podľa dĺžky káblikov určíme ich polohu. Regulátor a prijímač stačí upevniť pomocou suchého zipsu. Servá (Waypoint 060) som umiestnil za krídlo do drážky proti sebe, vo vnútri drážky sú balzové špalíky, do ktorých sú servá upevnené dodávanými vrutmi.
Zostáva drážka na uloženie akumulátorov. Ja používam sedemčlánky N500AR NiCd a osemčlánky GP1100 NiMH. Drážka je dlhá na 9 článkov, aby som mohol posúvaním dolaďovať ťažisko. Doporučujem túto operáciu urobiť až po nalepení kormidiel na trup a montáže všetkej bižutérie a vybavenia. Na zložený model spolu s krídlom položíme na vrch baterku a posúvaním hľadáme ťažisko, potom na trup prenesieme polohu aku a môžeme vyrezať drážku. Ťažisko je asi v polovici hĺbky krídla.
Zvnútra som vyrezanú drážky vylepil Omniporom 30 mm, aby bola chránená pred poškodením. Celé to môže na záver vyzerať takto:
Zvislú stenu kabínky polepíme tenkou balzou proti otlačeniu krídlom. Kabínku po nalepení purexom na predok trupu obrúsime do pekného tvaru a polepíme buď izolepou alebo Omniporom.
Kormidlá lepíme pred rezaním drážky pre pohonné akumulátory. Lepidlo je opäť purex. Kormidlá sú lepené tak, že osa závesu je za koncom trupu, aby mala výškovka voľný pohyb. Na spodok konca trupu môžeme nalepiť balzovú ostruhu. Predok trupu až za „hrb“ polepíme pásikom depronu a naň obojstranne lepiacou páskou pásik z PET fľaše. Slúži pri pristávaní na tvrdých plochách, ako je asfalt, na ochranu trupu.
Tiahla od serv po kormidlá sú z oceľovej struny 0,8 mm v plastovej duši, bodove prilepenej k trupu purexom.
Model je prakticky hotový. Zostáva klinová podložka pod krídlo, zabezpečujúca uhol nábehu krídla. Ja som skúšal výšku 7 a 9 mm, vyskúšate za letu.
Je trup z tohoto materiálu dost pevný? Neohýbá se konec trupu?
Bez obav. Zboku se nezužuje, tedy má plnou šířku 30 mm a jestli čteš mé články z létání, tak už má za sebou EVO5 nejedno tvrdší přistání či havárie a zatím jsem se trupu nemusel věnovat.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli si myslíte, že by bylo možné udělat trup elektrovětroně klasicky příhradový, podobně jako je to u modelu Tucano ? Pustil jsem se do stavby a raději bych tuto variantu, aby elektro bylo „schované“ uvnitř trupu, jen nevím, jestli to při tomhle rozměru ještě půjde a bude to dostatečně tuhé. Děkuji.
EVO5 je záměrně dělané jako „levný“ a rychlý na stavbu model. Klidně udělejte trup jaký chcete, jen dodržte rozměry od čumáku ke křídlu, od křídla k VOP a VOP a SOP. Pokud plánujete trup z desek depronu, byl bych opatrný.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na vyosení motoru. V návodu je, že motor má být vyosený cce o 2 mm vpravo. Je nějaké vyosení i ve svislém směru ?
Jistě. O kolik, to je závislé především od přůmeru vrtule.
Takže zkoušet.