Minule sme sa zoznámili s Depronom aj purexom a pripravili kompletný chvost Juniora. Dnes si povieme, ako postupovať pri stavbe krídla. Dnes máme skúsenosti s tromi rôznymi druhmi krídla na Juniore a pripravujeme aj štvrtú variantu. V tomto seriále si ale najprv povieme, ako postaviť tzv. „ušaté“ krídlo, ktoré je vhodné pre začiatočníkov. Tak ako jednoduchosťou stavby, tak aj poslušnosťou a stabilitou modelu počas letu.
Stavbu začneme spodnou časťou stredu krídla. Z Depronovej platne 4 mm hrubej ostrým lámacím nožíkom vyrežeme podľa oceľového pravítka obdĺžnik rozmeru 530 x 170 mm, dbáme na jeho pravoúhlosť. Potom na jednu z dlhších strán tabule nakreslíme čiaru vo vzdialenosti 5 mm od okraja a na druhej strane 15 mm od okraja.
Čiary slúžia na vedenie pri šikmom zrezávaní tabule na mieste, kde neskôr bude prilepená tabuľa horného poťahu. Zrezávanie je zrejme asi najťažšou operáciou začiatočníka pri stavbe Depronového krídla. Preto doporučujem nacvičiť si to na kúsku zvyšku zo stavby kormidiel.
Pri zrezávaní položíme Depron na rovnú a pevnú tabuľu napríklad z drevotriesky tak, aby predný okraj Depronu bol od okraja dosky asi 3 mm a Depron zaťažíme napr. druhou drevotrieskou alebo ťažkým oceľovým pravítkom. Pri zrezávané odtokovej časti posunieme Depron asi o 5 mm. Je to preto, aby po zrezaní úkosu ostala vpredu asi 1 mm vysoká kolmá hrana. Potom položíme lámací nožík na prednú hranu spodnej drevotriesky a opatrne zarežeme do Depronu, pričom sa snažíme sledovať vyznačenú čiaru rezu, prípadne režeme o niečo bližšie k čelu dosky. Do Depronu netlačíme, ale plynule režeme hore a dole, aby nožík nehrnul materiál pred sebou, ale ho rezal.
Nakoniec šmirglom (cca 100) vyhladíme nepresnosti a dobrúsime Depron tam, kde sme sa odchýlili od pomocnej čiary. Prednú hranu nám stále stráži spodná drevotrieska.
Rovnako postupujeme aj pri odtokovej časti spodného poťahu krídla.
Pokiaľ sa Vám podarilo bez kazov zrezať oba úkosy, môžete si chvíľku vydýchnuť. Pokiaľ nie, odrežte novú spodnú platňu krídla, na odpade si znova zopakujte správny postup rezania, prípadne nabrúste lámací nožík odlomením jednej alebo dvoch čepeliek (úkosy režeme britom noža, na rozdiel od ostatných vecí, kde používame hrot) a znova skúste zrezať úkosy nábežky a odtokovky. Pokazená platňa nám poslúži pri výrobe drobných dielov modelu.
Na orezanú platňu nakreslíme ešte jednu čiaru a to 55 mm od nábežnej časti. Je to predná pozícia nosníka krídla. Ako som už skôr spomínal, na kreslenie na Depron sa výborne hodí gelové pero vašej obľúbenej farby. Najmenej na ňom vidno červenú, najviac špatí hotový model čierna. Teraz môžeme platňu odložiť na bezpečné miesto, aby sa nepoškodila a chvíľu budeme modelárčiť klasicky 😉
Pokiaľ plánujeme životnosť modelu na jeden rok a dúfame viac, tak sa nám hlavný nosník krídla osvedčil z tvrdej balzy hrúbky 4 mm, prípadne stredne tvrdej 5 mm. Iste, môžeme ho zhotoviť rovnako z Depronu alebo aj smrekovej lišty. V prvom prípade bude model ľahší a menej pevný, v druhom zbytočne robustný a ťažší. Z balzovej dosky (vybrúsenej) odrežeme buď balzorezom alebo lámacím nožom lištu širokú 15 mm a dlhú tak, ako spodná platňa krídla plus prídavky asi 70 mm na každú stranu, predĺženie nosníka do uší krídla.
Oceľové pravítko je dobré si z opačnej strany podprieť niekoľkým špendlíkami, aby nám pri rezaní neutekalo. Hotovú lištu zľahka prebrúsime šmirgľom, ostré hrany ale necháme. Prípadne skrátime na potrebnú dĺžku. Na rezanie naprieč vláknami sa už ale lámací nôž hodí menej, oveľa lepšie sa to robí mikropílkou zo žiletky alebo lupienkovou pílkou. Hotový nosník nie je potrebné lakovať. Predpokladám, že nebudete lietať v daždi, pristávať do rosy alebo snehu tak, že budete mať krídlo zaborené v ňom.
Hotový nosník potrieme malým množstvom purexu a priložíme k pomocnej čiare na spodnej platni tak, aby medzi nosníkom a prednou hranou ostalo 55 mm. Nosník je počas lepenia vhodné zaťažiť a fixovať proti posunutiu.
Ideálne tak, že spodnú platňu, položenú na pomocnej pracovnej doske zaťažíme malými kúskami drevotriesky a nosník zaťažíme malými závažiami, podopretými na druhej strane rovnako vysokými kúskami napr. zvyškov z lišty nosníka.
Kým nosník schne, pripravíme si rebrá. Dĺžka rebra je 150 mm a jeho výška 15 mm. Z plánu jeho tvar prekreslíme na papier alebo okopírujeme na xeroxe a nakoniec na tenkú plastovú dostičku. Veľmi dobré sú rôzne výstražné tabuľky, napr. zo zrušeného skladu Civilnej obrany Zväzarmu 😀 Prípadne podložky na písanie či tenké plastové školské pravítko. Šablónu vyrežeme lámacím nožíkom a prípadne zabrúsime šmirgľom. Hotovú šablónu priložíme na kúsok Depronu potrebnej šírky a dĺžky a vyrežeme lámacím nožíkom rebro.
Na strednú časť krídla si pripravíme celkom 6 rebier z Depronu 4 mm, pre uši budeme potrebovať po 3 rebrá na každé. Výhodne tak spotrebujeme odpad alebo nebodaj poškodenú strednú časť krídla pri pokusoch o šikmý rez.
Šesť rebier pre stred a dve pre uši rozrežeme tak, že vo vzdialenosti 50 mm od špičky rebra urobíme prvú značku a druhú vzdialenú 4 alebo 5 mm, podľa toho, aký hrubý nosník krídla sme použili a tento stred rebra odstránime. Pred lepením rebier si na spodnej platni urobíme gelovým perom značky. Stredné rebrá sú od seba vzdialené 55 mm (merané medzi rebrami), to je miesto, kde sa bude krídlo opierať o trup. Krajné rebrá nalepíme po okrajoch spodnej platne no a stredné v strede medzi nimi. Zo skúsenosti viem, že pokiaľ na horný poťah krídla použijeme Depron 4 mm, vzdialenosť medzi rebrami pri tomto tvare rebra môže byť kľudne tých 120 mm, čo nám vyšlo, prípadne o trochu viac, pokiaľ vrch tvorí Depron 3 mm, je lepšie dodržať vzdialenosť do 100 mm a radšej nejaké to rebro pridať, aby sa horný poťah medzi rebrami v prednej časti krídla neprevesoval.
Pozor! Na tomto obrázku je krídlo bez predĺženého nosníka!
Rebrá prilepíme purexom a zafixujeme pomocou špendlíkov. Purexu stačí naozaj málo.
Ak ste správne merali (radšej dvakrát) a správne rezali, tak rebrá na oboch stranách krídla dosahujú presne k začiatku skosenia spodnej platne na nábežnej aj odtokovej strane a horná hrana rebra spolu so skosením vytvára plynulý prechod.
Je čas vyrezať platňu horného poťahu z Depronu 4 mm. Musí byť o niečo väčšia, ako spodná. Do šírky pridáme 10 mm, do dĺžky asi 40 mm na zväčšenú dĺžku oblúku oproti spodnej rovnej strane ako aj potrebný presah pri lepení. V závislosti od dodávateľa Depronu môže mať materiál nie len „letá“ podobne ako drevo, ale aj dve rôzne strany povrchu. Rovnobežne s letami sa dobre ohýba, lesklou stranou navrch. Pamätáme na to pri rezaní, ochotu materiálu ohýbať sa overíme najlepšie na zvyškoch.
Ohýbanie Depronu do potrebného oblúka je kapitola sama o sebe. Niekto to robí za tepla, niekto valcovaním dosky násadou na metlu, ja o hranu stola, tak ako som sa naučil ohýbať papier do oblúka pri stavaní papierových vystrihovániek z časopisu „ABC mladých techniků a přírodovědců“. Princíp sa ťažko vysvetľuje, ale je jednoduchý a funguje. Dosku Depronu oprieme o hranu stola alebo pracovnej dosky pod uhlom 45° a zhora pritlačíme cez Depron dlaňou na hranu za súčasného ťahania Depronu druhou rukou smerom dole. Pozor na zlomenie Depronu zohnutím dlane alebo prílišným tlakom! Stačí pár ťahov správne orientovaného Depronu a oblúk je na svete. Skúsim poprosiť niekoho z kolegov v klube, aby ma pri tom odfotil, bude to názornejšie.
Stalo sa, asistoval mi Miro K.
Pri ohýbaní širokej platne postupujeme opatrne od jedného kraja k druhému. Postupne za pár minút vytvarujeme horný poťah do oblúka tak, aby dobre sedel na rebrách a nosníku.
Pozor, na fotografii je V-krídlo!
Potom natrieme rebrá, nábežku, odtokovu a nosník tenkou vrstvou lepidla purex.
Pozor, na fotografii je V-krídlo!
Pozor, na fotografii je V-krídlo!
Spodnú časť krídla po natretí lepidlom položíme na pracovnú dosku, ktorá je aspoň o centimeter užšia, ako spodný diel krídla. Nakoniec položíme ohnutý horný poťah, pričom predný aj zadný presah sa neopiera na pracovnú dosku a zaťažíme rovnomerne, najlepšie starými modelárskymi katalógmi alebo telefónnymi zoznamami a kontrolujeme najmä na nábežnej a odtokovej časti, či horný poťah dobre prilieha na spodnú zrezanú časť.
Pozor, na fotografii je V-krídlo!
Pozor, na fotografii je V-krídlo!
Pokiaľ počas kontroly ohýbaného dielu alebo nanášania lepidla použijete záťaž na stabilizovanie spodnej časti krídla, nezabudnite ju vybrať pred prilepením horného poťahu, ako sa to stalo mne 😀 pri práci na krídle na fotografii. Paradoxne jednalo sa už o moje asi dvadsiate krídlo a keď som to po zlepení zistil, tak odstránenie závažia bola celkom zaujímavá gynekologická operácia.
Po zaschnutí lepidla by sme mali dostať nasledovný polotovar:
Poslednou operáciou so stredom krídla je zrezanie prebytočného materiálu na nábežke a odtokovke. Z boku si označíme na hornom poťahu, pokiaľ siaha dolný poťah krídla a podľa oceľového pravítka zrežeme kolmým rezom. Rovnako zrežeme prebytočný Depron po bokoch krídla, pozor na poškodenie balzového nosníka. Výsledok by mal vyzerať nasledovne:
Uši krídla sú jednoduchšie. Z Depronu 4 mm vyrežeme obe uši a ohneme do oblúka, tvar kontrolujeme priložením Depronového rebra. Zvnútra si označíme polohu dvoch rebier vo vzdialenosti 120 a 240 mm od stredu krídla. Na dve rebrá v celosti nanesieme vrstvu kontaktného lepidla, priložíme na miesto, kde má byť rebro prilepené a opäť oddelíme a necháme asi desať minút lepidlo zavädnúť. Potom opäť rebro priložíme na miesto na uchu, kde medzitým už zavädlo lepidlo a pritlačíme. Tým je ucho hotové.
Zostáva už len uši prilepiť na stred krídla.
Stred krídla na pracovnej doske zaťažíme a fixujeme proti pohybu a na uchu v určenom vzpätí naznačíme miesto zrezania prebytočného materiálu. Vzpätí ucha sme vyskúšali viacero, od 140 do 110 mm a tých jedenásť centimetrov sa ukázalo u Juniora asi ako najlepšia voľba.
Podľa naznačenej čiary ucho zrežeme a prípadne zabrúsime. Rovnako tak druhé. Potom podložíme obe uši a pripravíme sa na zlepenie. Pokiaľ nemáte nastaviteľné stojančeky s milimetrovou stupnicou, môžete použiť rôzne predmety, ako napríklad krabice, fľaše s lepidlom či drevené kvádre a podobne, na oboch stranách rovnaké. Kontrolujeme nie len rovnosť dosadacej plochy uší na stred, ale aj priamosť uší a stredu pri pohľade zboku, nábežná časť všetkých troch súčastí musí byť v priamke. Potom nanesieme purex na ucho, priložíme a zafixujeme špendlíkami. Keďže zadná časť uší je nižšie, ako stredu, s hranou pracovnej dosky lícujeme odtokovú hranu stredu, nie uší.
Po zatvrdnutí lepidla zrežeme spodnú časť balzového nosníka v ušiach a po rebro predĺžime Depronom 4 mm. Súčasne vlepíme do ucha posledné delené rebro z Depronu. Pokiaľ nám v rohu vypenilo lepidlo, odstránime ho alebo obrúsime rebro, aby lícovalo.
Nakoniec predĺžený nosník zakryjeme spodným poťahom z Depronu 3 mm, osvedčili sa aj tácky z polystyrénu či obaly na pizzu. Počas lepenia purexom ich fixujeme závažím. Prednú a zadnú hranu prekrytia nezabudnite zbrúsiť, aby lícovali čo najlepšie s vnútrom ucha.
A tu je výsledok. Krídlo je prakticky hotové.
Z balzovej lišty širokej asi 25 mm vybrúsime odtokovku stredu krídla. Hrúbka lišty závisí od toho, ako sa nám podarilo zrezať spodný poťah a prilepiť vrchný poťah. Pri použití Depronu 4 mm sa pohybuje hrúbka lišty zvyčajne medzi 4 a 5 mm. Odtoková hrana nemusí byť ostrá, kľudne ju nechajte vysokú aj 2 či 3 mm. Pri tomto druhu modelu a rýchlosti, pri akej sa pohybuje vo vzduchu na tom naozaj až tak nezáleží. Pri lepení purexom nezabudnite miesto lepenia podložiť silikonovým papierom a lištu aj krídlo zaťažiť.
Predposlednou operáciou je nalepenie balzovej nábežnej lišty. Jej úlohou je chrániť relatívne krehké krídlo pred poškodením pri náraze na zdrevnatelé stonky tráv pri pristávaní. Ideálne je použiť hotovú balzovú nábežnú lištu o výške 4 mm, prípadne lištu obdlžnikového prierezu. Lepíme kontaktným lepidlom. Pokiaľ chcete lištu brúsiť, urobte to pred nalepením, aby ste si nepoškodili pri brúsení Depron. Pokiaľ neplánujete lietať v zime na snehu alebo v daždi, netreba lištu ani lakovať.
Nábežku môžete ochrániť aj prelepením kvalitnou lepiacou páskou po dĺžke nábežnej hrany.
Poslednou operáciou na krídle je výrez v odtokovej časti, aby sme krídlo mohli upevniť na trup. Tento urobíme po dokončení trupu.
Takže krídlo máte hotové a nabudúce si povieme, ako postaviť trup a namontovať do neho všetko potrebné vybavenie.
Komentáre